Interiéry Jurkovičovy vily hostí práce Plesníka a Navrátila – architekta a designéra minimálně o padesát let mladších. Jedná se o jedny z nejvýznamnějších osobností svých oborů druhé poloviny 20. století v Československu. Oba pojilo společné přátelství, úcta k materiálu a nárokům funkce. Výstava představí práce obou tvůrců a především jedno z prvních společných děl – nábytek pro vlastní byt Zdeňka Plesníka z let 1949-1952.
Moravská galerie v Brně – Jurkovičova vila
11/4/2013 – 27/10/2013
Tvorba významného československého architekta Zdeňka Plesníka a designéra Miroslava Navrátila se několikrát prolnula, z čehož pokaždé vznikla jedinečná realizace. Výstava představí práce obou tvůrců a především jedno z prvních společných děl – nábytek pro vlastní byt Zdeňka Plesníka z let 1949-1952 – který je pozoruhodným příkladem poválečné nábytkové tvorby u nás a jehož kvalita přesahuje prostor omezený hranicemi Československa. Při jeho návrzích se autoři inspirovali severským designem a americkou tvorbou. Charakteristické jsou světlé barvy, oblé tvary, důraz na materiál, kvalitu výroby a detail. Experimentovali s lepenými lamelami a umělohmotnými fóliemi vyráběnými ve Fatře Napajedla pro průmyslové účely. Funkčně i tvarově pozoruhodné byly také servírovací stolky.
Zdeněk Plesník (1914-2003) patří mezi naše přední architekty 2. poloviny 20. století. Jeho jméno je spojeno především se Zlínem – projektoval několik typů blokových obytných domů i továrny. Nejznámější jsou realizace vil pro cestovatele Miroslava Zikmunda (1953-1954) a Jiřího Hanzelku (1953/4-1956) i pro skladatele Zdeňka Lišku (1956-1959). Ty jsou pozoruhodné jak z hlediska architektury, tak i interiérového vybavení. Z dalších prací např. strojírenský závod MEZ Hulín, městská observatoř ve Valašském Meziříčí, rozhlasový vysílač a tiskárna map v Pekingu, za realizaci konfekčního závodu OP v Prostějově získal v roce 1963 Státní cenu.
Miroslav Navrátil (1913-1999) byl jednou z nejpozoruhodnějších osobností na poli designu nábytku u nás. Byl důležitým členem návrhářského ateliéru národního podniku Vývoj nábytkářského průmyslu, který dodával návrhy výrobním podnikům. Jeho práce vynikaly tvarovou i technologickou progresí. Lamelová křesla a židle konzolové konstrukce patří k tomu nejlepšímu, co z nábytku v této době vzniklo. Byl také autorem jedné z ikon socialistického designu – skořepinové židle s oválným průřezem mezi opěrákem a sedákem, které našly uplatnění v tramvajích T3.
autorka výstavy: Martina Lehmannová
To je opravdu kouzelný dům, jaký jen lze si přát. Nutno ovšem dodat, že na to musí mít stavebník dost…
MOC DOBRÝ, AŽ VÝBORNÝ
Tohle je perfektní věc, to jim v dobrém závidím!
Takové časopisy umí být velmi užitečné, díky jednomu podobnému jsem se dozvěděl o cihlách Heluz a hodně mi to pomohlo,…
Ta doživotní záruka, to už je něco! Super! A dům je nádherný!