Návrh rodinného domu vstupuje do stabilizovaného území – tradiční
uliční fronty historického jádra městské části Praha 5. Zároveň vyznává
vzory moderní architektury. Výsledkem je architektonicky čistý prostor
modelovaný světlem, jehož vnější forma vytváří jasný řád a zároveň svým
téměř archetypálním objemem respektuje urbanistický kontext. Jednotlivé
části domu interpretují tradiční prvky a postupy soudobým jazykem.
Vzniká tvůrčí hra mezi starým a novým, tradičním a moderním, hmotou a
tvaroslovím, vnitřkem a vnějškem.
Rodinný dům je trojpodlažní. Přízemí se obytnou společenskou částí
otevírá severozápadním směrem do zahrady, servisní zázemí tvoří předěl
od uličního prostranství. V patře jsou ložnice a pokoje orientované na
obě strany a nabízející různé varianty výhledů, denního osvětlení či
intimity. Půda je pojata jako jeden otevřený prostor s oddělenou šatnou.
Uliční fasáda stojí na trojosé kompozici a jasně architektonicky
definovaných podlažích. Trojosý princip se uplatňuje v patře a podkroví,
které drží jednotné vertikály oken (na úrovni střechy provedené formou
vikýřů, v patře se zvýrazněnými šambránami). V přízemí jsou fasádní
otvory sjednoceny spolu s dalšími prvky do dvou vstupních portálů
(hlavní vstup a garáž), tvořících čistou geometrickou kompozici. Dvorní
fasádě dominuje přízemní část komponovaná z velkých prosklených oken a
modřínového obložení, přecházejícího v terasu se zahradním domkem a
lamelovou pergolou. Materiálově se na fasádě uplatňuje především bílé
natřená klasická štuková omítka, šedě lakovaný kov (střecha, okenní
zábradlí, šambrány, portály v přízemí), modřínové dřevo (směrem do
zahrady) a sklo v transparentním i matném provedení.
Koncepce interiéru je postavena na několika základních principech:
otevřenost světlu, soulad vnitřního prostoru s architekturou domu,
prostorová a materiálová jednoduchost, pozornost k detailu. Každý z
principů zahrnuje několik v návrhu uplatňovaných postupů. Princip
„otevřenosti světlu“ znamená velkorysost okenních otvorů, propojení
vnitřního prostoru s vnějším (zejména obytného prostoru se zahradou),
pečlivou práci s denním osvětlením (variantní možnosti od úplného
oslunění po různé formy zastínění a zaclonění) a nasvětlováním interiéru
(přímým i nepřímým). Soulad vnitřního prostoru s architekturou domu se
projevuje v naprosté vzájemné provázanosti stavebních a interiérových
prvků. Každé okno, dveře či nosná konstrukce lícuje s navazujícími
vnitřními stěnami, váže na objekty vestavného nábytku, tvoří pečlivě
zvažovanou kompozici v jednotlivých místnostech. Vše vzájemně souvisí.
Návrh pracuje s jednoduchými geometrickými tvary prostorů, stavebních
prvků i vybavení, používá jen několik základních barev (bílá, šedá) a
materiálů (dubové dřevo, OSB, nerezová ocel, leštěný beton), které
prostupují celým domem. Volba barev a materiálů pomáhá celkové
prosvětlenosti a otevřenosti prostoru. Každému, byť sebemenšímu detailu
domu je věnována naprostá pozornost. Dveřní zárubně lícují s povrchy
stěn i vestavného nábytku, hrany povrchů podlah vážou na navazující
dveřní či okenní otvory, svítidla i další elektromontážní prvky jsou
osově komponovány, revizní otvory jsou skryté v obkladech. Interiér domu
je na první pohled střídmý a jednoduchý, ve skutečnosti však komplexní,
vzájemně provázaný celek.
Projektant: ARCHUM architekti s. r. o.
Autorský tým: Šimon Vojtík, Karel
Stejskal, Michal Petr, Jana Urbanová
Projekt: 2014–2016
Realizace: 2016–2018
Investor: Soukromá osoba
Generální dodavatel: RAVAD s.r.o.
Truhlářské práce: Josef HastíkZastavěná plocha: 95 m2
Užitná plocha: 195 m2
Uspořádání: 4 + kk + příslušenství, půda a vestavěná garáž
Fotografie: Josef Neumann
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,