Projekty dvou kaplí

Kaple na Křesťanském vrchu v Klatovech  
Křesťanský vrch v Klatovech dnes působí velmi skličujícím dojmem. Křížová cesta je zakončena betonovou zdí, za kterou dnes bohužel už nenalezneme Kapli Umučení Páně, jež se zde nacházela ještě v 80. letech 20. století. Nabízí se tedy kapli na původním místě obnovit, odstranit betonovou zeď, a tím dát opět smysl celé křížové cestě. Jelikož známe kapli z fotografií, mohli bychom poměrně věrně zhotovit repliku. Vzhledem ke složitému vývoji místa i k tomu, že ani stav z konce 19. století není původní, jsme zvolili soudobou cestu, podobně jako v moderních vyobrazeních na kamenných zastaveních. Navržený tvar přejímá geometrii původní kaple, nicméně je vyabstrahovaný. Výsledná podoba kaple je podpořena hlavně zvoleným materiálem, kterým je průsvitná pryskyřice v lehce jantarové barvě. Díky tomu je zřejmé, že se jedná o soudobou stavbu, která se pokouší o dialog mezi tradicí a současností. Barevnost je důležitou součástí celého návrhu, jelikož bude vytvářet neopakovatelnou světelnou atmosféru v interiéru kaple. Tvar vnitřního oltáře v půdorysu přesně kopíruje kruhový závěr stavby, který přechází v pohledu také do kruhu.


Kaple v Modravě
Zhruba v polovině cesty mezi Modravou a Filipovou Hutí se nacházela kaplička, která měla bohužel stejný osud jako řada těchto drobných sakrálních staveb na Šumavě. Záměrem je snaha navrátit na dané místo novou kapli o podobné velikosti. Protože se do současné doby nedochovala kresba ani fotografie přesného vzhledu původní stavby, o repliku nebo rekonstrukci někdejšího stavu není možné se pokoušet. Návrh proto počítá se soudobým ztvárněním kaple. Pro Šumavu byl typický lapidární tvar se zaoblenou oltářní stěnou. Lze předpokládat, že právě tento typ kaple mohl stát i na tomto místě. Navržený tvar se tedy inspiruje geometrií jakési archetypální kaple, ale díky zvolenému materiálu je zřejmé, že se jedná o soudobou stavbu. I v tomto případě jde o dialog mezi tradicí a současností. Materiálem je opět průsvitná pryskyřice, tentokrát se směsí drceného skla a v lehce modré barvě. Tak jako měla tradiční sakrální stavba malý oltář s jednoduchou výzdobou, i zde se počítá s umístěním bronzové sochy na čelní zaoblené stěně.
Autorská zpráva

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*