(ČTK) – Dvě stovky největších nádraží v zemi by se měly dočkat rekonstrukce.
Opravy nádražních budov by podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC)
vyšly zhruba na 8,2 miliardy korun.
ČTK to řekl náměstek správy železnic Tomáš Drmola. Podle něj by tato
nádraží měla do tří let vypadat jako nádražní budovy v zemích západní
Evropy. Podmínkou je dokončení převodu těchto nemovitostí z majetku
Českých drah, s čímž jsou dlouhodobé problémy.
Zatímco České dráhy (ČD) s převodem majetku letos nepočítají, správa
železnic na něj podle Drmoly připravená je a jsou pro něj vyčleněné
potřebné peníze. Kolik bude stát převod, jehož součástí je zhruba 400
zaměstnanců drah, není jisté. Odhady se pohybují od čtyř miliard korun,
ČD původně hodnotu majetku vyčíslily na dvojnásobek. Kvůli obavám
z nedovolené státní podpory si převod nechalo ministerstvo dopravy
schválit Evropskou komisí, zatím ale oficiální stanovisko nepřišlo.
Celkem má SŽDC od Českých drah získat 1600 objektů, z nichž zhruba
tisíc připadá na nádražní budovy. V uspokojivém stavu je ale necelá
polovina z nich a zbytek si vyžádá rozsáhlejší rekonstrukci. Zhruba 40
objektů, například nádraží v Plzni, Sokolově, Bílině, v Berouně a ve
Strakonicích, patří mezi nejvíce zdevastovaná nádraží, uvedl Drmola. Na
jejich stavu se podepsala zdlouhavá jednání o tom, kdo má v Česku
nádraží vlastnit. ČD proto dlouhodobě do oprav investovaly nezbytné
minimum, i tak jde ale o stovky miliónů korun ročně.
První vlna, jak SŽDC opravy 200 vybraných nádraží označuje, by měla
být rozsahem největší akcí svého druhu, přestože další opravy nádražních
budov budou pokračovat i poté. Vybraná nádraží podle odhadů správy
využívají čtyři pětiny cestujících na železnici, oprava budov by se tak
měla na kvalitě cestování výrazně projevit, dodal Drmola.
ČD převod nádraží na SŽDC požadují jako předpoklad pro chystané
otevření trhu dotovaných železničních tratí soukromým společnostem.
Výhodou SŽDC jako státní příspěvkové organizace je možnost žádat na
jejich opravy vyšší podíl dotací z Evropské unie. Zatímco ČD, které jsou
státem vlastněnou firmou, mohou požadovat evropské spolufinancování do
40 procent, SŽDC může z evropských dotací zaplatit až 85 procent všech
nákladů, dodal Drmola.
Taková onyxová stěna, to by bylo něco. Podsvícená, jako by byla průsvitná ...
Třeba místo madla stačí ta síť. Madlo může být jen jednostranné. V každé případě je dobře, že ta síť je…
Jo díky, vyzkouším to.
Pokud chcete znát přesnou cenu za digitálně potištěnou podsvícenou stěnu ze skla, nejprve si změřte rozměry. Pak si vyžádejte cenové…
Máš nějaké info o ceně? Jak taková věc vychází?