Při výběru těchto tří rodinných domů (rodinný dům s provozovnou, rodinný dům v Benešově a rodinný dům v Havířově) se ukázalo, jak moc
se cesty všech tří autorských týmů vzájemně propojily. Hodnocení, zda je tato
skutečnost ovlivnila, nechávám na čtenáři. Jinými slovy: posuďme, zda jsou domy
v něčem podobné.
Kamil Mrva s architektem Hynkem Holišem navštěvovali
společně stejnou střední průmyslovou školu, Šárka Holišová Šochová sbírala své
první zkušenosti u Markéty Cajthamlové. Kamil Mrva na počátku své kariéry
podnikl studijní cestu za stavbami F. L. Wrighta[1]. Markéta
Cajthamlová pokládá za velký vzor inspirace velkorysost amerických domů ze
40.–50. let minulého století[2].
Podotýkám, že na tento fakt nebyl brán při výběru staveb zřetel a vyplynul až
po zevrubném zhlédnutí staveb. Na začátku jsme jen s redakcí vytipovali
stavby jaksi latentně souznící. Je spojující vlastností publikovaných domů
velkorysost, která je v českém prostředí dle mého názoru vzácná?
Lokality
Tři prezentované příklady realizací stojí na předměstí
měst. Říčany i Benešov jsou města s přibližně 15 tisíci obyvateli, Havířov
má cca 75 tisíc. Všechna tři města mají silnou vazbu na významná sídla
v České republice. V případě Říčan a Benešova je to Praha, u Havířova
Ostrava. Ani v jednom případě se však nejedná o rezidenční čtvrť, která by
oslovovala svou urbanistickou hodnotou jako Ořechovka, Masarykova čtvrť a
obdobně hodnotné části města, které lze nalézt i na úrovních okresu a která
zpravidla vznikla na počátku 20. století.
Rodinný dům v Říčanech stojí v ustálené
zástavbě rezidenční čtvrti Říčan. Klidná lokalita s až vesnickou atmosférou
nese znaky zřejmě původně chatové osady. Úzké ulice, zahuštěná zástavba.
Městský charakter se vytratil. V tomto měřítku nemá místo předpoklady pro
velkorysé řešení, ke kterému architektka Cajthamlová ve svých domech inklinuje
a k němuž se hlásí.
Rodinný dům v Benešově, co se dostupnosti a
blízkosti centra týče, má velmi podobné vazby jako realizace v Říčanech.
Samotná lokalita je však velmi roztříštěná. Dům stojí v přímé vazbě
bytových domů z 50. let, panelového domu z přibližně 70. let, průmyslového
objektu a původní řadové zástavby, kterou nahrazují novostavby bez návaznosti
na původní uliční čáru. Situaci bych si dovolil popsat souslovím „kontext
v ne kontextu“.
Lokalitu v Havířově výrazně ovlivňuje okolní krajina
více než vazba na centrum Havířova. Velké pozemky na mírných svazích
s výhledy na Beskydy působí venkovsky. Potenciál k velkorysosti
nalézám až u tohoto místa. Připomíná mi vzdáleně resort v pražské Chuchli,
kde vyrostlo několik vil (záměrně nepublikovaných) pro bohatou klientelu.
Parcely
Architektka Cajthamlová u domu v Říčanech řešila
konflikt mezi orientací parcely a soukromím v domě. Dalším prvkem, který
ovlivnil uspořádání stavby, je malá cukrářská provozovna, u níž bylo nutné
přímé napojení na komunikaci, aby se zákazníci nekřížili s rodinným
životem. V domě je zřejmé, že při navrhování zvítězilo soukromí, které
nabízela jen severovýchodní orientace.
Obdobný konflikt řešili i architektonický pár Hynek a
Šárka Holišovi. Nesourodá okolní zástavba, u které je zřejmé, že se bude
proměňovat, přivedla architekty k poloatriovému řešení. Stavba se
jednoznačně vůči okolí vymezuje. Velmi mírná jižní svažitost pozemku navíc
tomuto řešení umožňuje navození dobré světelné pohody.
