(ČTK) – Praha si chce nechat vypracovat urbanistické studie okolí sedmi stanic metra, jde o stanice na všech třech linkách. Vyplývá to z materiálu, který mají v úterý projednat pražští radní. Zadání urbanistických studií má do poloviny letošního prosince připravit Institut plánování a rozvoje (IPR). Praha si také nechala od IPR vypracovat dokument, který prioritně řeší stav a budoucnost 11 stanic metra. V Praze je celkem 61 stanic metra.
Mezi sedmi prioritními stanicemi jsou na trase A Skalka, na trase B Luka, Lužiny, Hůrka a Černý Most a na trase C Háje a Ládví. IPR má kromě zadání pro urbanistické studie městu předložit harmonogram a rozpočet pro jejich zpracování. Ve spolupráci s dopravním podnikem pak má vypracovat návrh postupu úprav vybrané stanice včetně navržení modelu spolupráce se soukromým investorem.
Praha chce u vybraných stanic lepší využití veřejných prostranství. Zkultivovány mají být vestibuly, kde mají zmizet zbytné objekty nebo stánky. Dokument rovněž navrhuje odstranit nelegální reklamy a nálepky. To se týká třeba stanic Lužiny a Luka. Odstraněny mají být graffiti na Hůrce, kde IPR rovněž navrhuje rekonstrukci veřejných WC. Na Černém Mostě by se urbanistická studie měla zaměřit na uspořádání nezastavěných ploch podél trati metra. Kromě reklam a graffiti je tu nutné opravit konstrukci vestibulu a vyčistit ji od ptačího trusu.
Na Skalce mají být kultivovány objekty ve vestibulu, odstraněny nálepky a reklamy a také uvolněny prostory v okolí uměleckých děl. V okolí stanice mají být doplněny přechody pro chodce.
V případě stanice Háje mají být řešeny nezastavěné plochy v jejím okolí, výstavba nad stanicí nebo propojení stanice s Centrálním parkem. Také Háje mají projít celkovou úpravou, opraveny mají být poničené obklady a zlepšit se má značení. V případě Ládví má studie řešit volné pozemky v okolí. Úpravy Ládví prosazuje rovněž radnice Prahy 8, která plánuje kompletní rekonstrukci celého náměstí u stanice metra.
V dokumentu, který vypracoval IPR a který řeší 11 stanic, jsou kromě zmíněných Dejvická a Bořislavka na trase A a Českomoravská a Karlovo náměstí na trase B. Studie obsahuje informace o stavu jednotlivých stanic, popsán je navazující veřejný prostor a řeší rovněž vlastnické struktury pozemků v okolí stanic.
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Neznám všechny stanice, ale co chtějí řešit urbanistického na Karlově náměstí? Copak není zpracován projekt na celé náměstí? Při tom se s výstupy z metra nepočítalo? Nebo zase pravá neví co dělá levá. Tam by stačilo architektonické řešení přestřešení dvou schodišť, co vedou do parku, aby nepršelo na schody jako na zmedializovaném Veleslavíně. Jinak tam většina vstupů a výstupů začíná a končí v budovách.
Podle mě by stačilo všechny výstupy na volný terén překrýt průhlednou skořepinou, jako je na Hradčanské. Spolu s logem metra by to byl jasný orientační bod pro všechny občasné cestující.
A kromě toho, že urbanistická studie není termín ze stavebního zákona, tak co je urbanistického na kultivování vestibulu nebo na odstranění nálepek a reklam?