MARIE PLATOVSKÁ
SPOŘILOV
Největší zahradní
město Velké Prahy
Drobná knížka vydaná společností Prostor – architektura,
interiér, design, v produkci a redakci Dagmar Vernerové a v grafické
úpravě Pavla Lva ze Studia Najbrt, přináší nové pohledy na jedno z prvních
a největších zahradních měst na území Velké Prahy – Spořilov. Především tomu
napomohly aktivity Františka Rejla, které zhodnotil ve zde publikovaných
faktografických textech o spořilovských solitérech: náměstí, domech, kostele,
škole, sokolovně, Geofyzikálním ústavu, ale i o dopravě, a také medailonky
osobností spjatých s místem. Tyto neformální historie v úvodu doplňuje
výtečná studie od znalce architektury Vladimíra Czumala, jemuž není cizí
architektura všedního dne, která přesahuje dané téma. Autorův lapidární název
úvodního textu, Poznámky ke kontextu [výstavby
Spořilova], je stručným vyjádřením jeho obsahu. Samozřejmě v něm nechybí
ani jakési introdukční téma zahradních měst, a to myšlenky Williama Morrise
spolu s odvoláním se na Ebenezera Howarda. Myšlenky z Morrisova utopického
románu News from Nowhere z roku
1893, jenž se stal ideovým pramenem Howardových zahradních měst. (Román, v
úryvcích publikovaný v časopise Commonweal
již od ledna 1890,
je o budoucí společnosti založené na společném vlastnictví a
demokratické kontrole výrobních prostředků, společnosti, jež nalézá harmonii v životním stylu
koexistujícím s přírodou – stručně řečeno a pro zakládání družstevních
činností vybráno.)
První družstevní společenství se mohla
v Rakousko-Uhersku zakládat již od roku 1873, kdy vyšel první zákon o
zakládání společenstev pro napomáhání živnosti a hospodářství jako neoficiální
náhrada za cechy definitivně zrušené v roce 1859. Stavební činnost
družstev poté podpořily zákony z let 1910 a 1911, které formulovaly
„…zřízení fondu pro bytovou péči, poskytující úvěrovou výpomoc při stavbě
malých bytů“ (Czumalo, s. 8). (Zákony převážně inicioval Český zemský spolek
pro bytovou reformu v Praze, který rovněž podnítil například 1. družstevní
sjezd v Praze v r. 1911.) Císařské zákony po roce 1918 byly převedeny
do demokratických zákonných znění první republiky, na jejichž základě mohl
vzniknout i Spořilov. První zákon o státní podpoře stavebního ruchu a o
výstavbě domů s malými byty, kdy mimo jiné za jejich hypotéční půjčky
ručil stát, byl připraven již roku 1919
(http://ftp.aspi.cz/opispdf/1919/060-1919.pdf).
Ostatně, vývoj prvorepublikových stavebních zákonů týkajících se družstev
popisuje Vladimír Czumalo s brilantní znalostí pramenů, kdy například vychází
z drobné, ale pro pochopení stavebního družstevnictví nezbytné brožury
Hynka Kubišty, O československém
stavebním družstevnictví, Praha 1935.
Vstřícných stavebních zákonů první republiky pak v této
konkrétní situaci využili pohotoví úředníci Vinohradské spořitelny a Městské
spořitelny v Praze, kteří vytvořili finančně výhodnou nabídku ke vzniku
stavebního družstva Spořilov, díky němuž se potencionální majitelé pomocí
dlouhodobého spoření mohli dočkat osobního vlastnictví domu. (Na rozdíl
od Howardova programu, který dovoloval pouze dědičný nájem.) Zisky družstva –
jež si dalo do štítu heslo „Cíl družstva je ryze humánní a nikoliv výdělečný,
kteréhožto rázu je i finanční pomoc obou městských spořitelen“ –, pak byly
investovány do infrastruktury, veřejných komunikací a veřejné zeleně. Bankovní
zástupci si pro svůj velkorysý záměr vytipovali – na základě konkrétně
zpracovaného plánu Jihovýchodního sektoru z roku 1924 – poměrně rozlehlé
území Záběhlic, kde Státní regulační komise projektovala rozsáhlou zahradní
čtvrť. Koupě severního svahu mezi usedlostí starých Roztyl, Chodovskou silnicí
a Krčským lesem, to celé „odříznuté“ od Prahy Vršovickým seřaďovacím nádražím
(z roku 1919), obklopeného poli a loukami, byla finančně velmi výhodná.
