Prostředí, v němž probíhá výuka, se mění od analogového k digitálnímu. Vzdělávací prostory se tomuto trendu musí přizpůsobit,
aby si i v budoucnosti zachovaly efektivitu a udržitelnost. Měnící se
vzdělávací koncepce přitom vyžadují prostory, které bude možné přizpůsobovat
rozmanitým požadavkům, a to včetně správného osvětlení, které bude přívětivé
pro děti i vyučující.
„Výkonem dostatečné a současně
příjemné osvětlení je bezpochyby jedním z faktorů, který pomáhá
k dosažení zdravého a přívětivého prostředí pro děti i učitele ve školách.
Zumtobel má za tímto účelem v nabídce svítidla, která splňují normy i
další technické předpoklady a současně umožňují velmi flexibilní možnosti
instalací,“ říká Jan Vacek výkonný ředitel české pobočky nadnárodní společnosti
Zumtobel Group.
Nové vzdělávací prostředí na školách, univerzitách a školicích
ústavech je utvářeno inovativními styly výuky, flexibilním uspořádáním židlí i
stolů a interaktivním učením. Důraz je kladen na samostatné „porozumění“ i
dynamické studijní procesy ve skupinách. Bez ohledu na to, zda se jedná o
přednáškový sál, posluchárnu, nebo knihovnu, chodbu, světlo je nedílnou
součástí prostředí příslušné místnosti a přímo podporuje proces získávání
znalostí. Níže představíme sedm trendů, které budou formovat učební prostory
zítřka a ovlivňovat požadavky na osvětlení při vzdělávání.
1. trend: Flexibilní uspořádání místnosti, flexibilní
osvětlení
Žáci a studenti se budou učit spíše v pracovních
skupinách než samostatně u stolu. Raději vytvoří interaktivní kruh místo
dosud převládajícího výkladu učitele stojícího před žáky. Z toho vyplývá,
že moderní učební styly vyžadují místnosti, které je možné používat extrémně
flexibilním způsobem a které lze snadno znovu a znovu přetvářet v závislosti na
požadavcích učitelů a studentů. Osvětlovací systémy by měly toto
všestranné využívání prostoru a rozmanité činnosti podporovat tím nejlepším
možným způsobem. Dosažení náročného cíle umožní například minimalistická
lineární svítidla Zumtobel ECOOS II, která poskytují dokonalé osvětlení
celého prostoru. Jejich optimální poměr přímého a nepřímého světla
zajišťuje homogenní osvětlení místnosti, jež usnadňuje vidění bez ohledu na to,
jak jsou stoly a židle uspořádány.
2. trend: Učení založené na spolupráci v podnětné
atmosféře
Vývoj se posouvá od uzavřených učeben k otevřeným
prostorům, v nichž se neučí „každý sám za sebe“, ale „všichni
společně“. Moderní vzdělávací architektura podporuje skupinové myšlení a
klade velký důraz na kolaborativní učení, které může probíhat například na
takzvaných „tržištích“, otevřených prostranstvích, schodištích k sezení nebo v
předčítacích galeriích. Několik učeben je často seskupeno kolem otevřených
výukových zón.
Kruhová svítidla Zumtobel, například
z produktových řad LANOS nebo ONDARIA, lze použít k podpoře sociální
interakce a komunikace mezi učiteli a studenty v rámci prostoru. Jejich
organické tvary zdůrazňují v příslušném prostředí zaměření na
komunikaci. Nadčasově elegantní kruhové svítidlo LANOS vytváří
svým světlem dramatickou auru. Jeho nepřímé paprsky osvětlují stropy a stěny,
čímž vzniká dojem, že je svítidlo zavěšené.
3. trend: Technologie
tunableWhite vytvoří ve vzdělávacích prostorech podnětné prostředí
Je stále důležitější zaměřit se především na lidi. Ve
zvláštní míře to platí v situacích, kdy chceme zajistit, aby byla výuka
úspěšná. Středem pozornosti se proto stávají studenti a jejich potřeby a
aktivity. Výukové prostory poskytují prostředí, které lidi inspiruje a
stimuluje tím nejlepším možným způsobem. Důležitou roli v tom hraje
správné osvětlení, které podporuje učitele a studenty nejen vizuálně, ale
také mentálně a emocionálně.
