Mezinárodní porota ocenila nejen tvar stanice připomínající velrybu, ale také vhodnou kombinaci skla a oceli.
Autorem stavby je Patrik Kotas.
Praha 18. září (ČTK) – Stanice pražského metra Střížkov obdržela mezinárodní cenu za vzhled. Mezinárodní porota ocenila nejen tvar stanice připomínající velrybu, ale také vhodnou kombinaci skla a oceli. ČTK to řekl Marek Janda, tajemník České asociace ocelových konstrukcí.
Stanice metra, kterou navrhl architekt Patrik Kotas, se tak dostala do společnosti takových staveb jako je například koncertní hala v Kodani, Evropský soudní dvůr v Lucemburku nebo centrální kurt ve Wimbledonu.
Cenu udílí Evropská asociace ocelových konstrukcí, která každé dva roky oceňuje významné stavby z oblasti ocelových konstrukcí, letos ji dostalo celkem 19 staveb. Hlavním posláním soutěže je podle Jandy zviditelnění a celková propagace staveb z oceli. „Oceněné projekty jsou posuzovány dle jejich přínosu pro obor ocelových konstrukcí, tedy nezávisle na jejich velikosti, původu, množství použité oceli či jiných podobných kritériích,“ dodal.
V předchozích ročnících soutěže bylo již oceněno několik českých staveb, například O2 Arena, dříve Sazka Arena v Praze, Mariánský most v Ústí nad Labem, lávka pro pěší přes dálnici D8 s názvem Kočičí oči nebo budova Jihomoravské plynárenské v Brně.
Stanice Střížkov byla společně se zastávkami Prosek a Letňany otevřena loni v květnu, všechny navrhl architekt Patrik Kotas.
cap vju
Mezinárodní ocenění pro stanici metra Střížkov
Evropská asociace ocelových konstrukcí (ECCS) oceňuje každé dva roky významné stavby z oblasti ocelových konstrukcí v rámci jednotlivých členských zemí. V letošním roce vybrala mezinárodní porota soutěže Steel Design Awards mezi devatenácti vítěznými stavbami i jednu z České republiky, kterou do soutěže nominovala Česká asociace ocelových konstrukcí. Konkrétně se jedná o stavbu stanice metra Střížkov v Praze, jejímž investorem byl Dopravní podnik hlavního města Prahy, architektem Ing. arch. Patrik Kotas, generálním projektantem Metroprojekt Praha a projektantem ocelové konstrukce Excon. Ocelovou konstrukci vyrobily společnosti Metrostav — divize 7 (generální dodavatel), Excon Steel a Vítkovice Power Engineering.
Slavnostní ceremoniál, který je považován za největší událost v oboru ocelových konstrukcí v roce 2009, proběhl 17. září ve španělské Barceloně a zúčastnilo se ho všech 18 oceněných delegací z jednotlivých zemí. Projekt se objevil ve společnosti takových staveb jako je například Koncertní hala v Kodani, Evropský soudní dvůr v Luxemburgu, Terminál 2E na letišti Charlese de Gaulla v Paříži, stadion Letzigrund v Curychu, Centrální kurt ve Wimbledonu nebo Swedbank stadion v Malmö.
Hlavním posláním soutěže je zviditelnění a celková propagace staveb z oceli a oceněné projekty jsou posuzovány dle jejich přínosu pro obor ocelových konstrukcí, tedy nezávisle na jejich velikosti, původu, množství použité oceli či jiných podobných kritériích. V předchozích ročnících soutěže bylo již oceněno několik českých staveb, například Sazka Aréna v Praze, Mariánský most v Ústí nad Labem, lávka pro pěší přes dálnici D8 s názvem Kočičí oči nebo budova Jihomoravské plynárenské v Brně.
Stanice metra Střížkov je svou koncepcí unikátní v rámci celé sítě pražského metra. Nejobtížnějším úkolem z hlediska projektového řešení ocelové konstrukce bylo aplikovat vizi architekta z hlediska statické analýzy a vyrobitelnosti konstrukce. Zastřešení stanice má základní rozměry 160 x 42 m při maximální výšce konstrukce 20 m nad terénem. Nosná konstrukce sestává ze dvou hlavních oblouků, které se vzájemně kříží na začátku a konci stanice. Oblouky jsou vzájemně spojeny třemi spojovacími prvky a je na nich zavěšena celá konstrukce zastřešení.
Ing. Marek Janda
tajemník
Česká asociace ocelových konstrukcí
www.caok.cz
Související články: Nový úsek metra C
Souhlasím, že vliv Filharmonie na okolí bude menší než vliv okolí na Filharmonii. Ale pokud jde o problém dopravy a…
Tak možná proto, že potřebují změřit, za jak dlouho se napršená voda vsákne na přesně dané ploše? Přece jen jde…
Souhlasím s umístěním na nevhodném místě. Také se mi nelíbí rozsáhlost a velké pochozí rampy. Dopravní obsluha.Metro.Garaže.Tramvaje.Nádraží.
Hodně jsem už o téhle maltě četl a zjišťoval, zdá se mi to jako velmi dobrá volba na stavbu domu,…
Negativní vlivy nebude mít Filharmonie na okolí, ale okolí na Filharmonii. Koncentrace dopravních provozů aut na Magistrále, železnice na tratích…