Česká komora architektů v lednu 2018 vyhlásila 3. ročník České ceny za
architekturu (ČCA). Architekti do ní přihlásili 145 realizací. Sedmičlenná
mezinárodní odborná porota (Roger Riewe – předseda poroty,
Carlo Baumschlager, Zsolt Gunther, Andrea Klimko, Robert Konieczny, Yael
Moria Klain a Ivan Reimann) do užšího výběru nominovala 33 děl,
ze kterých v listopadu 2018 vzejdou finalisté a držitel historicky třetí České
ceny za architekturu. Nominační večer se konal 31. května 2018 v pražském
divadle Archa. V nominacích poroty je zastoupeno 10 regionů České
republiky a hlavní město Praha. Olomoucký kraj v soutěži reprezentují 3
realizace: Vault 42 od
Studia Raketoplán, Kampus fakulty tělesné kultury UPOL
od atelier-r a Kaple sv. Vendelína
od Pelčák a partner architekti.
V letošním ročníku ČCA výrazně vzrostl
počet projektů dokončených teprve v předchozím roce a nejinak je tomu mezi
nominovanými díly. V roce 2017 jich bylo dokončeno dvacet pět, osm pak
mezi roky 2014 až 2016. Stejně jako
u celkového počtu 145 přihlášených děl do letošního ročníku ČCA,
i pro nominované je příznačná vysoká převaha soukromých investic nad veřejnými.
Těch je mezi 33 nominovanými pouze
sedm. Nejčastějším tématem letošních nominací jsou stejně jako vloni rodinné
domy a vily, kterých je třináct.
Zda některá z realizací nacházejících
se ve Olomouckém kraji, osloví porotce natolik, že se zařadí mezi
finalisty, bude jasné 19. listopadu 2018 na slavnostním
galavečeru ve Foru Karlín v Praze. Na akci budou rovněž vyhlášeny výsledky
ocenění za výjimečný počin a ceny partnerů. Předcházet bude
pečlivý výběr poroty, která se s řadou realizací seznámí přímo
v terénu. Den po galavečeru se v Galerii Jaroslava Fragnera
uskuteční vernisáž výstavy České ceny za architekturu 2018.
Realizace v Olomouckém kraji
1. Vault 42
Lokalita: Olomouc
Autoři: Ing. arch. Pavel Nalezený, Ing. arch.
Radek Vaňáč, Studio Raketoplán, www.raketoplan.com
Vault 42 je vize sdíleného pracovního prostředí
vepsaného do téměř nedotčené klasicistní budovy vojenských pekáren. Uvnitř
hradeb starobylé olomoucké pevnosti, pár desítek metrů od katedrály svatého
Václava ční odhalené zdi mohutné stavby. Více než dvě stě let staré cihly dnes
halí svěží listoví břečťanu.Dvoupodlažní podkovovitá hmota s vysokou sedlovou
střechou obklopuje pokojný, kamenem dlážděný, dvůr. Koktejl sdílených kanceláří
vyplňuje část přízemí. Po pískovci schodiště se nakonec vyšplhá i o patro výš
do protáhlého zálivu kuchyně. Obě podlaží jsou těžká, nejčastěji vykrojená
valenými klenbami. Čisté bílé klenby však zdem všechno břímě odpouští. I naším
přáním bylo neudělat tu téměř nic. Pohyb ‘vaulterů‘ probíhá podélně po vnitřní
a vnější ose. Vnitřní dvorová páteř je kratší a slouží všem. Vnější, o něco
užší, je o poznání diskrétnější a přináší jednotlivým místnostem kus
nezávislosti. Objevuje trojúhelné schodiště, jehož dvě dávná ramena svírají
zrcadlo s původní vnitřní studnou. Rušná vstupní burza vítá návštěvníky
cihelnou oponou, co sahá až po oblý strop a dělí tento prostor na světlou
recepci s posezením a dvouúrovňovou pozorovatelnu. Napravo odsud, za silnou
příčnou zdí je louže. Metr hluboká díra ve zvýšené smrkové podlaze. Zóna klidu,
kde mysl spočine a uloví steak pořádného ticha. Nalevo od vstupu, je cowork.
Parkoviště dle potřeby rozmístěných pojízdných ulit. Sem se schovám a občas
můžu pohledem vyrazit za myšlenkou. Dál na západ plán uzavírá velkorysá
zasedací místnost. Skrz okno ve fasádě jde zmizet pryč k valům citadely.
2.