Urbanistický plán s centrálním obloukem náměstí,
zasazeným podle klasického Howardova kánonu do pravidelné, ale terénu
přizpůsobené vilové koláže, pak pro družstvo rozpracoval architekt Josef Barek
v roce 1925. Jeho kolega z Českého vysokého učení technického
architekt Josef Bertl se ujal, údajně se svými studenty, vypracování 3 typů
nabídkových domků. Konzervativní prof. Bertl nebyl spořitelnami vybrán náhodně.
Za Rakousko-Uherska pro ně navrhl budovu spořitelny ve Vršovicích a
spolupracoval s pražskou Městskou spořitelnou (1908–1909 byl rektorem,
1920–1922 děkanem Fakulty architektury a pozemního stavitelství ČVUT). Bertlem
navržené typy domků pro střední a středně méně zámožnou vrstvu však pro
Spořilov definitivně přepracovali a družstevníkům po vyhrané soutěži nabídli
funkcionalističtí architekti Karel Polívka a Vlastimil Brožek (později i Jan
Mentberger), a to 8 typů domků.
Inzerovaná výhodnost, včetně faktu, že spořilovské domky
budou na 35 let osvobozeny od domovní daně a jejich převod do osobního
vlastnictví členů družstva bude osvobozen od převodních poplatků, získaly do
roku 1930 cca 7000 obyvatel, pro něž se postavilo 1160 převážně řadových domů.
Dnes jich je celkem 1202, z toho 785 řadových, 235 dvojdomků a 182 samostatných
domů. Na všechny typy domů byly použity jednotné stavební díly, především
speciálně vyvinuté a poté patentované spořilovské cemento-popílkové tvárnice,
jednotné díly oken, zábradlí teras a balkonů, venkovní ploty apod. Interiéry
vycházely z halové dispozice, neboť musely splňovat podmínku družstva
Spořilov, a to „znemožniti pronajímání části domku podnájemníkům“. Rovněž
byly na svou dobu již standardně vybaveny sociálním zázemím spolu se skromnými
kuchyněmi, na nichž architekti evidentně aplikovali taylorovské teorie účelných
domácností. Avšak i přes důslednou typizaci i levnější místní zdroje (pro
stavbu byl na místě otevřený pískový lom a používány již zmíněné spořilovské
cihly) se však kvůli nepořádkům, plýtvání na stavbách a nekvalifikovaným
zahraničním dělníkům cena domů téměř zdvojnásobila. „Zdravé a levné bydlení ve vlastních rodinných domcích za peněžních obětí velmi přístupných a
snesitelných“ se tak lehce vytrácelo.
Vladimír Czumalo pro kontext pražských zahradních měst zde
uvádí i zahradní čtvrť Ořechovku z let 1920–1930. Spořilovskému zadání
obdobná však byla spíše pražská zahradní čtvrť „Obecně prospěšné stavební a
bytové družstvo Domov státních i jiných veřejných zaměstnanců pro domky rodinné
v Žižkově“, založená v říjnu 1919, s kolaudacemi domků v roce 1922, od
architekta Ladislava Machoně. Bohatší vilové čtvrti typu Malvazinek a
Barrandova se rozvíjely vlastně až s rozvojem automobilismu. Spořilov a
jeho obyvatelé ze střední a středně nižší vrstvy byli více než spokojení po
zavedení tramvaje č. 19 a její konečné stanice v říjnu 1929 (předtím na
tramvaj chodili k více než 2 km vzdálené michelské plynárně).
Spisovatel Adolf Branald z ulice Jihovýchodní III 792/56 s chutí
vzpomíná na „…dlouholetý opakovaný zvyk, téměř folklór, nastupovat každé ráno
na výchozí stanici devatenáctky do
tramvaje jako do rodinného dostavníku, zvlídněného známými tvářemi, pozdravit
třeba jen lehkým kývnutím hlavy, dát řeč, úsměv, rozjet se na veselé cinknutí…“
(Adolf Branald, Převleky mého města, 2002,
s. 243).
