Letecké muzeum Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi se staví podle projektu architekta Michala Hlaváčka.
(ČTK) – Středočeský hejtman Josef Řihák (ČSSD) ví, kdo povolil stavbu leteckého muzea v Mladé Boleslavi i bez obdržení stomilionové eurodotace. Novinářům to dnes řekl při prohlídce stavby. Jméno zaměstnance krajského úřadu zatím sdělit nechce. Případem se nejdříve bude zabývat krajská rada a zastupitelé. Projekt za zhruba 150 milionů korun, který zahájil na jaře bývalý hejtman David Rath, bude nyní kraj muset zaplatit ze svého rozpočtu.
Stavba muzea na letišti v Mladé Boleslavi, které v létě oproti očekávání nezískalo dotaci z Regionálního operačního programu, se chýlí ke konci. Dělníci dokončují interiéry, kde budou sídlit pracovníci muzea, hotové je sousedící parkoviště a v nejbližší době bude dokončeno i opláštění vyhlídkové věže. Střechu objektu zdobí černé siluety historických letadel.
Cena téměř 150 milionů korun za muzeum není podle hejtmana nepřiměřená, odmítl ale spekulovat o tom, zda by on osobně podobný objekt začal. „Proti stavbě nic nemám, je to přeci nádhera, akorát bohužel musíme těch 150 milionů dát ze svého,“ řekl po prohlídce. Zatím krajský úřad za stavbu zaplatil asi 40 milionů korun, na dalších 80 milionů má vystaveny faktury. Zda bude muzeum výdělečné, je podle Řiháka těžko soudit, protože peníze z cestovního ruchu se za služby dělí mezi různé poskytovatele. Očekávaná návštěvnost se má pohybovat kolem nejméně 50.000 lidí ročně.
Zařízení bude provozovat krajská příspěvková organizace Muzeum Mladoboleslavska. Kraj se bude snažit snížit provozní náklady i spoluprací s Muzeem Škoda Auto, která si má pronajmout část výstavního prostoru v hlavním vchodu. Současně by se měly obě instituce vzájemně propagovat.
Podle primátora Raduana Nwelatiho (ODS) by město stavbu muzea ve stávajícím rozsahu neuskutečnilo právě kvůli očekávaným provozním nákladům. Dotovat muzeum by si město podle jeho slov nemohlo dovolit. „Když to porovnám s koupalištěm, kde návštěvnost je zhruba 80.000, a přesto to není rentabilní, aby se rozpočet vyrovnal,“ řekl.
Expozice má čítat kolem 30 historických letadel ze sbírek mladoboleslavského Nadačního fondu Metoda Vlacha, soukromých majitelů i Národního technického muzea a Leteckého muzea Kbely. Nefunkční exponáty budou zavěšeny ve výstavním hangáru, na podlaze pak budou letadla k dispozici zájemcům o lety. Lidé si budou podle architekta Michala Hlaváčka moci vyzkoušet trojrozměrný trenažér v podobě kokpitu stíhačky z první světové války. V plánu je také imitace seskoku z letadla, kdy bude člověk v popruzích vystaven větru a pod ním poběží projekce přibližující se země. V šachtě dvacetimetrové vyhlídkové věže pak na speciálním navijáku bude možné podstoupit skutečný seskok. Pro děti se chystá také modelářská dílna.
Budova je navržena pro celoroční provoz, uvedl architekt, úspor lze podle něj dosáhnout například tím, že nebude nutné vytápět hangár s letadly.
Doplněno Stavbaweb:
Letecké muzeum Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi
Předmětem projektu je výstavba budovy leteckého muzea v severní části letiště v Mladé Boleslavi. Objekt bude sloužit jako veřejně přístupné letecké muzeum Metoděje Vlacha, kde budou vystaveny repliky i originály starých letadel, dobové plakáty, dokumenty, letecké poháry apod. a také jako klasický hangár, protože některé vystavované exempláře jsou funkční stroje a budou využívány při leteckých dnech a podobných akcích. Na tuto část hangáru bude navazovat dílna a zázemí pilotů. Součástí muzea je také administrativní část, přednáškový sál a kavárna. Do severního rohu je umístěna vyhlídková věž. Objekt je umístěn v areálu letiště na okraji Mladé Boleslavi. Muzeum se stane pobočkou Muzea Mladoboleslavska, příspěvkové organizace SK.
autor Michal Hlaváček / HLAVÁČEK & PARTNER, spol. s r.o.
spolupráce Pavel Lupač, Ludvík Holub, Karel Musil
lokace Mladá Boleslav
projekt 2009
vizualizace Pavel Lupač
Související články:
O tom trojskle nepochybuji. Na to jsem rozhodnutý na 100%, aspoň v tom mám jasno na začátek. Ale vypadá to…
To tlumení zvuku je tam docela slušné, co tak koukám.
I to byl důvod, proč jsme si na stavbu domu vybrali právě cihly Heluz. Jasně, šlo hlavně o ty technické…
Petr Vybrali jsme ho hlavně kvůli lepší tepelné izolaci – v zimě je u oken znatelně tepleji a v létě…
Je fajn vidět, že společnost HELUZ IZOS nabízí nejen širokou škálu izolačního zasklení, ale také nástroje, které usnadňují výběr —…