Asi každý z nás již navštívil řadu expozic v nejrůznějších
prostorech a kontextech. Bez ohledu na výpravnost či celkový záměr však většina
z nich měla společného jmenovatele – prosklenou vitrínu. Vitrína je nezbytná,
chrání prezentovaný objekt před poškozením. Zároveň se však stává bariérou,
sarkofágem, který předmět vytrhává z jeho jedinečné existence, každodenní
samozřejmosti, s jakou byl užíván či doprovázel konkrétní lidské bytí.
Neumožňuje již pokračovat ve skutečně existenci objektů, ale konzervuje jakýsi
jejich stav, ve kterém se aktuálně nacházejí. Není zde již lineární plynutí
času a neustálá proměna – charakteristická známka života, stvořeného i člověkem
vytvořeného. Skleněná krabice sice prezentovaný předmět přináší do našich
životů, ten sám je však již mrtvý. Mrtvolkou ve skleněné rakvi. Podobně jako v
příběhu o Sněhurce: nejkrásnější stvoření odpočívá ve skleněné rakvi a kolem
posmrkává sedm trpaslíků a všelijaká lesní havěť. Možný předobraz našich
návštěv muzejních sbírek, kdy se směsicí obdivu a nostalgie hledíme na předměty
každodenní potřeby, pohřbené ve skleněném hřbitově.
Trpaslíci i zvířátka měli každodenní aktivní žitou zkušenost s osobou Sněhurky,
vnímali její existenci, kontakt, rozuměli jejím projevům i gestům. To vše jim
symbolizovala postava uložena v rakvi. My se však v současnosti nacházíme ve
stavu, kdy řadu vystavovaných předmětů již přímo neznáme, nemáme s nimi
fyzickou zkušenost, nevykonávali jsme s jejich pomocí žádnou činnost. Hledíme
do skleněné vitríny a na základě popisku a vlastní utvořené zkušenosti si
představujeme, jak byl daný předmět používán. Jsme toho schopni, protože stále
ještě sebou neseme jakousi zkušenost konkrétní činnosti či fyzického kontaktu.
Exponáty si tedy dokážeme zprostředkovaně na základě úvahy a neúplné, výhradně
vizuální informace, přestavit v jejich přirozeném prostředí či při konkrétním
úkonu. Generace našich děti má však již většinu reálných zkušeností nahrazenou
zprostředkovanou zkušeností světa digitálních médií. Osobně prožitá zkušenost
je vytěsněna zkušenosti zprostředkovanou. Může se tedy zanedlouho stát, že
pouhé zírání do vitríny již nevyvolá v pozorovateli žádnou odezvu a
prezentovaný předmět se stane definitivně cizím.
Zde nalézáme první jedinečnost strážnické expozice. Nejedná se o mrtvou
historickou zkušenost, ale o živé lidové umění. Jeho jednotlivé projevy se
neustále utvářejí, stávají se součástí naší aktuální životní zkušenosti. Můžeme
se jimi obklopovat, dotýkat se jich, uchopit je do rukou, cítit jejich povrch,
hmotu – jedinečné, vizuálně nepřenositelné vlastnosti. Zkušenost již není
pasivně přejímaná, ale začíná se aktivně utvářet. Druhým specifikem expozice je
kontext místa – prostory strážnického zámku. Tedy prostředí, ve kterém se
lidové výrobky ve větší míře přirozeně nikdy nevyskytovaly. Ve známé scéně
Babičky Boženy Němcové vyzývá kněžna babičku: „Přijď za mnou na zámek“ a
dodává: „A děti vezmi sebou!“ Babička po takové výzvě nepropadla panice,
co si vezme na sebe, nevyluxovala kreditku, aby nakoupila reprezentativní módní
oděv. Neobtěžovala všechny známé dotazy, jak se má chovat a neplatila kurzy
panské mluvy. Babička šla s dětmi na zámek ve své přirozenosti. Taková, jaká
bytostně byla. Její přirozenost byla hlavním důvod, proč ji kněžna pozvala.
Babiččina moudrost totiž vycházela z hluboké každodenní zkušenosti.
Opravdovosti, s jakou dokázala prožívat život v daných reáliích. Neprožívala
životy někoho jiného či nebylo smyslem jejího života naplňovat očekávání okolí.
Ale dokázala dokonale prožívat život vlastní.
Podobně i strážnická expozice se nikterak nesnaží přizpůsobit zámeckým
prostorům či vytvářet unifikované neutrální galerijní prostředí, ale naopak
každý jednotlivý předmět sebou přináší část svého přirozeného prostředí, ve
kterém existuje. Sušení prádla, vesnická tancovačka, kovárna či košíkářská
dílna. Expozice hraček odráží jedinečnou – a tolik potřebnou – čistotu dětského
vidění světa. Oči tak plné prvotního úžasu. Přejí nám, až těmito prostory
budeme procházet, abychom si uvědomili jedinečnou možnost kontaktu s živou
bezprostředností nabídnutých předmětů, neboť tyto vytvářejí naši identitu. To,
co ve skutečnosti jsme, v rovině osobní i národní. Možná není tolik důležité
auto, telefon s co největším displejem či designová kuchyně. Ale třeba vánoční strom,
Betlém a koledy oslavující narození Spasitele.
Autorská zpráva
Strážnice
– Expozice lidových řemesel
Autoři: Jiří Marek, Jan Mléčka, Pavel Turko; grafická spolupráce Dalibor
Borkovec
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,