Výuka ateliéru v prvním ročníku

Na přelomu května a června roku 2016 se uskutečnila studijní cesta pedagogů Fakulty architektury a umění v Liberci po vybraných polských školách architektury. Cílem cesty bylo seznámit se s metodami výuky architektonického navrhování v prvním roce studia na vybraných školách.

První ročník a předmět architektonického navrhování byl pedagogy vybrán záměrně, protože tento předmět klade na studenty od počátku studia specifické nároky. Na architektonických školách musí studenti již v prvním semestru získat a uplatnňovat dovednosti, které jsou na jiných studijních oborech rozloženy v čase strukturovaněji.

Polské architektonické školy byly vybrány nejenom kvůli blízkému kulturnímu a jazykovému prostředí, ale i kvůli jejich počtu a různorodosti. Země s více než čtyřmi desítkami miliony obyvatel nabízí studium architektury na třinácti veřejných vysokých školách, které doplňuje řada škol soukromých. V rámci přípravy studijní cesty bylo vybráno sedm veřejných škol, které se od sebe lišily svojí historií, počtem studentů, ale i svým zařazením do struktury dané vysoké školy.

Výuka architektonického navrhování v prvním ročníku se na všech navštívených školách liší, některé metody a principy mají ale všechny školy společné. Studenti prvního ročníku jsou odděleni jako samostatná skupina od spolužáků z vyšších ročníků. Tento způsob výuky se uplatňuje i v dalším studiu, kdy studenti stejného ročníku postupují výukou architektonického navrhování společně a zpracovávají typologicky shodná zadání pod vedením různých pedagogů. Pro výuku ateliéru je na všech školách v rozvrhu přesně vymezený čas a konzultovat svůj projekt můžou studenti pouze jednou týdně po dobu 2-4 hodin. V průběhu semestru studenti prvního ročníku zpracovávají více samostatných návrhů, které jsou na více školách doplněny tzv. klauzurami?, drobnými úkoly zadanými a vypracovanými v čase konzultací. Studenti víceméně nemají možnost souvisle pobývat a pracovat ve škole, ale pouze docházejí na jednotlivá cvičení, a to včetně ateliéru.

První navštívenou škola byla Fakulta architektury Vratislavské polytechniky, sídlící v historické školní budově postavené v roce 1904. Do prvního ročníku je přijímáno cca 100 studentů. Studenti jsou rozděleni do skupin po 30 osobách, které jsou vedeny dvěma pedagogy. V prvním ročníku nejsou zadávány návrhy staveb s přesnou typologickou funkcí, ale studenti zpracovávají drobnější úlohy s volnější vazbou na architekturu. Témata úloh mohou mít i velmi abstraktní charakter, jako je například návrh objektu na základě sloves vyjadřujících konkrétní činnost, stav nebo změnu stavu. Studenti se při něm musí zamyslet nad podstatou zadaného slova (slovesa) a navrhnout objekt, který danou činnost nejlépe vystihuje. Snadněji uchopitelná témata bydlím, ležím jsou doplněna činnostmi, které se architektonicky vyjadřují obtížněji jako například chodím, slavím apod.

Fakulta architektury na Polytechnice v Poznani byla jako samostatná fakulta ustanovena teprve v roce 1999. Do prvního ročníku je přijímáno přibližně 170 studentů. Předmět architektonické navrhování je vyučován ve skupině o 15 studentech s jedním konzultujícím pedagogem, na kterém plně závisí téma i počet zadávaných úloh. Úvod prvního semestru je obvykle věnován ergonomii a následně studenti navrhují jednoduché architektonické formy pro konkrétní místa. V druhém semestru již dostávají zadán návrh objektu pro bydlení. Výuka je doplňována drobnými úkoly, které ve formě papírových modelů vytvářejí studenti ihned v čase konzultací.

