(ČTK) – Děčín – Ze zchátralého východního
nádraží v Děčíně bude jednou zřejmě vzdělávací centrum. Memorandum
o spolupráci na jeho vzniku dne 22. března 2017 podepsali zástupci několika institucí.
V historické budově Rakouské severozápadní dráhy by se mohli vzdělávat
třeba studenti Českého vysokého učení technického (ČVUT), které má
v Děčíně pobočku. ČTK o podpisu memoranda informovala mluvčí radnice
Markéta Lakomá.
Cílem spolupráce města, Ústeckého kraje,
ČVUT, Českých drah, krajské hospodářské komory a Hospodářské a sociální
rady Děčínska je vznik zázemí pro vzdělávací, výzkumné a kulturní
aktivity. Část areálu by nabízela i komerční služby, jako je kongresová
turistika.
Některé prostory by se mohly přeměnit na studentské
koleje, laboratoře a vědecká pracoviště. V Děčíně funguje pobočka
dopravní fakulty ČVUT. „Rádi bychom,
aby se počty studentů v Děčíně neustále zvyšovaly. Kvalitní zázemí a
vědecká pracoviště jejich renomé jistě významně posílí,“ uvedla primátorka Marie Blažková.
Technické zázemí by mohli využívat i podnikatelé. „Rozvoj
a inovace, které město potřebuje, se neobejdou bez kvalitních a
vzdělaných lidí a ty přitáhne právě takové zázemí, které plánujeme
vybudovat v budově bývalého východního nádraží,“ uvedl vedoucí
děčínského pracoviště dopravní fakulty Ondřej Smíšek. Historii budovy
chtějí zúčastněné organizace připomenout expozicí.
Náklady na opravu objektu se odhadují zhruba na 400 milionů korun. Majitelem areálu jsou České dráhy.
„Jsme otevření spolupráci na projektech, které přinesou budově a
následně veřejnosti smysluplné společenské využití. Naším zájmem je
najít pro objekt Děčín východ nového majitele, který bude moci na rozdíl
od Českých drah čerpat evropské dotace a budovu zrekonstruuje,„ uvedl člen představenstva Českých drah odpovědný za úsek majetku Miroslav Kupec.
Areál
nádraží budovala v letech 1870 až 1874 společnost Rakouská
severozápadní dráha ve výpravném imperiálním architektonickém stylu.
Nádraží bylo součástí velkého evropského dopravního projektu, společnost
vlastnila i flotilu nákladních plavidel na Labi a zajišťovala spojení
s přístavem Hamburk a následně železnicí do Prahy a Vídně.
Doplněno Stavbaweb:
Novorenesanční budovu vystavěnou v letech 1873 – 74 navrhl Robert Frey.
Se sousední budovou České severní dráhy, dnešním nádražím osobní
dopravy, ji spojovala krytá lávka, která byla stržena na začátku 80. let
minulého století.
Železnice přes Děčín představovala už v době svého vzniku jednu z
hlavních tratí v celém Česku. Objekt nynějšího východního nádraží byl
proto od začátku hlavní výpravní budovou Rakouské severozápadní dráhy na
této trati.
Cementové dekorace fasád dodal vídeňský sochař Ludwig Strictius.
V objektu jsou reprezentativní prostory a hala s bohatou štukovou
výzdobou, která je ale od 50. let využívána jako tělocvična.
Architekt Frey je autorem i dalších staveb železniční společnosti.
zdroj: www.decin-tetschen.net
—
Stanice vznikla ze dvou původně samostatných nádraží. První z nich
(jižní) zřídila roku 1865 společnost České severní dráhy spolu s tratí
Podmokly (dnes Děčín hlavní nádraží) – Benešov nad Ploučnicí – Rumburk.
Její výpravní budova je provedena podle běžných projektových schémat
společnosti. V 60. letech 20. století byla nevhodně „modernizována“, což
odstranila oprava z počátku 21. století, která jí vrátila přibližně
původní vzhled.
Roku 1874 dosáhla Děčína trať Rakouské severozápadní dráhy Vídeň – Znojmo
– Jihlava – Kolín – Lysá nad Labem – Děčín – Prostřední Žleb.
Společnost zde zřídila hlavní pohraniční stanici s mimořádně náročně
provedenou výpravní budovou v novorenesančním slohu dle projektu
architekta Rudolfa Freye. Po roce 1945 postupně ustala mezinárodní
osobní doprava na této trati, což vedlo ke ztrátě funkce většiny budovy.
Z centrální haly se stala volejbalová hala, další representativní
prostory jsou buď nevhodně využívány, nebo prakticky prázdné. Záměr
umístit zde železniční oddělení Národního technického muzea byl
zamítnut, budova nadále chátrá.
zdroj: hrady.cz
—
Pro osobní dopravu je v současné době využívána rekonstruovaná výpravní
budova Děčín východ, horní nádraží. Naopak nevyužívanou část lokality
prezentuje rozlehlá, památkově chráněná výpravní budova Děčín východ, dolní nádraží z roku
1874. Dominantou neorenesanční budovy je centrální hala s bohatou
štukovou výzdobou (alegorie řek Labe a Dunaje). Zajímavou částí je také
reprezentační Modrý salonek vyzdobený znaky těch měst, s nimiž spojovala
železnice město Děčín. Po roce 1945 postupně ustala mezinárodní osobní
doprava u této budovy, což vedlo ke ztrátě její funkce. Funkční nyní
zůstala jen obytná část objektu, která je z provozních důvodů dotčena
řadou modernizačních úprav. Objekt byl bohužel zařazen do seznamu
ohrožených památek (od roku 1987 se jedná o nemovitou kulturní památku).
zdroj: zeleznicar.cd.cr
Petr Tak to záleží na samotném prodejci a výrobci oken, jaké bude mít stanovené dodací lhůty. Protože jemu dodá skla…
Tu technickou pomoc při zakládání první řady je fakt skvělá možnost využít. Ono to zase nestojí nijak moc a není…
Heluz je v podstatě dost populární značka výrobce stavebního materiálu v Česku, hlavně jsou známí svými dobrými izolačními vlastnostmi. Úplně…
Pochybuji, že si dnes ještě někdo dobrovolně vybere dvojsklo...
O tom trojskle nepochybuji. Na to jsem rozhodnutý na 100%, aspoň v tom mám jasno na začátek. Ale vypadá to…