Původní historická obytná budova zemědělské usedlosti v
Čejkovicích byla nevratně zničená necitlivou rekonstrukcí předchozího majitele.
Padlo rozhodnutí postavit místo ní novostavbu půdorysně respektující stávající
objekt. S ostatními hospodářskými budovami usedlosti tak byla zachována sevřená
kompozice. Stodola v horní části areálu, z níž se zachovaly pouze obvodové stěny,
nebyla rekonstruována (původní stav už ani nebylo možné z dostupných dokumentů
úplně zjistit), ale záměrně byla ponechána ve stávajícím stavu a
zakonzervována. Uvnitř části tohoto fragmentu byla postavena lehká vestavba
garáže s úrovní střechy nižší než zachované obvodové stěny stodoly a tím zcela
skryta pohledům zvenčí.
Samotná novostavba byla navržena v modulu 1200 mm a je tvořena téměř
celoproskleným hlavním obytným podlažím sedícím ve spodní části na soklu
suterénu s technickým a provozním zázemím objektu. Fasáda soklu je z místního
kamene, konstrukční souvrství podlahy a střechy hlavního obytného podlaží
přesahující po celém obvodu do prostoru o 600 mm jsou kryté prefabrikovanými
betonovými dílci. Fasáda budovy tak tvoří vizuálně minimalistický koncept čtyř pruhů
fasády: kámen – beton – sklo – beton se postupně vynořují ze svahu, vystupují
nad terén, ve spodní části se od terénu přízemí odpoutává a končí v prostoru na
železobetonové podpěře tvaru „y“ s výhledem do krajiny.
Interiér je řešen stejně vizuálně úsporně a čistě. Strop: pohledový beton
členěný jednotným rastrem otisku bednění vycházející z modulace fasády. Stěny:
pohledový beton, masiv dřevo, sklo. Podlaha: litá průmyslová podlaha, v kuchyni
masiv dřevěná.
Autorská zpráva
Autoři: Václav Hlaváček, Ben Hoek, Lodewijk Baljon –
landscape architekt; spoluautoři Lina Procházková, Petr Kopeček, Jan Štěpnička,
Erika Hlaváčková, Ondřej Mach
Proč jste se rozhodli právě pro tento typ skel? Jak byste zhodnotili ty výsledky po letech používání? Dávali jste je…
Obdivuhodná odvaha jak projektového týmu, tak i in vestora. Škoda, že jste neuvedli dispoziční řešení a víc o vybavení objektu. Zdraví k.m.