V Poznani je také možné studovat architekturu na Univerzitě umění na Fakultě architektury a designu. Jedná se o největší uměleckou (výtvarnou) školu v Polsku, kde je na výběr ke studiu mnoho dalších výtvarných oborů. V jednom ročníku zde architekturu studuje přibližně dvacet studentů a tomu odpovídá i individuálnější přístup. Témata zadávaná v prvním ročníku jsou více výtvarná a odpovídají celkovému zaměření školy. Obvyklým prvním úkolem je tvorba struktur z přírodních materiálů v krychlovém prostoru, vymezeném konstrukcí z ocelového drátu. Po úvodních výtvarných úkolech jsou již zadávána konkrétní architektonická témata.

Architektura v Lodži nemá samostatnou fakultu, ale je začleněna jako samostatný obor pod Fakultu stavební architektury a inženýrství životního prostředí. Do prvního ročníku oboru architektura je přijímáno okolo 75 studentů. V předmětu architektonické navrhování jsou rozděleni do skupin po přibližně 15 studentech s jedním vyučujícím, který se ale v průběhu semestru mění spolu s další úlohou. V prvním semestru jsou zadávány drobné kompoziční úkoly a v druhém semestru se studenti věnují návrhu stavby s konkrétním účelem. Zadání se každý rok mění a všechny práce jsou na konci každého semestru vystaveny na chodbě školy. Odevzdání návrhů je často pojímáno jako interní soutěž s přesnou formou, termínem odevzdání a porotou z řad pedagogů. Všechny návrhy se zpracovávají ručně, protože použití počítače není v prvním ročníku dovoleno.

Varšavská fakulta architektury oslavila v loňském roce stoleté výročí a patří k nejstarším architektonickým školám v Polsku. Přestože se jedná o školu v hlavním městě Polska, nejedná se rozhodně o školu největší. Do prvního ročníku je přijímáno 170 studentů a ti jsou rozděleni do skupin po přibližně 25 studentech. V první semestru je výuka věnována kompozičním úkolům zaměřených na tvar a materiál. Druhý semestr začíná malou architektonickou úlohou, pro kterou jsou vymezeny čtyři týdny, a ve zbývající části semestru již navrhují studenti objekt s danou typologickou funkcí. Na konci semestru se projekty vystaví v hale v budově školy. Velikost haly neumožňuje vystavit všechny práce z celé školy najednou, ale práce se odevzdávají a vystavují postupně v týdenním intervalu. Součástí školy, situované v samém centru města, je velkorysý dvůr se vzrostlými stromy a s atmosférou parku.

V Lublinu je studium architektury možné na Fakultě stavebnictví a architektury v rámci místní polytechniky. Jedná se o jednu z nejmladších škol v celém Polsku a první absolventi opustili školu teprve před pár lety. Do prvního ročníku je přijímáno přibližně 120 osob, které jsou rozděleny do skupin po 15, s jedním vedoucím práce. První semestr studia je věnován převážně kompozičním úkolům a ergonomii, ale již ve druhém semestru zpracovávají studenti rodinný dům pro čtyřčlennou rodinu na ideálním pozemku. V rámci návrhu si studenti sami určí podrobnou charakteristiku investora, pro kterého je dům navrhován, tzn. věk členů rodiny, jejich profese, koníčky atd. Nezanedbatelnou část studentů zdejší školy tvoří ukrajinští studenti, zejména díky blízkosti polsko-ukrajinské hranice.

Škola architektury v Opole je součástí Fakulty stavebnictví a architektury. Jedná se o školou založenou před několika lety a studovat je zde zatím možné pouze první stupeň. Druhý, magisterský stupeň odcházejí studenti nejčastěji studovat na školu architektury do Vratislaii nebo Hlivice. V prvním semestru jsou studentům prvního ročníku zadávány drobné kompoziční úkoly a v letním semestru již zpracovávají úlohu s tématem rodinného bydlení. Ateliérové projekty zpracovávají studenti ručně a používání grafických programů je možné až od třetího ročníku.

Cesta byla podpořena z Institucionálního plánu a Fondu mobilit Technické univerzity v Liberci.

VLADIMÍR BALDA pro časopis Stavba

Publikováno v časopise Stavba č. 1/2017, str. 14-15






Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*