Podle analýzy OSN nyní žije ve městech více než polovina světové
populace a dle predikcí Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj
(OECD) se do roku 2050 tento počet zvýší až na 70 %. Demografická
prognóza vývoje obyvatelstva pro Prahu počítá do výše zmíněného roku
s nárůstem počtu rezidentů až o 250 000. Tato čísla jasně svědčí
o nutnosti včas na tento vývoj reagovat a již dnes vytvářet podmínky pro
vznik nových čtvrtí s nabídkou bydlení, služeb i pracovních
příležitostí. A protože výstavba „na zelené louce“ vedoucí k rozšiřování
měst má své limity, velký potenciál v sobě skrývají nevyužívané plochy
brownfieldů. Inspirací dobré praxe ze zahraničí je např. rozsáhlý
projekt Tripla, který vzniká Helsinkách. I finské hlavní město totiž do
roku 2050 očekává nárůst počtu obyvatel o zhruba 200 000.
Tripla
není prvním projektem tzv. area developmentu YIT ve Finsku. Firma již
v Helsinkách dokončila přímořský rezidenční komplex Merenkulkijanranta
s výhledem na Baltské moře a ve výstavbě je i projekt Konepaja v bývalém
průmyslovém areálu, který sloužil téměř sto let finským státním drahám.
Ojedinělý je však svým rozsahem a náročností. Realizuje se jako joint
venture v úzké spolupráci s městem Helsinky a dalšími třemi partnery,
z nichž jedním je např. největší finská pojišťovna Etera. Význam
projektu dokládají i investoři, z nichž nejdůležitějšími jsou Evropská
investiční banka, Nordická investiční banka a další finské a švédské
finanční ústavy.
Tento projekt rozsáhlého městského urbanismu v hodnotě
cca 1 mld. eur vytvoří nové centrum Helsinek. Do roku 2022 zde
v několika etapách vznikne bydlení až pro pět tisíc nových obyvatel,
největší nákupní centrum ve Finsku, kanceláře, hotelový komplex, hudební
síň slávy, konferenční centrum či multifunkční sportovní aréna. Celý
projekt je koncipován jako environmentálně šetrný. Například nákupní
centrum bude stavbou s téměř nulovou spotřebou energie, jednou třetinou
zelených střech a až 20% úsporou vody. Cílem je dosažení platinové
úrovně certifikace LEED. Součástí projektu bude i kompletní rekonstrukce
vlakového nádraží a s ní související železniční sítě. Ta v budoucnu
spojí západní a východní část lokality Pasila a stane se tak
nejvýznamnějším dopravním uzlem ve Finsku. Projekt bude propojený i s
místním metrem, počítá se s cca 3 500 místy pro kola, chybět nebudou
parkovací haly se stovkami dobíjecích stanic pro elektromobily.
tisková zpráva, Stavbaweb
Mě ten vstup do areálu vždy odrazoval. Tváří se jako prostor u fabriky a ne veřejný park. Nijak neláká ke…
Možná by pro začátek stačilo zprovoznit průchod okolo kostela sv. Kosmy a Damiána.
Chybí přímé propojení s nábřežím Vltavy; ideálně široké schody v ose kostela k náměstí Pod Emauzy k Zídkovým sadům. Něco…
Bílý ciferník s bílými ručičkami na bílém podkladu - to je tedy inteligentní nápad! Nýtovaná konstrukce mostu skončí v muzeu.…
Dobrovolně Hodinu denně Zahradničím pro obec Voluntarily An hour a day I garden for the community 自願 每天一小時 我為社區花園 私はコミュニティの…