Fotogalerie ke článku (1)
Jen v letošním roce by mělo být v Česku otevřeno 12 nových nákupních komplexů.
V České republice již funguje více než 250 nákupních center různých velikostí a desítky dalších budou přibývat. Jen v letošním roce by mělo být v Česku otevřeno 12 nových nákupních komplexů, což je ve srovnání s loňským rokem dvojnásobný počet. Vyplývá to z průzkumu společností Incoma Research a GfK Praha.
František Diviš ze společnosti Incoma Research dnes ČTK sdělil, že každé z deseti největších zprovozněných nákupních center se nyní může pochlubit více než stovkou nájemců. Další čtyři desítky velkých nákupním komplexů pak mají více než 50 provozovatelů.
V již fungujících nákupních centrech a retail parcích bylo na začátku letošního roku celkem 6945 provozoven. Nejčastější zastoupení měly prodejny s oděvy, kterých bylo 1582. Druhé nejpočetnější jsou obchody s obuví a koženým zbožím (488) a třetí příčka patří prodejnám s klenoty a dárky (448 prodejen). "Móda je hlavním hnacím motorem expanze," podotkl Diviš.
Největší podíl na prodejní ploše tuzemských nákupních center ale mají hypermarkety a hobbymarkety. "Stále významnější procento provozoven umístěných v nákupních centrech představují gastronomie a zejména služby," upozornil Diviš.
Češi v nákupních centrech tráví spoustu času. Zhruba třetina účastníků průzkumu totiž uvedla, že v nákupním centru obvykle pobývá déle než dvě hodiny. Více než hodinu pak zpravidla zabere návštěva nákupního centra 72 procentům dotazovaných lidí. "Polovina návštěvníků utratí při jedné návštěvě svého hlavního centra více než 1500 korun. Rozhodujícími faktory pro výběr centra jsou dobrá dostupnost, sortimentní nabídka a cenová úroveň," řekl Diviš.
Plocha nákupních center by se letos v Česku měla podle údajů poradenské společnosti DTZ zvýšit o půl milionu metrů čtverečních z 1,773 milionu metrů čtverečních na zhruba 2,273 milionu metrů čtverečních. Z aktuální plochy nákupních center nyní připadá 797 500 metrů čtverečních na Prahu a 975 500 metrů čtverečních na regiony.
Developeři mají zacíleno hlavně na krajské metropole. Přibývat budou jak velké shopping mally, tak i méně rozložitá nákupní centra na okrajích menších měst, takzvané retail parky. "Nové projekty jsou plánovány v podstatě ve všech krajských městech a také v řadě okresních měst," podotkl Diviš.
Například rakouská společnost Immoeast hodlá v ČR provozovat několik desítek menších nákupních center Stop Shop, která mají vyrůst poblíž již existujících hypermarketů, supermarketů a diskontních prodejen. "Retail parky chceme stavět ve městech, která mají aspoň 15 000 obyvatel," uvedl jednatel společnosti Stop.Shop. Management Georg Dobler.
Plocha retail parků Stop Shop s několika obchody se má pohybovat od 3.500 do 7000 metrů čtverečních. Například pražské nákupní centrum Chodov, které patří mezi největší v zemi, má plochu 55.000 metrů čtverečních. Stavba prvního centra Stop Shop byla loni zahájena u Uherského Hradiště a letos podle Doblera přijdou na řadu Hranice, Příbram, Rakovník, Žatec, Krnov či Ústí nad Orlicí.
Některá nákupní centra se již nyní kvůli rostoucí konkurenci, špatnému umístění či skladbě obchodů potýkají s nízkým počtem návštěvníků. Podle Tomáše Drtiny ze společnosti Incoma Research sehraje důležitou roli to, zda méně úspěšná centra mají dlouhodobého investora, který projekt podrží a bude se snažit zatraktivnit nabídku obchodů. V opačném případě hrozí, že z některých málo navštěvovaných nákupních center se v budoucnu stanou například skladiště, autobazary či kancelářské komplexy.
Zdroj: Zpráva ČTK 16.4.2008
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Nad takovým řešením už nějakou dobu přemýšlím.
Budeš spokojený. Já jsem využil stavební systém od Heluzu a taky okna s těmito skly. Luxusní bydlení.
💣🔥👍
Super článek! Sokl je fakt důležitá věc, na kterou se často zapomíná. Když to ale uděláš pořádně, má to velký…