Výstava v grafickém kabinetu Veletržního paláce v Praze potrvá do 20. dubna.
Autorka: Eva Bendová
Výstava v grafickém kabinetu předvádí dvě stěžejní roviny architektovy tvůrčí práce na papíře. V raných kresbách z let 1911-1914 sledujeme stav ideového architektonického návrhu, zhmotnění představy a o to v případě Bedřicha Feuersteina ovlivněné tektonickou architekturou klasicismu i rodícího se kubismu. Kreslířské umění a zdatnost projevu si architekt odnesl ze školy Jana Kotěry a hodin u Josipa Plečnika. Kreslířský architektonický projev může mít ještě jinou podobu a vliv. Záznamy z cest a přetváření v přímém kontaktu s viděnou skutečností ve volný obraz vedly Feuersteina ke zkouškám budování hmoty z ploch a linií. V roce 1921 zajíždí společně s Josefem Šímou na francouzsko-španělské pomezí, kde vznikl soubor vystavených akvarelů. Pohledy na města (St. Jean de Luz, Hendaye, Biarritz) dokládají jak silně vnikl klubismus do českého umění a zároveň svědčí o vlivu Le Corbusierova a Ozefantova purismu. Ve shodě se svou nejvýznamnější českou stavbou – krematoriem v Nymburku (1921-1924) vykazuje Feuerstein i v akvarelech shodný puristický záměr stavět kompoziční celky jasného přehledného rozvržení, primárních tvarů a universálního řádu. V akvarelu Dolní Pyreneje vrcholí pak jeho schopnost budovat tvar a prostor pomocí abstrahovaných ploch a prvků, které spojují grafický, malířský i konstrukční projev.
Architekt Bedřich Feuerstein (15. 1. 1892 Dobrovice – 10. 5. 1936 Praha) byl mimo jiné jedním ze zakladatelů moderní české scénografie, neméně zajímavé je i jeho dílo kreslířské. Tuto méně známou výtvarnou činnost jeho krátkého života dokumentuje vystavený soubor. Bedřich Feuerstein se po svém pobytu v Paříži a zejména Japonsku (1926-1930) usazuje v Praze, kde ve svých 38 letech předčasně umírá. V Čechách stihl realizovat pouze dvě stavby, přestože patřil do okruhu avantgardních tvůrčích skupin a svým internacionálním rozhledem uváděl na českou scénu znalosti o světovém stavitelství.
Tisková zpráva Národní galerie v Praze
Super minimalistická stavba jak zvenku tak zevnitř. Výborně využitý složitý pozemek "na křižovatce" obklíčený komunikacemi ze dvou stran. Projektanti i…
Krásná práce, je radost si to prohlížet :-).
Ta na náměstí bere pohled jen velmi mírně a velmi formalisticky. Pohled od třídy Jugoslávských partyzánů ukazuje výtvarnou bezmocnost v…
Že by tato stavba nějak respektoval okolí, velmi pochybuju. P.Engel se jistě obrací v hrobě. Vím, že je to dobrý…
Tak už nám zase UNESCO vyhrožuje a "ochránci" památek jásají, "Zachráníme" památku tím, že ji celou předěláme a její autenticita…