Skleněná konstrukce chrání "chodce" na mechanické rampě před přírodními živly.
Mechanické rampy Roberta Ercilly půlí centrum Vitorie v severním Španělsku, šplhají ke kulturnímu centru a zlepšují cestu z jednoho konce města na druhý. Jsou chráněné (opláštěné), s proměnlivou posloupností a přerušované úseky na rovné ploše, kde jsou otevřené do exteriéru. Analogicky k okénkům filmu se ocelové rámy konstrukce v pravidelných vzdálenostech jednoho metru vždy postupně posunují vůči předchozímu, což vyvolává dojem volně plynoucího kroutícího se prostoru interiéru. Výhledy z pohyblivých chodníků se během cesty řídí podle stejného principu: z dálky se tvar zdá pevný a nepřetržitý, ale z uživatelovy momentální pozice se okolí objevuje v takové posloupnosti, která udržuje jeho zvědavost a poskytuje proměnlivé zážitky.
Město trpí celoročně extrémním počasím, proto musely být tyto podmínky životního prostředí během navrhování brány v potaz. Skleněný baldachýn chrání pěší před negativními přírodními vlivy a odráží vysoké procento přímého slunečního záření;spolu s malými štěrbinami v rozích zajišťuje přirozené větrání prostoru. Projekt také strategicky využívá stínu okolních budov.
Developer: City Hall Vitoria-Gasteiz
Architekt: Roberto Ercilla, Miguel Angel Campo
Realizace: 2007
foto: Roberto Ercilla
Ocenění:
- Vítězný projekt městské soutěže
- 9. Bienále Španělská architektury EAU-2007. Zvláštní uznání (Integrální politiky územního rozvoje, dostupnost v městském prostředí)
- Finalista soutěže Rosa Barba European Landscape Prize
- První cena Worls Elevator 2007
- COAVN Award 2010. Kategorie urbanismus a krajina
Dobrovolně Hodinu denně Zahradničím pro obec Voluntarily An hour a day I garden for the community 自願 每天一小時 我為社區花園 私はコミュニティの…
Super minimalistická stavba jak zvenku tak zevnitř. Výborně využitý složitý pozemek "na křižovatce" obklíčený komunikacemi ze dvou stran. Projektanti i…
Krásná práce, je radost si to prohlížet :-).
Ta na náměstí bere pohled jen velmi mírně a velmi formalisticky. Pohled od třídy Jugoslávských partyzánů ukazuje výtvarnou bezmocnost v…
Že by tato stavba nějak respektoval okolí, velmi pochybuju. P.Engel se jistě obrací v hrobě. Vím, že je to dobrý…