Výstava: Automatický výhled (Petra Steinerová & Zbyněk Sedlecký)

Vernisáž: středa 18. 1. 2012 od 18:00
Výstava potrvá do 12. 2. 2012

otevírací hodiny: st – ne: 12:00 – 18:00
KARLIN STUDIOS a FUTURA project
Křižíkova 34, 180 00 Praha 8 – Karlín


AUTOMATICKÝ VÝHLED
PETRA STEINEROVÁ & ZBYNĚK SEDLECKÝ


Automatický výhled představuje svým vznikem i prezentací monotematický a soustředěný dialog dvou individualit
– fotografky a malíře. Dalo by se říci, že oba umělci, které dlouhodobě známe především jako vytrvalé představitele tradičních médií a výtvarných kvalit, si touto výstavou zároveň překvapivě rozšířili pole tvůrčích možností
– směrem k systematičtější a konceptuálnější práci s jejich nástroji.
Všechny části tohoto projektu lze považovat za jistou dokumentaci nebo transpozici konkrétního místa ve veřejném prostoru s ohledem na způsob snímání, rámování a vidění. Cyklus Nouzový východ sestává z deseti pohledů do téměř identických částí interiéru výškové budovy. Na těchto fotografiích je divák konfrontován s nicotnou, zaměnitelnou a mírně nostalgicky působící realitou snímanou tím nejlapidárnějším způsobem. Jedinou a jen tušenou změnou
– spíše vně fotografií – zůstává vertikální pohyb fotografa po jednotlivých patrech hotelu. Jakoby se tu demonstrovala obyčejná možnost evakuace. Podobně lapidárně a v nostalgickém dojmu probíhá i projekce časosběrného filmu Rozhlas. Ten vznikl bez použití stativu – krátkým mechanickým snímáním na 8milimetrový materiál, vždy po půl hodině během 24 hodin. Světelné změny střídajícího se dne a noci upomínají na stereotypní pomíjivost, pohyb kamery zpřítomňuje samotného pozorovatele a trychtýřová symetrie domu uprostřed vcelku nudné výhlídky jakoby
ujišťovala diváka o nezapomenutelnosti jakékoliv jednou viděné krajiny.
V malbě zrealizovaný cyklus Náměstí na první pohled působí jako sekvenční přepis nebo výtvarná interpretace záznamu bezpečnostní kamery ve veřejném prostoru. V obrazech se ikonicky zobrazuje nejen všudypřítomná kontrola a snímání pohybu, ale i trivialita bezděčného dívání se z okna. Čtyřdílná série též divákovi umožňuje opakované pozorování zdánlivě automatické produkce stejných nebo podobných obrazů, čímž se tak trochu ironizuje kvalita neopakovatelnosti tradičního média malby. Na obrazech dominuje deduktivní modernistická kompozice – geometrická mříž perspektivně viděného dláždění a několik tvarově dosti zredukovaných architektonických prvků. Viditelné změny v jasném zorném poli obrazů – pohyb náhodných a anonymních osob – jakoby do těchto vizuálně vytříbených kompozic ani nepatřily, protože jsou jen libovolnou skvrnou fotografické koláže, kterou lze v této přehledné mapě kamkoliv přemístit.
Společná vizuální kompilace Petry Steinerové a Zbyňka Sedleckého se prostřednictvím malby, cyklu fotografií a jednoho filmu, inovativně dotýká důležitého fenoménu pozorovatele, pozorování, možnostmi jeho záznamu a poetickým obtížím s tím spojených – hledání poměru mezi intenzitou a odosobněností pozorování, automatismem a aranžováním pohledu nebo snesitelné míry provokace abstrahovaného zobrazení.
Michal Pěchouček

VSTUP VOLNÝ
OTEVŘENO: STŘEDA > NEDĚLE 12-18H
WWW.FUTURAPROJECT.CZ

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*