Koho by dnes napadlo, že obklad stěn ve stanici metra Chodov (dříve Budovatelů) tvoří podélně půlené keramické roury, které se vyrábějí pro stavbu komínů? Vyrobili je v Západočeských keramických závodech v Poštorné a ve stanici metra Chodov jich je okolo 12 000. Výsledný originální vzhled stanice ovšem vyžadoval mnohem vyšší přesnost při pokládce, protože každou tvarovku bylo nutné kalibrovat. Ani fasáda z modrých kachlíků na mateřské škole v Praze 7 nebyla v osmdesátých letech 20. století běžná. Kachlíky sehnali díky známosti architekti Vladimír Štulc a Jan Vrana v Chlumčanech, kde je vyráběli pro vodící pruhy na dnech bazénů. Známý architektů pak kachlíky musel dva roky schovávat, než byla hrubá stavba připravená k obkládání. „Celou dobu jsme se děsili, že to někdo ukradne,“ vzpomínají architekti.
„Výstava představuje postupy a projevy, které dnes mohou působit jako kutilství a zoufalý souboj s těžkopádným molochem centrálně řízeného stavebnictví, nicméně výsledky okolnostmi vnucené neustálé improvizace si zaslouží naši pozornost,“ říká o jejím významu jeden autorů prof. Petr Vorlík.
Výstava společně s katalogem volně navazuje na tři předchozí knihy věnující se architektuře osmdesátých let – (a)typ (2019), nepostavená (2020) a rozhovory (2020). K tématu architektury osmdesátých let vzniká také samostatný web architektura80.cz, na němž lze najít specializovanou mapu a databázi architektury osmdesátých let.
Výstava vznikla s finanční podporou Ministerstva kultury České republiky a Fakulty architektury ČVUT v Praze jako výstup projektu Architektura osmdesátých let v České republice (NAKI II – DG18P02OVV013).
Tisková zpráva













Pánové, děláte mi radost. Světlíky, jako na Vinohradech a split level v garážích, jako pod Dostavbou národního divadla. Děkuji
Tak do toho rozhodně jděte. Určitě nebudete litovat ;)
Dost uvažujeme o tom smaltovaném skle.
Jde o tiskovou zprávu T-mobile. Kasá se tedy ten, kdo si zasmluvnil jméno arény a kdo má průraznější PR. :-)…
Snad jsem to někde prehledl, aneb kdy dospějeme k tomu, ze se ocení a zmíní i ten, kdo stoji za…