Architekt Kamil Mrva měl startovní čáru posunutou hodně
daleko. U parcely nebylo nutné konflikt z prvních dvou domů řešit. Velikost,
výhledy, orientace i vyžadované soukromí řešilo pouhé umístění stavby
v horní části pozemku. Hlavním úkolem tak pouze bylo „nepokazit místo
domem“. Návrh si investor vybíral z vyzvané soutěže, samotný předvýběr
architektů v soutěži předznamenal jedinečný výsledek.
Domy
Rukopis Markéty Cajthamlové vnímám jednak
z použitých materiálů, ale i v půdorysných vazbách. Dominuje
převýšený obývací prostor vymezený i v samotném objemu stavby. Ložnice
jsou napojeny na prostorné schodiště osvětlené horním světlíkem. Dům tak působí
velmi prostorně, ale s ohledem na okolní vazby – lokalitu a parcelu jako
takovou – jej za velkorysý dům, ke kterému architekta zpravidla inklinuje,
nepovažuji. Osobitý charakter vtiskla architektka domu heraklitovým obkladem,
evokujícím břízolitovou omítku. Tento pro Markétu Cajthamlovou typický materiál
byl velmi vtipně nahrazen při stavbě domu heraklitem, a to
z technologických důvodů.
Pro architekty Hynka a Šárku Holišovy byl přízemní dům
samotným zadáním od investora. Hlavním prostorem přinášejícím pocit
velkorysosti je zde komunikační prostor. Díky bazilikálnímu osvětlení,
pohledovému betonu a proporcím se stal naprosto dominantním. Přesto zakončení obývacím pokojem není jeho
gradací.
Rukopis architekta Kamila Mrvy, tak jak jej známe
z menších realizací rodinných domů v beskydském regionu, jako by se
na první pohled z tohoto domu vytratil. Na druhý pohled je však vidět, že
je to dům blížící se nejvíce ideálu jeho studentských let. Přízemní stavba
tentokrát nevyžadovala takový počet ložnic, čehož architekt využil a navrhnul
jeden velký, plynulý obytný prostor. To, že ladná křivka fasády takto
koncipovanému domu sluší, dokázal již Stanislav Fiala v domě ve
Zdiměřicích.
Tři
perspektivy pohledu
Lokalita, parcela i zadání
investora jasně nastavili nejvýhodnější podmínky Kamilu Mrvovi. Ten je dokonale
využil k velkorysému řešení. U Markéty Cajthamlové stejně jako u manželů
Holišových jsem mohl poznat šťastné klienty, což je u rodinného domu to
nejdůležitější. Jedná se totiž o velmi subjektivní stavby, které může dobře ohodnotit
pouze uživatel. Architekti tak splnili stoprocentně zadání.
POZNÁMKY
[1] Viz Rozhovor s Kamilem Mrvou in Jan
Jakub Tesař: O rodinných domech; rozhovory s architekty. Str. 47
[2] Viz Rozhovor s Markétou Cajthamlovou in
Jan Jakub Tesař: O rodinných domech; rozhovory s architekty. Str. 22
Publikováno v časopise Stavba č. 1/2017, str. 52-53
Petr Tak to záleží na samotném prodejci a výrobci oken, jaké bude mít stanovené dodací lhůty. Protože jemu dodá skla…
Tu technickou pomoc při zakládání první řady je fakt skvělá možnost využít. Ono to zase nestojí nijak moc a není…
Heluz je v podstatě dost populární značka výrobce stavebního materiálu v Česku, hlavně jsou známí svými dobrými izolačními vlastnostmi. Úplně…
Pochybuji, že si dnes ještě někdo dobrovolně vybere dvojsklo...
O tom trojskle nepochybuji. Na to jsem rozhodnutý na 100%, aspoň v tom mám jasno na začátek. Ale vypadá to…