Účinnosti nabyla novela stavebního zákona

(ČTK) – Novela stavebního zákona, která má za cíl zjednodušit a zrychlit povolovací řízení, nabyla 1. ledna 2018 dnem účinnosti. Novela umožní mimo jiné sloučit územní řízení, stavební řízení i posuzování vlivu na životní prostředí (EIA).

Na pouhé stavební ohlášení bude rovněž možné postavit rodinné domy nebo rekreační chaty bez omezení stavební plochy, když dosud se smí stavět jen do 150 metrů čtverečních zastavěné plochy. Ohlášení nebude potřeba ani pro skleníky nebo bazény na zastavěném pozemku u rodinného domu nebo chaty.

Předloha novelizuje čtyři desítky souvisejících zákonů. Zasahuje i do zákona o urychlení výstavby infrastruktury, kde stanovuje, že v zastavěném území se povedou elektroenergetická vedení o napětí 400 kV a vyšším nad zemí.

Novela vyvolala kritiku ochránců životního prostředí, kterým se nelíbí to, že omezuje vstup veřejnosti do povolovacích řízení. Bývalá ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (za ANO) už dříve řekla, že na vstupu takzvané dotčené veřejnosti do řízení podle stavebního zákona se nic nemění. U řízení, kde se koná proces posuzování vlivů na životní prostředí, je podle ní účast dotčené veřejnosti zaručena.

Ze stavebního zákona v důsledku poslaneckých pozměňovacích návrhů zmizelo ustanovení dávající šanci účastnit se územního a stavebního řízení osobám, o nichž tak stanoví zvláštní zákon, tedy právě spolkům. V zákoně o ochraně přírody a krajiny jim předloha umožňuje účastnit se řízení jen pouze podle tohoto zákona.

Někteří poslanci i senátoři naopak spolky kritizovali za to, že se kvůli nim povolování staveb neúměrně prodlužuje a komplikuje. Ochranářské spolky namítaly, že jde o největší omezení občanských práv po roce 1989, které je v rozporu s Ústavou. Dobu schvalování podle nich navíc nezkrátí.

Ministerstvo pro místní rozvoj už navíc na podzim předložilo základní teze zcela nového stavebního zákona. Podle něj je potřeba vyřešit například ochranu veřejných zájmů, činnost dotčených orgánů nebo elektronizaci veřejné správy. Problémem je také systémová podjatost stavebních úřadů a možnost obstrukcí různými organizacemi. Základní teze nového zákona počítají také se zásadní úpravou mnoha souvisejících zákonů a podstatnou reformou veřejné správy.

Komentáře

  1. Čtenář Stavbawebu says:

    Stavební zákon č. 50/1976 Sb. byl jednoduchý, přehledný a jednoznačný. Bylo jasné, co, kdo a jak povoluje. Zákonem č. 183/2006 Sb. přestalo být jednoznačné co a jak se povoluje, ale aspoň bylo jasné kdo. Poslední novelou už není jasné ani to! A zrušení kolaudací? Není řešena ani návaznost na katastr ani na banky. Chybí i přechodná ustanovení a ministerstvo s krajskými úřady se jen dohadují, co s tím. Můj názor je: do koše (a zpátky ke staré dobré |padesátce|).
    Pokud jde o systémovou podjatost, ta je jednoznačná, ale vyřešil by ji jediný paragraf o vyřizování jiným stavebním úřadem.

  2. Čtenář Stavbawebu says:

    Novela nabyla účinnost 1.1.2018. Ne 1.1.2017.

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*