Obchodní centrum Futurum na kraji Brna projde v příštím roce
kompletní přestavbou. Revitalizace začne na jaře. Společnost Trikaya do přestavby investuje přes 300 milionů korun a rozšíří jeho plochu o celých 3000 metrů čtverečních. Zvětší se prostor pro obchody a služby, objeví se nové
možnosti trávení volného času a provoz budovy bude ekologičtější. Vlastník a investor celé
revitalizace, společnost Trikaya, již letos provedl první kroky modernizace a
zřídil v budově spolu s provozovatelem trampolínový park, který
slavnostně otevře 14. prosince.
Modernizace klade důraz i na ekologičtější řešení provozu budovy,
k němuž vybrala také vhodný design využívající přírodních prvků. „Při proměně centra počítáme také s instalací
moderních technologií, které šetří životní prostředí. Vylepšit hospodaření
s energiemi pomůže nová solární elektrárna na střeše budovy
a návštěvníci tu budou moci využít i dobíjecí stanice elektromobilů,“
popisuje Alexej Veselý, výkonný
ředitel společnosti Trikaya.
O vzhled exteriéru centra se postará studio KOGAA, jež vyhrálo
v architektonické soutěži se svým návrhem, na němž se podílel i umělec
Václav Kočí. Hlavním estetickým prvkem bude sjednocený plášť
z perforovaného plechu, který budově dodá barevnější identitu a který
spolu s přiléhající krajinou vytvoří denní i noční ikonu, jež bude sloužit
jako orientační bod pro projíždějící automobilovou dopravu.
Na přírodních prvcích pak staví i návrh interiéru,
který má zjednodušit prostor tak, aby vynikaly výlohy s vystavenými produkty.
Důležitou roli v něm hraje přirozené sluneční světlo a přírodní prvky jako
dřevo a zeleň. „Řešení severního vstupu
je ovlivněno nízkou výškou stávajících stropů. Proto je kompletně odhalujeme a
doplňujeme o světlíky přes celou šířku obchodní pasáže. Světlíky přináší
sluneční světlo hluboko do prostoru obchodního mallu. Lehce industriální
charakter umocňují zavěšené lampy. Konstrukční přiznaný beton doplňují dřevěné
podhledy. Barevné obchodní shopfronty organizuje grafitově šedá linka žaluzií s
jasně vymezenými vstupy,“ představuje nový vzhled interiéru Jan Vlček ze
studia ARCHI JAM. Kompletní
revitalizace centra by měla být dokončená na podzim 2020.tisková zpráva, Stavbaweb
Revitalizace obchodních center je jedním ze současných témat
urbanistické a architektonické tvorby. Vítězný návrh rekonstrukce OC Futurum od
architektonického studia KOGAA fragmentuje pomocí hmoty a barevnosti objem této
stavby zpět do lidského měřítka.
Předmětem rekonstrukce exteriéru OC Futurum
v Brně, které v roce 2018 koupila investiční skupina Trikaya, bylo především
řešení objemu stávající budovy. Ta dominuje panoramatu svou zaoblenou fasádou,
vytvářející dojem nekonečné šedé bariéry.
Záměrem architektonického řešení tak bylo
fasádu fragmentovat na uchopitelnější měřítko a v rámci možností ji otevřít a prezentovat
okolí její náplň. Existující limity neumožňovaly výraznější posuny hmoty mimo
současný půdorys, a proto byla hlavní gesta navržena ve vztahu k vertikalitě
budovy. Vzniklo tak celkem šest „věží“, které akcentují různé
provozní prvky propisující se na fasádu. Tento dojem klastru objektů různých
objemů je umocněn směrem k vchodu pro návštěvníky, kde je měřítko této
suburbánní budovy rozmělněno na rozměry příjemné pro lidské vnímaní.
„Všechny naše zásahy vedly k tomu, aby se lidé přicházející do
tohto centra citíli, jako ve městě a ne na jeho okraji.“ (Tomáš Kozelský,
design director / partner)
Části fasády, které pak nekomunikují s
návštěvníkem – chodcem jsou ponechány ve větším měřítku, aby byly vhodně
vnímány návštěvníkem – řidičem, jehož rychlost i vzdálenost ovlivňují působení
budovy.
Barevnost fasády je dalším elementem, který
rozbíjí rigiditu hmotového řešení a postupným přechodem barev umožňuje
návštěníkům lépe se orientovat ve vztahu ke komplikované dopravní stiuaci v
okolí centra. Vysoký důraz na kvalitní zpracování barevnosti byl posílen
přizváním malíře a grafika Václava Kočího, který je autorem vzoru a barevnosti
fasády.
‘’Konceptem
výtvarného řešení fasády je zvýraznit tektoniku budovy plynulým barevným
gradientem, který je složen z barevných ploch odkazujícím k fasetám krystalů.’’
(Václav Kočí, artist)
Pro udržitelnost estetiky architektonického
řešení bylo navrženo řešení umístění reklamních ligthboxů. Tyto jsou umísťovány
výhradně do jednoho pásu na fasádě a jejich tvarosloví bude přísně podléhat
grafickému a architektonickému manuálu centra. Tímto zásahem minimalizujeme
dopad grafického smogu na suburbánní zónu podél ulice Vídeňská s vizí podpory
kvalitnější výstavby v dané lokalitě do budoucna.
tisková zpráva KOGAA studio
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,