V pátek 3. června 2016 se ve Vitra Campusu ve Weil nad
Rýnem slavnostně otevřela nová budova – Vitra Schaudepot, kterou navrhli
architekti Herzog & de Meuron. Díky Schaudepotu představí Vitra Design Museum
veřejnosti hlavní předměty ze své rozsáhlé sbírky. Zlatým hřebem Schaudepotu je stálá výstava více než 400
exponátů z oblasti moderního nábytku od počátku 19. století po současnost,
ikonické produkty světových designérů i nábytek vyrobený 3D tiskem.
Podnětem ke vzniku Schaudepotu byla touha zpřístupnit
veřejnosti neustále se rozrůstající sbírku Vitra Design Musea. Základy sbírky
vybudoval zakladatel muzea Rolf Fehlbaum a v současnosti patří k
těm nejvýznamnějším na světě. Obsahuje ca 7 000 kusů nábytku, širokou
škálu svítidel a rozsáhlé archivy včetně pozůstalosti Charlese a Ray
Eamesových, Vernera Pantona a Alexandera Girarda. Sbírka měla být původně
umístěna v hlavní budově muzea od Franka Gehryho z roku 1989, ale
muzeum v ní pořádá velké výstavy. Muzejní sbírka se tím pádem stálé
expozice doposud nedočkala.
Novou budovu, v níž byla sbírka vystavena a představena veřejnosti,
pro muzeum navrhlo architektonické studio Herzog & de Meuron
z Basileje. Mezi vystavenými předměty najdete raný nábytek
z ohýbaného dřeva, ikonické příklady klasického modernismu od Le
Corbusiera, Alvara Aalta a Gerrita Rietvelda, barevné plastové objekty z období
Pop artu i nejnovější nábytek vyrobený pomocí 3D tiskárny.
Prezentaci doplní menší krátkodobější výstavy tematicky spojené se
sbírkou. Jako první to bude výstava o tzv. radikálním designovém hnutí
z 60. let 20. století. Ve sníženém přízemí Schaudepot nabídne ukázku
dalších klíčových předmětů ze sbírky, například skandinávský a italský design,
sbírku svítidel a pozůstalost Charlese a Ray Eamesových.
Prezentace v Schaudepotu je rozdělena do tří částí o
celkové ploše 1 600 m2. V přízemí je hlavní sál
s rozsáhlou stálou výstavou. Ta se zaměřuje na více než 400 zásadních děl
z oblasti nábytkářství. Naleznete v ní nejen výjimečné produkty
například od Gerrita Rietvelda, Alvara Aalta, Charlese a Ray Eamesových a
Ettoreho Sottsasse, ale i objekty, prototypy a experimentální modely, které
nejsou tak známé nebo se neví, kdo je jejich autorem. Výběr poukazuje na
zásadní předměty ze sbírky a oblasti, o které se muzeum zajímá, a zároveň
podává ucelený přehled o dějinách designu nábytku od stylových a technických
inovací po společenské změny reflektované v jednotlivých exponátech. Podrobné
informace o předmětech ze sbírky obsahuje digitální katalog, který si
návštěvníci mohou přečíst v chytrém telefonu nebo tabletu – ty jsou
k zapůjčení přímo v Schaudepotu.
Stálá výstava v hlavním sále Schaudepotu je uspořádána chronologicky.
Průhledy je vidět na další předměty ze sbírky umístěné ve sníženém přízemí –
tematicky související díla. Návštěvníkům je tak zprostředkován pohled do
zákulisí muzea, kde restaurátoři a kurátoři denně pečují o předměty ze sbírky.
Víc o tom, jak muzeum funguje, se návštěvníci dozvědí i na několika dalších
místech. Z kavárny je vidět do muzejních kanceláří a knihovny. Knihovna je
na požádání přístupná vědcům a studentům. Do restaurátorské dílny návštěvníci
nahlédnou během komentovaných prohlídek. Schaudepot je tedy „transparentním“
muzeem designu, které tento obor zpřístupňuje široké veřejnosti ve všech jeho
oblastech.
tisková zpráva
Vitra Schaudepot
Herzog & de Meuron: IMAGE, TEXT
Digitální potisk v dekoru drátoskla na izolačním skle je chytrý způsob, jak skloubit moderní technologie s retro estetikou. Oceňuju, že…
To je zajímavý nápad 👍🏻
Do zahrady se dá přijít i vchodovýni dveřmi, schodiště je prvek velké, tvarově zajímavé, terasy. Starý člověk se tedy může…
"Silueta původního mostu zůstala v panoramatu města zachována". Fascinuje mě, že všude kromě Prahy to chápou a dokáží rozlišit, co…
Spokojenost