Wagnerův pavilón, "zastávka metra" pro císaře a jeho dvůr u Schönbrunnu byla renovována a od 21. června otevřena pro veřejnost. Náklady na renovaci objektu z roku 1899 činily 1,8 miliónu EUR a byly hrazeny městem. Historická zastávka městské dráhy "Stadtbahn", předchůdce vídeňského metra leží na nynější trase metra U4, mezi zastávkou Schönbrunn a Hietzing. Objekt dnes patří muzeu města Vídně "Wien Museum".
Dvorní pavilón od Otto Wagnera je vzácným svědectvím o Vídni sklonku 19. století, klíčovým dílem Vídeňské moderny. Jedná se o součást dopravní infrastruktury rostoucího města mocnářství a umělecky hodnotnou památku. "Pavilón Otto Wagnera na vídeňském Hietzingu je vedle stavby pavilónu na náměstí Karlspaltz ústřední součástí Wagnerova uměleckého konceptu městské dráhy "Stadtbahn"," uvádí Wolfgang Kos, ředitel muzea Wien Museum. Ve Wagnerově pavilónu na náměstí Karlsplatz se nachází ucelená dokumentace Otto. Dvorní pavilón u Schůnbrunnu je se svým velkolepým interiérem "výstavním objektem" sám o sobě.
"Bývalá stanice na Hietzingu je ikonou začínající moderny a současně architektonickým "vyznáním" Otto Wagnera," doplňuje architekt Manfred Wehdorn. Ale i ikony podléhají času. Zářivá bílá omítka stavby byla brzy znečištěna parní lokomotivou, která poháněla tehdejší městské vlaky.
Nynější renovace objektu probíhala ve spolupráci s Rakouským památkovým úřadem a vycházela z památkářských analýz a rešerší, technologických posudků materiálů a barev. Pro "Salon de Suite" byl přesně dle originálu Otto Wagnera znovu vyroben zelený koberec. Rekonstrukce probíhala dle původních originálů. V interiéru byl odhalen originální štukový povrch. Čistilo se obložení a tapety.
Wagner byl pověřen přípravou podoby vídeňské městské dráhy "Wiener Stadtbahn" v roce 1894 – zastávka u Schönbrunnu byla dokončena v roce 1899. Zavádění hromadné dopravy a budování její infrastruktury, skloubení estetického pojetí a inženýrského technického umění, to jsou počátky vzniku sítě vídeňské veřejné dopravy a vrchol tvorby Otto Wagnera. Zastávky, viadukty, mosty a další stavby z konce 19. století stále tvoří obraz města Vídně a dávají osobitý charakter jeho dopravní infrastruktuře.
První návrhy dvorního pavilónu z let 1896/1897 musely být upraveny s ohledem na architekturu blízkého zámku Schönbrunn. Exteriér zastávky je syntézou imperiálních elementů (kopule, nájezd pro vůz, baldachýn) a moderních forem jako jsou například plochých fasády.
Pavilón, který je součástí muzea města Vídně Wien Museum bude pro veřejnost otevřen každou sobotu a neděli od 10 do 18 hodin. Po rozpadu monarchie sloužil pavilón jako sochařský ateliér. Za druhé Světové války byla stavba poškozena bombardováním. V roce 1957 byla "císařská zastávka" pronajata a stala se výstavním prostorem jednoho z rakouských muzeí. Od roku 1987 patří k muzeu Wien Museum. V letech 1987 až 1989 proběhla rekonstrukce architekta Adolfa Krischanitze.
U příležitosti dokončení renovace byla vydána obsáhlá publikace "Der Pavillon des k. u. k. Allerhöchsten Hofes. Eine Stadtbahnstation für den Kaiser".
Zdroj: Wien Museum
Fotografie: Otto Wagner Hofpavillon Hietzing â?¨Foto: Wolgang Thaler
(com)
tisková zpráva
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,