„Dějiny a kultura Středočeského kraje“
Sichuan muzeum, Chengdu, Čína
Koncepce
Výstava „Skromnost i majestát“ byla
uspořádána krajským úřadem Středočeského kraje za účelem vzbudit zájem o českou
historii a kulturu a přilákat čínské publikum k návštěvě naší země.
Výstava představuje čínským návštěvníkům v jedné rovině nejvýznamnější
historické a kulturní artefakty Středočeského kraje. Nespokojuje se však jen s
vynášením „rodinného stříbra“; v druhé rovině předkládá komplexnější obraz
o životě v naší nevelké části Evropy – a to nejen „pozlacenou slávu“
korunovaných vládců, ale i prostý život obyčejných lidí. Činí tak cestou ukázek
autentických předmětů každodenního použití a také prostřednictvím děl českých
spisovatelů a umělců, kteří nacházejí humorný, lyrický i poetický smysl
v předmětech a zvycích, jež člověka tiše provázejí v průběhu
dennodenního života. Název výstavy odráží její cíl – totiž představit kulturu,
„genetický kód“ národní a regionální identity, nejen jako něco vznešeného, ale
také jako něco skromného. Právě poslední jmenované snad divákům nejlépe
umožňuje pocit sdílené zkušenosti, společných zájmů a citových vazeb mezi lidmi
ze zemí, které jsou jinak geograficky i kulturně velmi vzdálené.
Z architektonického pohledu je
výstava koncipována jako cesta či pouť zhmotněná proměnou průchodů mezi
jednotlivými výstavními prostory v pomyslné brány. Brány nesou nápisy
namalované rukou kaligrafa, které jim dávají významy. Vybraný soubor nadčasově
platných postřehů, aforismů Josefa Čapka z knihy Psáno do mraků, napsaných
čínským kaligrafickým písmem na sledu „bílých bran“ vedoucích z jednoho
sálu do druhého, poskytuje myšlenkovou „niť“ či ztělesňuje jakéhosi „průvodce“
výstavou. Po vizuální stránce pracuje instalace s kontemplativní jednoduchostí
černých a bílých stěn, čímž umožňuje největší možné soustředění na nápisy,
exponáty a promítané obrazy. V rovině vnímání diváků klade výstava
„Skromnost i majestát“ zvláštní důraz na dialog s čínskými návštěvníky
prostřednictvím intimity, neformálnosti a hravosti. Chce oslovit jejich
citlivost cestou univerzálních lidských myšlenek a nezaměnitelnou řečí
vizuálního a slovního vyjadřování na papíře. Jeden ze způsobu, kterým výstava
představuje významné umělce a exponáty je zaměření se na detail, který je
běžnému pozorovateli skryt a který se zřetelně objeví na velkoformátových
tiscích a projekcích. V této „fascinaci detailem“ výstava ukazuje
uměleckořemeslné zpracování jak významných uměleckých předmětů, tak předmětů
běžného denního života. Tato výstava jim věnuje stejnou pozornost, neboť oboje
vyjadřují nedílnou kvalitu života. „Skromnost i majestát“.
Cesta výstavou
„Intuitivní úvod“ k výstavě a
jejímu otevření poskytuje komorní dílo Antonína Dvořáka „Maličkosti“.
Následující sál představuje věcné údaje o
Středočeském kraji a projekci leteckých snímků krajiny se zvláštním zohledněním
vzájemného vztahu mezi člověkem (architekturou, archeologií) a přírodou. Tuto
ukázku doplňují oduševnělé pohledy na českou, zejména středočeskou krajinu
očima malířů přelomu 19. a 20. století.
