Parkhotel 1967- Symbol nadějných 60. letProjekt
hotelu vznikal v letech 1959 až 1964 a při rozhodování, kde bude stát,
sehrála svou roli blízkost Veletržního
paláce, v němž v té době sídlily podniky zahraničního obchodu. Autory
projektu byli Ing. arch. Zdeněk Edel a Ing. arch. Jiří Lavička. Spolupracoval s
nimi také Jaroslav Tomáš. Na návrzích
původních interiérů se podílela Ing. arch. Alena Šrámková.
Parkhotel
Praha byl otevřen v červnu 1967, v čase relativní svobody -po
politicky napjatých padesátých letech. Patřil k řetězci Interhotelů náležejících
společnosti Čedok.
Architekt
Zdeněl Edel vzpomíná: „Bylo to mé “dítě”, první budova, na kterou jsem mohl být
pyšný.Věřím, že to bude kvalitní hotel,
ozdoba Prahy.“
Pracovní
název budovy „ hotel u parku“ se zrodil
během stavby a odkazoval na park
Stromovka. Všichni, kdo se na výstavbě hotelu podíleli, včetně
architekta Z. Edela, odcházeli na oběd či krátkým odpočinkem do Stromovky. Před
jeho otevřením nikdo nepochyboval o názvu Parkhotel.
Ing.
arch.Zdeněk Lukeš, historik architektury, o stavbě říká: „Elegantní Parkhotel
mě fascinoval už jako kluka, Projekt je z roku 1959 a tehdy to byla naprostá
bomba. Parkhotel je pro mne symbolem krásné éry 60. let.”
V době,
kdy vznikl, držel si Parkhotel mezi pražskými hotely bezesporu prvenství a od
počátku byl oblíbený obchodní klientelou. Například japonská společnost
Mitsubishi Corporation si najala v hotelu apartmá, které sloužilo jako její
pražská kancelář. Tehdy to bylo něco naprosto ojedinělého a pro hotel zároveň
fungovalo jako dobrá reklama. Parkhotel měl v tu dobu k dispozici kupř.
dálnopis, což byla další výjimečnost.
Během éry
největší slávy, v 70. a 80. letech, se v hotelu a jeho blízkosti
natáčely scény do několika filmů, např. “Což takhle dát si špenát” (1977), “Co
je doma, to se počítá, pánové” (1980), “Arabela” (1980).
Hotel
nebyl tehdy oblíbený jen u obchodní klientely, ale často ho vyhledávala i
československá a mezinárodní sportovní elita.
Jeden z
dlouholetých zaměstnanců Parkhotelu Jiří Bejček, který v něm pracoval
v letech 1967- 2011, vzpomíná: „Nepamatuju si, že by byl někdo- v naší kategorii- lepší. Hotel
vydělával hodně peněz. Byl úspěšný. Jako tým jsme táhli za jeden provaz.“
Roky změn
V období let 1990 až 2013 hotel změnil třikrát
majitele a vzdaloval se stále více původní
podobě z éry své největší slávy.
V letech
1993-1994 proběhly v Parkhotelu zásadní přestavbové změny. Snížily se stropy,
zmizelo prosvětlení, celkově ztmavl.
Původní
skleněné stěny mezi konferenčními místnostmi a barem byly po odstranění
nahrazeny tmavou stěnou a chodbou s minimálním osvětlením.
Recepce
získala jinou proporci, vznikl velký odstup mezi hosty a recepčními.
Umělá
stěna oddělovala kavárnu a hlavní restauraci a od recepce do restaurace se
šlo chodbou.
Recepce
a bar byly ještě více odděleny pohovkami nadměrné velikosti.
Zmenšený
bar dostal kulatý tvar s nižším stropem.
V letech
velké poptávky po ubytovacích kapacitách v Praze – 2004 a 2005, došlo k
proměně pokojů, ale veřejné prostory zůstaly beze změny.
2012 – Vzestup Parkhotelu
V létě
2012 se o Parkhotel začala zajímat společnost Daramis Group, především kvůli
zájmu o území v okolí Parkhotelu. Neměla za hlavní cíl provozovat hotely, ale podnikání v
realitách. Přesto, když budoucí majitelé
poprvé do Parkhotelu vstoupili, zpozorněli. Jak to popisuje Omri Sivor,
zakladatel Daramisu: „Měl jsem zvláštní pocit u žaludku, že tohle místo má
potenciál, se kterým se dá pracovat.“
Monika
Hilm, ředitelka hotelu, dodává: „Z Parkhotelu se časem stalo velmi smutné
místo, kterému pomalu mizela duše a bylo jasné, že na tom nikomu nezáleží.
