(ČTK) – První úsek trasy metra D povede z Pankráce do Písnice a vyjde minimálně na 24,69 miliardy korun. Jeho výstavbu v úterý schválili radní hlavního města. Zároveň projekt zařadili do takzvaného operačního programu doprava, ve kterém chce město získat na výstavbu peníze z evropských fondů. Trasa by měla být hotova do roku 2022. Novinářům to řekli primátor Tomáš Hudeček a radní Jiří Pařízek.
V současné době jsou ve hře dvě varianty napojení trasy D na trasu C. Stanice Pankrác by byla buď přestupní, too znamená, že by byla vybudována nová samostatná stanice Pankrác – stejně jako je tomu u ostatních přestupních stanic. Nebo by město vybudovalo odbočku z trasy C, kdy by soupravy z obou tras zastavovaly ve stávající stanici Pankrác. "To ještě rozhodnuto nebylo," řekl radní Jiří Pařízek (TOP 09) s tím, že definitivní rozhodnutí je možné očekávat v prvním čtvrtletí příštího roku.
Při rozhodování, ke které variantě se město přikloní, vezme Praha ohled jednak na finanční náročnost projektu, pak podle Pařízka také sehraje svou roli i výše možných financí z Evropské unie. Varianta s přestupní stanicí je podle radního o čtyři miliardy korun dražší a je na samé hraně toho, kolik by mohla Praha z unie získat. Primátor uvedl, že svou roli sehrají i budoucí provozní náklady vybudované trasy. "Například v Londýně vědí, že důležitější než výše samotné investice je částka za údržbu a provoz," řekl Hudeček. To prý v Praze v minulosti neplatilo a na provozní náklady město příliš nebralo ohled.
Praha chce nyní připravit žádost o dotaci z evropských fondů. Podle Hudečka město nemá peníze na to, aby trasu D postavilo ze svého rozpočtu. "Uděláme vše pro to, aby stavbu spolufinancoval i stát. Bez evropských peněz nelze metro stavět a měl by se na tom podílet právě i stát," řekl Hudeček. Ve světě je podle něj financování ze strany státu zcela běžné.
Pokud by se Praha rozhodla pro variantu odbočení, pak ve stanici Pankrác by se střídaly vozy tras C a D, ve špičce by jezdily tak, že za dva vlaky trasy C by byla vložena souprava z trasy D. Večer a o víkendech by se pravidelně střídaly po jedné soupravě z každé trasy. "Tato varianta je již předpřipravena, odbočka je hotova, a znamená, že bychom nemuseli stavět novou stanici," řekl Pařízek.
V případě nové stanice by se musela vybudovat nejen nová stanice, ale také nový přejezd mezi oběma trasami.
Nová trasa D by měla měřit přes deset kilometrů a měla by obsloužit několik sídlišť v oblasti Krče, Lhotky, Libuše, Nových Dvorů a Písnice a další spádové oblasti. Odlehčit by měla lince C. Kromě úseku od Pankráce na jih se v budoucnu počítá s trasou mezi náměstím Míru a Pankrácí. Vznikla by tak dopravní varianta k Nuselskému mostu, který bude třeba v budoucnu opravit.
Doplněno Stavbaweb:
Více informací včetně vizualizací o plánované trase D naleznete ZDE.
Proč jste se rozhodli právě pro tento typ skel? Jak byste zhodnotili ty výsledky po letech používání? Dávali jste je…
My jsme dávali IZOS Triple. Spokojenost i po letech.
Kdyby se ozval někdo, kdo má taková skla na oknech, byl bych rád. Přijde mi to jako docela zajímavá myšlenka…
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…