Učení založené na biorytmech znamená, že na začátku
dne zaplaví třídu stimulující světlo. Studenti začínají svůj den
s maximální pozorností a touhou poznávat. To je zvláště důležité,
protože v mnoha regionech začíná škola v brzkých hodinách. Zejména
dospívající jedinci, jejichž chronobiologie se posouvá směrem k „pozdnímu
vstávání“, jsou na začátku dne často unavení. Světlo zaměřené na člověka
tomu brání a mladé studenty podporuje. Stimulující studené bílé světlo po
obědě aktivuje zájem a soustředění, což znamená, že klasická „odpolední krize“
nemá šanci. Na konci školního dne pracují děti ve skupinkách. Mírně
tlumené, teplé bílé světlo jim k tomu vytváří uvolněnou, neformální atmosféru,
a podporuje tak přirozenou sociální interakci mezi studenty a přirozený přechod
do pozdního odpoledne.
4. trend: Výuka na obrazovkách
vyžaduje účinné potlačení oslňování
Ve školách jsou tradiční tabule
stále častěji nahrazovány jejich interaktivními ekvivalenty. Předávání
znalostí ve třídách, nejen na středních školách, ale i na základních školách,
tak zprostředkovávají digitální obrazovky a zařízení, jakými jsou projektory
nebo tablety. Osvětlení s nízkým indexem oslnění UGR < 19 a co
nejrovnoměrnějším rozložením světla dokáže přitom zajistit, aby studenti
vnímali zobrazovaný obsah jasně a bez nadměrného namáhání očí.
5. trend: Prosvětlená
architektura inspirovaná denním světlem
Moderní školní budovy využívají
pozitivních aspektů denního světla a spoléhají na velká okna, světlíky nebo
skleněné stropy, které vpouštějí do tříd a společných prostorů přirozené
světlo. Důvodem je skutečnost, že přirozené světlo podporuje ve školách
proces vzdělávání. Denní světlo zlepšuje koncentraci a pozornost studentů,
má pozitivní vliv na náladu a motivaci a díky věrnému podání barev a
rovnoměrnému osvětlení usnadňuje přijímání informací.
6. trend: Osvětlení a akustika
zapojuje do učení všechny smysly
Učení se stalo více interaktivní
a smyslové. Pokud totiž chcete něco opravdu „uchopit“, musíte to držet v
ruce a cítit. Tradiční metoda výuky, při níž podává výklad učitel stojící
před studenty, je nyní doplňována skupinovou prací, společnými projekty a
generováním nápadů v otevřených prostorách. Pro tyto dynamické procesy je
zapotřebí vytvořit v místnosti ideální podmínky. Kromě extrémně flexibilního
osvětlení, které se dokáže přizpůsobovat různým úkolům, je přitom důležitá také
vynikající akustika místnosti. Velký počet hlasů totiž vyžaduje nejlepší
možnou absorpci zvuku, aby bylo umožněno soustředěné vyučování a učení bez
rušení.
K tomuto účelu je ideální
přisazené svítidlo LIGHT FIELDS III s akustickými doplňky. Jeho
akustické panely mají velmi vysokou třídu akustické pohltivosti A, a proto
umožňují nejvyšší kvalitu vnímání řeči a zvuku. I v těžkých situacích
mohou studenti komunikovat bez stresu a zaměřit svou plnou pozornost na to, na
čem skutečně záleží: na vzájemné propojení a sdílený učební obsah.
7. trend: Požadavky na
udržitelnost školních budov
Stejně jako u všech ostatních
budov hraje i při výstavbě a provozu škol a vzdělávacích institutů důležitou
roli také udržitelnost a koncepce připravená na budoucnost, ať se jedná o
využívání energií z obnovitelných zdrojů, šetření vodou, používání ekologicky
šetrných a udržitelných materiálů, předcházení vzniku odpadu, nebo zlepšování
kvality vzduchu ve vnitřních prostorech, a to především s ohledem na Zelenou
dohodu pro Evropu, jejímž cílem je dosáhnout na našem kontinentu klimatické
neutrality do roku 2050. V návrzích systémů osvětlení pro školy a vzdělávací
instituce je proto zvažována rovněž energetická účinnost a cirkularita.
Tisková zpráva
Děkuji za perfektní popisky pod fotografiemi. Zatím se všechny články o trati soustřeďují na stavbu estakády. , Estakáda je sice…
Petr Tak to záleží na samotném prodejci a výrobci oken, jaké bude mít stanovené dodací lhůty. Protože jemu dodá skla…
Tu technickou pomoc při zakládání první řady je fakt skvělá možnost využít. Ono to zase nestojí nijak moc a není…
Heluz je v podstatě dost populární značka výrobce stavebního materiálu v Česku, hlavně jsou známí svými dobrými izolačními vlastnostmi. Úplně…
Pochybuji, že si dnes ještě někdo dobrovolně vybere dvojsklo...