Příprava revitalizace Masarykova náměstí probíhala v několika
fázích: v lednu roku 2016 byla vypsána dvoukolová architektonická soutěž. „V
prvním kole porota vybírala z 19 návrhů, sedm z nich postoupilo do druhého
kola. V něm nakonec vybrala tři, které získaly ocenění,“ uvádí starosta města
Ondřej Lochman a dodává: „I když je zorganizování soutěže podle pravidel České
komory architektů náročné, Masarykovo náměstí si to bezpochyby zaslouží. Je to
nejdůležitější a nejcennější veřejné prostranství ve městě, navíc má bohatou
historii.“
Jako nejzdařilejší byl vybrán návrh Josefa Hlavatého a Lenky Hlavaté, který
získal druhou cenu. Na sdíleném třetím místě skončily návrhy Tilla Rehwaldta a
Elišky Vaňkové z drážďanského ateliéru Rehwaldt Landschaftsarchitekten a dále
společnosti Atelier 111 architekti s.r.o., tedy Veroniky Indrové, Barbory
Weinzettlové a Jiřího Weinzettla. První cena nebyla udělena. Tyto tři projekty
představili jejich autoři obyvatelům Mnichova Hradiště na konci května, poté byly
společně se všemi ostatními vystaveny ve vestibulu kina a na webových stránkách
města. V průběhu srpna proběhlo navazující jednací řízení bez uveřejnění, kdy byla
z oceněných návrhů vybrána nabídka studia Rehwaldt Landschaftsarchitekten. Nyní
se zpracovává projektová dokumentace, realizace by měla být zahájena do
poloviny roku 2018.
Z autorské zprávy
architektů Tilla Rehwaldta a Elišky Vaňkové:
Organizace funkcí na náměstí umožňuje intuitivní a bezpečný pohyb v
prostoru pro chodce, cyklisty a motorovou dopravu. Základním kompozičním prvkem
návrhu jsou křížící se linie v dlažbě – tento motiv odkazuje na historii vzniku
města na křižovatce cest. Linie vychází z parteru budov a kříží se v centrální
části náměstí. Výškově prostor téměř nečleníme, abychom zajistili jeho
celistvost a bezbariérovost. Jednotlivé funkční plochy jsme materiálově
odlišili, což umožňuje snadnou orientaci v prostoru. V severní části náměstí
vzniká pod korunami stromů intimnější prostor pro odpočinek a setkávání, pobyt
zpříjemňuje vodní prvek. Slunné posezení mezi květinami se nachází v okolí
mariánského sloupu. Chodníky lemující náměstí jsou natolik široké, aby umožnily
umístění předzahrádek.
Mobiliář tvoří kombinace autorských a typových prvků, koncepce osvětlení je
založená na zvýraznění dominant, vytvoření přehledného a bezpečného prostoru a
minimalizaci nosných struktur svítidel. Usilujeme o maximální zklidnění
motorové dopravy: veřejná i automobilová doprava je nadále vedena po stávající
trase komunikací, profil silnice 610/II je však prostorově redukován a je
navrženo omezení rychlosti na 40 km/h. Ostatní komunikace jsou navrženy v
režimu obytné zóny s jednosměrným provozem a omezením rychlosti na 20
km/h.
Materiálová skladba povrchů vychází ze stávajícího stavu – využijí se
žulové dlažební kostky, na některých místech velkoformátová dlažba. Liniový
dekor tvoří žulové dlažební kameny o rozměru 20 x 10 cm. Podobné kameny budou
použity pro dláždění dopravních komunikací.
-vis-
Článek byl publikován v časopise Materiály pro stavbu 9/2016
O tom trojskle nepochybuji. Na to jsem rozhodnutý na 100%, aspoň v tom mám jasno na začátek. Ale vypadá to…
Ty obrázky vypadají, jako by zboží mělo být do obchodů a z obchodů teleportováno. Mám obavy, že snaha přenechat náměstí chodcům bude mít jen ten výsledek, že tam nebudou mít proč chodit. Co si budeme povídat, dneska se chodí pěšky jen pro drobné nákupy a ty nikoho neuživí.