Galerie Jaroslava Fragnera, Praha
do 12/10/2014
Architekturu vnímáme lidskými smysly – zrakem, sluchem, hmatem, čichem a chutí. Architektonický prostor je nedělitelným komplexem dojmů (který podněcuje jak smysly, tak paměť těla) a prožitky místa mohou u návštěvníků vyvolávat různé vzpomínky na místa, nálady, situace… Výstava Vnímání prostoru “ Ivan Koleček byla otevřena v rámci III. Betlémské kulturní noci ve čtvrtek 11. září v 19:30 a zahájil ji architekt Ivan Koleček a teoretik Petr Kratochvíl. Bude otevřena každý den kromě pondělí od 11 do 19 hodin až do 12. října. Kniha, na níž Koleček navazuje konceptem výstavy, je v GJF rovněž v prodeji.
Výstava připravená architektem Ivanem Kolečkem je založena na společném prostoru smyslů, konkrétně na příkladu cisterciáckého kostela založeného ve 12. století v Bonmont, který Koleček renovoval. Návštěvníci projdou ideální cestou pěti smysly – pěti krychlemi – od zvuku otevřených dveří ve tmě až po ochutnání vody a vína. V šeru krychlí si každý návštěvník může vyzkoušet, zda je schopen rozeznat vůně charakteristické pro každé roční období nebo jestli podle hmatu pozná různé materiály.
Ivan Koleček (*1943, Ostrava) vystudoval architekturu na VUT v Brně a od roku 1969 žije ve Švýcarsku. V roce 1982 si založil vlastní architektonickou kancelář v Lausanne, je členem Společnosti švýcarských architektů (SIA) a od roku 1990 také Federace švýcarských architektů (FAS). Působí na Fakultě architektury VUT v Brně, kde byl v roce 2005 jmenován profesorem. Je autorem řady veřejných staveb a renovací, hlavně v Lausanne a jeho okolí: mimo jiné paláců Rumine a Montbenon nebo Vysoké pedagogické školy v Lausanne, věznice v Lonay či klášterních kostelů v Bonmont a Payerne. V roce 1966 obdržel od Obce architektů v rámci přehlídky Grand Prix cenu udělovanou českým architektům působícím v zahraničí. Výstava na téma pěti smyslů navazuje na kapitoly publikace Vrstvy – Stratigraphie, vydané nakladatelstvím Arbor vitae v roce 2010.
Na výstavě jsou prezentovány také Kolečkovy realizace od roku 1990 po současnost (renovace historického architektury či areálu v Moudon, Nyon, Vevey, Daillens; revitalizace staveb a interiérů v Lausanne; soukromé i veřejné novostavby v Sainte Croix, Villars).
„Architektura musí najít odpověď k vyváženému uspokojení všech pěti smyslů člověka. Nemůže řešit jen teoretickou a funkcionální roli architektury. Musí odpovědět na pět smyslů, které definují naší existenci. Tato role zůstává její hlavní úlohou v dnešním vývoji světa".
Ivan Koleček
„Moderní architektura měla v sobě od svého zrodu zakódovánu víru v racionální podstatu nové éry, ve vědecký a technický pokrok, který umožňuje nejen rozvíjet zcela nové architektonické formy, ale i řešit základní problémy lidské společnosti. Někdy pak končila suchopárnou věcností nebo chladnou geometrií forem. A přestože důraz na emocionální působení architektonického díla se jako protiváha snažil prosazovat se stejnou naléhavostí jako přístup racionální, řada tendencí a tlaků i mimo oblast vlastní architektury vedla a vede k výraznému ochuzení vystavěného prostředí – k ochuzení, jež ho zbavuje právě oněch kvalit rezonujících s hlubšími vrstvami lidského vnímání světa. Racionální kalkul v architektuře – ať již motivovaný technicistním přístupem nebo pragmatickým komerčním zájmem – totiž stěží může postihnout to, co je neměřitelné, ale přesto zásadně podmiňuje celkovou pohodu vystavěného prostředí: modulace světla odrážejícího se vždy odlišně od různých povrchů, ozvěny kroků po podlaze, vůně dřeva, hladkost a chlad mosazné kliky, to všechno jsou kvality utvářející silnou a člověka oslovující atmosféru stavby… Prostřednictvím stavby si i my uvědomujeme zázračnost světa s jeho barvami, světly a stíny, zvuky a vůněmi. Ale architektura nám k tomu musí poskytnout příležitost tím, že s těmito kvalitami vědomě pracuje, že vedle rozumného zvládnutí konstrukcí, dispozic, atd, používá elementy probouzející naše smysly jako svůj výchozí materiál. Velcí architekti moderny jako třeba Wright či Aalto takto – ať programově či intuitivně – pracovali. A také v současné architektuře sledují architekti jako například Peter Zumthor, Juhani Pallasmaa, Steven Holl a mnozí další podobné cíle svou tvorbou i teoretickými úvahami. A do stejného proudu architektonického myšlení patří i téma této výstavy koncipované architektem Ivanem Kolečkem, které se jako programové krédo promítá i do jeho vlastní tvorby a pedagogického působení.”
Petr Kratochvíl
Pořadatel/ Galerie Jaroslava Fragnera
Spolupořadatel/ Ivan Koleček
Koncepce/ Ivan Koleček
Spolupráce/ Lucie Datinská, Jiří Kolomazník, Jana Závodná
Úvodní esej/ Petr Kratochvíl
Obrazové materiály/ Jean–Philippe Daulte, Ivan Koleček, Filip Šlapal
Video/ Julie Sando
Grafická úprava/ František Dlabáč
Galerie Jaroslava Fragnera
Betlémské náměstí 5a, Praha 1
W: gjf.cz
FB: Galerie Jaroslava Fragnera
TW: @fragnerka
Otevřeno út-ne 11-19h
tisková zpráva
Taková onyxová stěna, to by bylo něco. Podsvícená, jako by byla průsvitná ...
Třeba místo madla stačí ta síť. Madlo může být jen jednostranné. V každé případě je dobře, že ta síť je…
Jo díky, vyzkouším to.
Pokud chcete znát přesnou cenu za digitálně potištěnou podsvícenou stěnu ze skla, nejprve si změřte rozměry. Pak si vyžádejte cenové…
Máš nějaké info o ceně? Jak taková věc vychází?