Trendem je v České republice vracet život nábřežím, vracet
vodu a vodní toky do organismu města. Projekt Splavnění vodní cesty Vltavy toto
úsilí do jisté míry inicioval, podporuje a vrací život přímo na vodní hladinu i
do jejího okolí – což je přirozenou vedlejší součástí projektu.
Myšlenku splavnění řeky Vltavy jsme v Atelieru 8000 začali formovat před více
než deseti lety. Vizí bylo projektovat splavnění Vltavy dle jednotné typologie.
Navrhli jsme designové provedení pro vodní mobiliář – zábradlí, stožárová
světla, oplocení, prvky komunikačního zařízení a technického vybavení marin,
prvky dopravní komunikace. Architektonické řešení námi navržených staveb tedy má
jednotný koncept, konkrétně v případě projektování velínů.
Vltavská cesta a naplnění tohoto cíle se stalo naší srdcovou záležitostí.
Doufáme, že po všech velkých projektech, které v naší zemi vznikaly (jako například
dálnice D1) se zařadí po jejich bok a přinese rozvoj Povltaví.
Velíny České Vrbné, Hluboká
nad Vltavou, Hněvkovice
Velíny jsou součástí plavebních komor Hluboká nad Vltavou, České Vrbné a
vodního díla Hněvkovice a jezu v Hněvkovicích. Byla jim vtisknuta jednotná
podoba – strohé, kovem opláštěné objemy tvaru kvádrů doplňují a vizuálně změkčují
barevné membrány, připomínající napnuté plachty plachetnic či zčeřenou vodní
hladinu. Souznění s okolní krajinou a citlivé doplnění o nový technický tvar je
základním estetickým kritériem velínů. Velíny vychází z premisy, že krajinu je
důležité respektovat a neupozadit, naopak vytvářet v tomto velmi specifickém
prostředí kontextuální a harmonické stavby.
Přístav Hluboká nad
Vltavou
Sportovní přístav využívá meandru řeky. Jeho tvar jsme respektovali, ve
vymezeném prostoru došlo pouze k odtěžení nánosů ve dně a jen k dílčím korekcím
průběhu obrysu. Přístav je členěn na dva spojené vodní bazény (stání pro malá
plavidla + návrhové plavidla). Hrany břehů i horní plocha ostrova jsou porostlé
vyšším stromovým porostem. Plavidla
jsou vyvázána ve vyznačených úsecích obvodu k molům zpravidla dřevěné
konstrukce na ocelových pilotách. Mola jsou umístěna v linii paty svahu a
místně spojená lávkami s břehem. Pro zavážení plavidel je navržena spouštěcí
lodní rampa.
Dominantu přístavu tvoří vjezdový objekt s architektonicky řešeným zdvižným
mostem. Součástí je i stání pro osobní lodní
dopravu na řece umístěné na levém břehu nad vjezdem do přístavu. Je tvořeno
dvěma pevně spojenými pontony. Součástí
přístaviště je Kapitanát s informačním a servisním centrem.
Přístaviště České
Vrbné
Oproti předcházejícímu projektu je přístaviště České Vrbné (stání pro malá
plavidla a návrhové plavidlo) zcela nově vyhloubené podél břehu Vltavy. Podél
obvodu přístavu jsou alokována pevná kamenem dlážděná mola. I zde je součástí
spouštěcí rampa s prostorem pro jeřáb a zdvižný most propojující přístaviště s
vodní cestou – vůbec první zvedací most v České republice. Pozitivem tohoto
přístaviště je umístění čerpací stanice.
Součástí přístaviště České Vrbné je Kapitanát s informačním a servisním
centrem. Jednoduchou, pevnou hmotu objektu doplňují subtilní konstrukce lávek a
stínicích prvků. Ze tří stran kamenem obložený kvádr se směrem do přístavu
otevírá výrazně členěným průčelím. Ze strany od Vltavy je objekt zapuštěn do
terénního valu tvořící břeh řeky. Obě přístaviště jsou napojena na místní
komunikace i na cyklotrasu lemující přístaviště.
Architektonické
řešení velínů
Tvar velínů respektuje limity, které vyplývají ze složitého provozu na
plavební komoře. Velíny v Hluboké nad Vltavou a Českém Vrbném mají
železobetonovou základnu v 1. NP, v ní je umístěno WC a místa pro rozvaděče.
Velín na vodním díle Hněvkovice je osazen na původní objekt rozvodny. Ve 2. NP
všech velínů jsou umístěny panely řídicího systému plavební komory a kuchyňky.
Pásová okna po obvodu 2. NP umožňují výhled všemi směry, patro je přístupné
venkovním schodištěm. Objekty jsou z čelní strany zalícovány s hranou plavební
komory.
Fasáda 1. NP je ze systémových, polyuretanových, obkladových, sendvičových
hliníkových panelů s PUR výplní. Ve 2. NP je řešena jako provětrávaná skládaná
fasáda s minerální, difuzní hydroizolací a vrchním systémovým obkladem
hliníkovými děrovanými kazetami na nosném roštu.
Membránové konstrukce, lemující atiky velínů po obvodu, zajišťují odstínění
a chrání obsluhu před oslněním. Membrány jsou ze speciálního nepromokavého
textilního materiálu v odstínech dle jednotlivých velínů (červená, žlutá,
stříbrná), vypnutého pomocí konzol, lanek a táhel k nosné konstrukci střechy.
Konstrukce je vyložena z východní, jižní a západní strany 2 m a ze strany
severní 1 m. Na plochou střechu objektu lze umístit klimatizační jednotku,
radiostanici, meteorologickou stanici a další potřebné systémy.
Autorská zpráva
Foto: Jan Mahr
Investor: Ředitelství vodních cest ČR, Statutární město
České Budějovice
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,