Kampus fakulty tělesné kultury UPOL
Lokalita: Olomouc
Autor: Miroslav Pospíšil, atelier-r, s.r.o., www.atelier-r.cz
Celý řešený komplex se skládá ze 4 budov a z důvodů financování se dělil
na dvě samostatné investiční akce. První je Aplikační centrum BALUO v
areálu Fakulty tělesné kultury UP v Olomouci, která obsahuje 3
novostavby, a to SO.02 spojovací koridor, SO.03 testovací hala a SO.04
testovací bazén. Další etapou výstavby byla rekonstrukce a nástavba bývalé
prádelny na objekt SO.01 Centrum kinantropologického výzkumu Fakulty tělesné
kultury Univerzity Palackého v Olomouci, která se dokončila jako poslední.
Všechny 4 objekty jsou navzájem propojeny do jednoho provozního celku.
Základním účelem staveb je výzkum se sportovně-medicínským využitím ve spojení
s procesem výuky. Spojovací koridor tvoří hlavní vstupní objekt do komplexu. V
přízemí se nachází bufet, recepce a respirium. Odtud jsou pak přístupné ostatní
objekty, ve kterých se nachází bazén, prostorná tělocvična, gymnastický sál,
lezecká stěna (vnitřní i venkovní), lyžařský trenažér, prototypové dílny,
testovací laboratoře, pracovny pro výzkum a k tomu všemu potřebné hygienické,
administrativní a provozní zázemí. Jednotlivé budovy celého areálu jsou tvořeny
čtyřmi jednoduchými kvádry, které se navzájem liší svým provozním využitím a
také svými hmotami. Z venkovní strany je vzájemná odlišnost zdůrazněna také
materiálem použitým na opláštění jednotlivých budov. Fasádu testovací haly
tvoří pohledový beton s lezeckými chyty, testovací bazén je opláštěn dřevěnými
lamelami, hmota kinantropologického centra je obložena keramickými pásky a
spojovací koridor sevřený mezi ostatními objekty uzavírají zejména prosklené
fasády. Kvádry tedy vytváří snadno čitelnou kompozici. Jak na fasádách, tak i v
interiéru se ve významném rozsahu opakují shodné materiály, a to pohledový
beton, dřevo a sklo.
3. Kaple sv. Vendelína
Lokalita: Osek nad Bečvou
Autor: prof. Ing. arch. Petr Pelčák, Pelčák a
partner architekti, www.pelcak.cz
Rodinná kaple v podhůří
Oderských vrchů, na polnostech v historickém vlastnictví rodu sedláků
šikanovaném po komunistickém puči, je věnována památce stavebníkova dědečka.
Stavebník ji postavil svépomocí. Do krajiny je vevázána svojí polohou na
hřebenu – avšak nikoli na vrcholu – svahu na hraně lesa, zapojením do rytmu
třešňové aleje při polní cestě, svojí osou hledící na východ na obec Osek a k
vrchu Hostýnu. Vůči přírodě vystupuje přesnou geometrií svého těla určenou Le
Corbusierovým Modulorem, jeho abstrahující bílou barvou a materialitou betonu
šalovaného do kmenů stromů. Vertikální kanelování stavby dané otisky pečlivě
řazených kmenů bednění lze vnímat jako motiv zasvěcený přírodě, avšak stejně
tak jako základní motiv lidské kultury a odvěký sakrální symbol. Roseta
východní fasády je „zasklena“ čirými a modrými skleněnými „kameny“, odpadem ze
sklářských pánví při tavení skla, nazývanými skláři harklos. Kapli uvnitř
vymalovala Hana Puchová, sochu vytesal Jiří Středa, zvon odlila zvonařská dílna
Tomášková – Dytrychová.
Seznam všech nominovaných
staveb naleznete na www.ceskacenazaarchitekturu.cz.
tisková zpráva
Děkuji za perfektní popisky pod fotografiemi. Zatím se všechny články o trati soustřeďují na stavbu estakády. , Estakáda je sice…
Petr Tak to záleží na samotném prodejci a výrobci oken, jaké bude mít stanovené dodací lhůty. Protože jemu dodá skla…
Tu technickou pomoc při zakládání první řady je fakt skvělá možnost využít. Ono to zase nestojí nijak moc a není…
Heluz je v podstatě dost populární značka výrobce stavebního materiálu v Česku, hlavně jsou známí svými dobrými izolačními vlastnostmi. Úplně…
Pochybuji, že si dnes ještě někdo dobrovolně vybere dvojsklo...