Náborové letáky z dvacátých let rovněž slibovaly výhled
do polí, lesů, luk a hájů; v osmdesátých letech se tyto idylické výhledy
zcela uzavřely. Starý Spořilov má nyní v půdorysu podobu trojúhelníkové
enklávy uzavřené hradbami: na západní straně dálniční Jižní spojkou, na jihu
Severojižní magistrálou a na východě Spořilovskou spojkou. Prvotní idea
zdravého a levného bydlení je tak v současnosti potlačena ve jménu
nadřazeného základního komunikačního systému města Prahy (ZÁKOS) z let
1974–1990. A inzerovaná pole a háje obsadila sídliště: na severním okraji
starého Spořilova po zbourání Dolních Roztyl se postavilo na počátku šedesátých
let sídliště Spořilov I, v letech 1961–1967 východně od starého Spořilova
sídliště Spořilov II, s dostavbou v letech 1976–1981.
S pokrokem doby ojedinělý soubor stavebního družstva
Spořilov pak ztrácel i na své unifikované jedinečnosti. Změny, jež se smutkem
zaznamenal Branald na počátku šedesátých let 20. století – „Jak generace
přicházely, domky se nadouvaly, přístavby a nástavby se množily a klasická tvář
brala na sebe podobu svého majitele a pána, neboť každý pán svůj hrad
přizdoboval podle svých potřeb, vkusu a fantazie bez ohledu na Ebenezera
Howarda a jeho české vykladače Barka a Bertla.“ (s. 194) –, se prohloubily po
roce 1989. Časté přetržení kontinuity vlastnictví a vytrácení se „kolektivní
paměti místa“ s konkrétním zakotvením vnášelo zmar do původní stylové
jednoty. A jak Vladimír Czumalo na závěr své studie konstatuje, změny se
netýkají jen vnější podoby, ale také „nefungují už mechanismy, jimiž komunita
neformálně reguluje sebe samu“ (s. 27 a 25).
Mezinárodní federace zahradních měst a plánování měst
v roce 1919 ustanovila zásady jejich výstavby: „Zahradní města mají být
sídla omezená rozlohou, obklopená souvislým pásem zemědělské půdy, určená
zdravému životu a okrajově i průmyslu. Teze zahradních měst neřeší jen
urbanistickou koncepci, ale navrhují i ekonomické a správní otázky města a
zasahují i do mezilidských vztahů.“
A tato knížka je pokus o znovuvzkříšení prvotního povědomí
či ducha spořilovské komunity, a to nejen v topografickém slova smyslu. Je
jakýmsi přínosem i do otázek a odpovědí nového kritického regionalismu,
v době téměř neomezené otevřenosti světu a společnosti. František Rejl se
snaží místní „hrdost“ podpořit nejen zajímavou historií spořilovské školy,
kostela, sokolovny a dalších spořilovských objektů, ale i připomenutím slavných
spořilovských rodáků a obyvatel, některých, bohužel, jen vyjmenovaných:
výtvarníka Vojtěcha Preissiga, spořilovských surrealistů Zbyňka Sekala, Libora
a Anny Fárových, historika umění Zdeňka Kalisty, spisovatele A. C. Nora, Jana
Čarka a Jiřího Marka, sinologů Věny a Zdeňka Hrdličkových, ale i Jiřího
Suchého, Ivana Vyskočila, jazzmana Luďka Hulana, chvíli pobyvšího Františka
Drtikola ad.
Autoři tímto příspěvkem též chtějí zamezit degradaci kdysi
autonomního městečka na suburbánní satelit bez vlastního zázemí. Především
František Rejl za odborného doprovodu Vladimíra Czumala se tak touto drobnou
knížkou pokouší vzkřísit pocit sounáležitosti obyvatel jednoho z mnoha
pražských, ale osobitých – současným jazykem řečeno – mikroregionů.
SPOŘILOV
Největší zahradní
město Velké Prahy
Úvodní studie Vladimír Czumalo
Sběr a příprava podkladů, web František Rejl
Fotografie Aleš Jungmann
Redakce a produkce Dagmar Vernerová
Grafické řešení a sazba Pavel Lev/Studio Najbrt
Vydal Prostor – architektura, interiér, design
Praha 2015
Publikováno v časopise Stavba č. 2/2016, str. 6-7
Spokojenost
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Kdysi to nebylo a když si teď předstvím jak ještě moji rodiče opravovali a rekonstruovali dům po jejích rodičích -…
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Nad takovým řešením už nějakou dobu přemýšlím.