Další část expozice se vyznačuje
výmluvným názvem „Fragmenty historie“. Je zde představeno několik historických
artefaktů, jež mají pro kraj zásadní význam. Jedná se o Keltskou hlavu
pocházejících z 3. století př. n. l., nalezenou v roce 1943
v Mšetských Žehrovicích; Poděbradský poklad v podobě keramické nádoby
obsahující stovky denárů pocházejících z 10. století; Mírovou smlouvu krále
Jiřího z Poděbrad z roku 1484, která potvrdila obnovení přátelských vztahů
mezi Čechy a Francií; Kutnohorskou iluminaci z konce 90. let 15. století,
zobrazující v jediném výjevu těžbu a zpracování stříbra i ražbu stříbrných
mincí; ukázky středověkého skla a kachlí s výzdobou a příběhovou ikonografií
charakteristickou pro tuto éru. Obzvlášť významná je autorizovaná kopie
císařské koruny Svaté říše římské, která je uchovávána vedle svatováclavské
koruny v kapli sv. Kříže na hradě Karlštejn.
Následující část výstavy nás vede
kontrastním způsobem od středověké okázalosti k životu obyčejných lidí,
žijících na středočeském venkově mezi 20. a 40. lety 20. století. K vidění
jsou obrazy Josefa Lady, umělce, který se narodil a žil ve vesnici Hrusice, jež
se staly jeho celoživotním inspiračním zdrojem. Lada vesnici a její komunitu
zobrazoval se smyslem pro lyrický idealismus, ale i pro ironickou nezbednost.
Vedle scén z Hrusic zde nacházíme obrazy mytických obyvatel krajiny, zejména
vodníka. Součástí Ladova světa „skromných radostí“ je rekonstrukce dobové
kuchyně s originálním nábytkem, keramickým nádobím, ženskými šaty a
domácími dekoračními textiliemi, které nesou jednoduchá ilustrativní mota
(např. „Ranní ptáče dále doskáče“). Tyto neokázalé předměty vykazují zřetelné
stopy stálého používání, což spolu s jejich nenápadnou krásou ztělesňuje paměť
jejich uplynulého života.
Dále následuje sál věnovaný Antonínu
Dvořákovi, českému světově uznávanému skladateli. Součástí expozice jsou
originální gramofonové desky Dvořákovy hudby, jejichž obaly samotné poskytují
fascinující vizuální kroniku jeho místa v moderní kultuře; publikované
partitury; faksimile jeho osobní korespondence a rukopisných partitur; vybrané
nahrávky jeho komorních kompozic, jejichž spontánnost,
důvěrnost, idylická vřelost, ale i tesklivá melancholie vyjadřují samotnou
esenci české duše.
Další úsek výstavy je zaměřen na
tvorbu bratří Čapků, neopomenutelných postav československé meziválečné
kultury, jejichž hluboce humanistické zásady přesahují čas a místo. Karel Čapek
byl spisovatelem, dramaturgem a novinářem. Jeho starší bratr Josef byl malířem,
grafikem, spisovatelem, dramaturgem a básníkem. Oba se v jistém okamžiku
své tvůrčí dráhy zajímali o kulturu Dálného východu. Oba autoři (např.
v Josefově knize „Nejskromnější umění“ a v Karlově knize „O
nejbližších věcech“) oslavovali „nevnímané kouzlo“ běžných zvyků a předmětů
z našeho každodenního života, které lidé však obvykle opomíjejí.
Prezentace bratří Čapků představuje knihy od nich i o nich; původní Josefovy
linořezové knižní obálky, rekonstrukce Karlova psacího stolu a Josefova
malířského ateliéru. Poslední část expozice představuje čínské překlady knih
Karla Čapka, čímž se symbolicky sbližují světy Čechů a Číňanů.
Text: Richard Drury, Michal Krejčík
Kurátoři výstavy:
Richard Drury (vedoucí kurátor, GASK – Galerie
Středočeského kraje)
Michal Krejčík (architekt, ARN STUDIO)
Architektonický návrh instalace: Michal Krejčík (architekt, ARN STUDIO)
Grafický design: Marek Nedělka
Kaligrafie: Zhang Kai
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,