Výstava v grafickém kabinetu Veletržního paláce v Praze potrvá do 20. dubna.
Autorka: Eva Bendová
Výstava v grafickém kabinetu předvádí dvě stěžejní roviny architektovy tvůrčí práce na papíře. V raných kresbách z let 1911-1914 sledujeme stav ideového architektonického návrhu, zhmotnění představy a o to v případě Bedřicha Feuersteina ovlivněné tektonickou architekturou klasicismu i rodícího se kubismu. Kreslířské umění a zdatnost projevu si architekt odnesl ze školy Jana Kotěry a hodin u Josipa Plečnika. Kreslířský architektonický projev může mít ještě jinou podobu a vliv. Záznamy z cest a přetváření v přímém kontaktu s viděnou skutečností ve volný obraz vedly Feuersteina ke zkouškám budování hmoty z ploch a linií. V roce 1921 zajíždí společně s Josefem Šímou na francouzsko-španělské pomezí, kde vznikl soubor vystavených akvarelů. Pohledy na města (St. Jean de Luz, Hendaye, Biarritz) dokládají jak silně vnikl klubismus do českého umění a zároveň svědčí o vlivu Le Corbusierova a Ozefantova purismu. Ve shodě se svou nejvýznamnější českou stavbou – krematoriem v Nymburku (1921-1924) vykazuje Feuerstein i v akvarelech shodný puristický záměr stavět kompoziční celky jasného přehledného rozvržení, primárních tvarů a universálního řádu. V akvarelu Dolní Pyreneje vrcholí pak jeho schopnost budovat tvar a prostor pomocí abstrahovaných ploch a prvků, které spojují grafický, malířský i konstrukční projev.
Architekt Bedřich Feuerstein (15. 1. 1892 Dobrovice – 10. 5. 1936 Praha) byl mimo jiné jedním ze zakladatelů moderní české scénografie, neméně zajímavé je i jeho dílo kreslířské. Tuto méně známou výtvarnou činnost jeho krátkého života dokumentuje vystavený soubor. Bedřich Feuerstein se po svém pobytu v Paříži a zejména Japonsku (1926-1930) usazuje v Praze, kde ve svých 38 letech předčasně umírá. V Čechách stihl realizovat pouze dvě stavby, přestože patřil do okruhu avantgardních tvůrčích skupin a svým internacionálním rozhledem uváděl na českou scénu znalosti o světovém stavitelství.
Tisková zpráva Národní galerie v Praze
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,