Cítila jsem tu úžasnou příležitost….“
Společnost
Daramis koupila hotel dne 25. července 2013. Původně se hovořilo o investici 40
miliónů korun, (€1.5m), ale tato částka se rychle zvýšila na 100 miliónů (€3.7m).
Na počátku
byly plánovány investice technického charakteru: oprava výtahů, střechy, do
které zatékalo (spodní i vrchní část), střechy kuchyně, klimatizace atd.
Všechny finance směřovaly k technickým opravám. Jejich seznam byl posouzen a
odsouhlasen technickými odborníky společnosti Daramis a nesl s sebou řadu
náročných rozhodnutí.
Rekonstrukce 2014-2015
Po ročním
průzkumu, jak hotel vypadal a fungoval v roce 1967, se 30. května 2014 započalo
s rekonstrukcí. Proběhla ve třech etapách.
1. fáze:
30.5.2014 – 12.9.2014
konferenční
salonky
prostor
pro snídaňový bufet
veřejné
toalety
2. fáze: 30.5.2014 – 28.11.2014
·
chodba v
přízemí
·
obchod
(původní šatna)
·
Balance7
wellness (původní kanceláře ředitelky a obchodního oddělení)
3.fáze: 12.1.2015 – 30.3.2015
·
recepce
·
kavárna
·
bar
Společnost
Daramis Group koupila Parkhotel v
červenci 2013 s jasnou vizí. Vrátit mu původní úspěch a slávu. Podpořit myšlenku
ikonického Parkhotelu jako symbolu 60. let. S respektem především k původní
architektuře a designu, které byly na svou dobu výjimečně progresivní.
Nová
podoba měla podtrhnout tyto části původního designu:
– Otevřené
veřejné prostory při minimálním zásahu do prostoru zdmi a nábytkem
– Ukázat
původní strop ve tvaru lodního kýlu, spolu s podpěrnými pilíři
– Velká
okna v zóně restaurace/kavárny
– Světlo
pronikající z konferenčních prostor přes skleněnou stěnu
– Zajímavé
detaily jako lampy na pilířích, telefonní budky, umělecké předměty a sochy
A další
prvky….
–
uniformy, inspirované 60. léty: autor Česlav Jaroš, český designér a stylista
– umění
Roberta Piesena, o kterém se tehdy původním architektům jen zdálo
– kvalitní
dobové židle – české a zahraniční
• TON;
“Stockholm” (Bufet7 restaurant)
• Ray &
Charles Eames: “VITRA” (Cafe7)
• Gaetano Pesce:
“UP 6 Ottoman” (Lobby)
• MOROSO;
“Take a line for a walk” (Bar7)
• Arper;
“Norma” (Bar7)
• Arper;
“DIzzie” (Bar7)
–
technické vymoženosti, respektující současnost i budoucnost
•
Zásuvky
pro dobíjení mobilních telefonů v Cafe7
• Bar s
tablety k dispozici hostům hotelu
• Dostatečné množství zásuvek pro nabíjení počítačů
• Dotyková
obrazovka v jedné z telefonních budek
• Plánujeme WiFi
s rychlostí 250 mbps zdarma, s dalším navyšováním kapacity v budoucnu
Celková
investice týkající se rekonstrukce se nyní pohybuje kolem 100 milionů korun
českých. Vzhledem k dalším obnovám se ale stále
ještě mění ( např. venkovní mramorová terasa , v původním plánu
rekonstrukce nebyla zařazena).
„Domníváme
se, že dnešní cestovatelé hledají originalitu a výjimečnost a ocení, když
najdou něco původního, v našem případě českého. Kromě toho mají právo na jisté
samozřejmé věci, jako je čistý nezakouřený vzduch, dobrý kvalitní spánek a
rychlé bezdrátové připojení,” říká Monika Hilm, ředitelka hotelu.
tisková zpráva
Doplněno Stavbaweb:
Projekt rekonstrukce celého vstupního patra zpracovala od studie až po prováděcí projekt kancelář Architekti Headhand
s. r. o. ve spolupráci s kanceláří Šrámková architekti s. r. o. a s projekční kanceláří Delta Plan spol. s r. o.
Gad Halperin – izraelský architekt na požádání klienta autorsky přepracoval barový pult a část podhledu restaurace. Projekt vypracovalo jeho studio – Gad Halperin Interior a Architectural Design z Tel Avivu.
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Na základě upozornění ateliéru Architekti Headhand jsme v redakčním dodatku opravili autorství projektu. Správně jsou autory projektu rekonstrukce celého vstupního patra, od studie až po prováděcí projekt, kancelář Architekti Headhand s.r.o. ve spolupráci s kanceláří Šrámková architekti s.r.o. a s projekční kanceláří Delta Plan spol. s r. o. Pan architekt Halperin, na požádání klienta autorsky přepracoval barový pult a část podhledu restaurace.