Ročenka slovenskej architektury 2014/15
JANA TICHÁ
Ročenka
slovenské architektury vychází letos poprvé jako avizovaný počátek dlouhodobého
projektu reflexe současné architektury na Slovensku a obsahuje 19 staveb
dokončených v rozmezí dvou let 2014–2015. Výběr staveb poukazuje na
nejednoznačnost pojmu „slovenská architektura“, který je hybridem mezi
národním/státním a teritoriálním vymezením. V ročence najdeme nejen stavby
slovenských architektů na území Slovenska, ale také v zahraničí (Česká
republika) a naopak i stavby zahraničních (českých) autorů na Slovensku.
Ročenka tak mimo jiné poukazuje na trvající kulturní, společenskou i
ekonomickou blízkost našich dvou „nástupnických států“ někdejšího
Československa. O to zajímavější je sledovat shody i odlišnosti vývoje
architektonické kultury v obou zemích za uplynulá více než dvě desetiletí.
Na
rozdíl od české ročenky, která vychází od roku 1999, je vždy sestavována
jediným autorem z řad tvůrčích architektů a nezastírá osobní preference,
slovenská se snaží o objektivní pohled. Výběr staveb je dílem kolektivu
teoretiků architektury z Ústavu stavebnictví a architektury Slovenské
akademie věd (Henrieta Moravčíková, Peter Szalay, Katarína Haberlandová, Laura
Pastoreková) a prošel oponenturou čtyř dalších expertů (Matúš Dulla, Pavol
Paňák, Mária Topolčanská, Peter Lényi). První slovenská ročenka však nabízí
mnohem víc, než jen vyvážený výběr realizací za poslední dva roky a pohled na
současnou scénu. Úvodní stať Henriety Moravčíkové a Petera Szalaye
s názvem „Chce to viac vzdoru“ má větší ambice a s úspěchem je
naplňuje.
Úvodní
studie je nejen zhodnocením aktuálního stavu slovenské architektury, ale má i
retrospektivní vrstvu: snaží se nalézt a pojmenovat důvody, které
k současnému stavu vedly, a zhodnotit ve stručnosti vývoj architektury na
Slovensku od roku 1989 do současnosti. Text je silně kritický a zejména
v úvodní a závěrečné části má charakter burcujícího manifestu,
odkazujícího k nenaplněným nadějím na rozvoj občanské společnosti
v intencích svobody spojené se zodpovědností. Ostrá (sebe)kritika začíná
parafrází novoročního projevu Václava Havla z ledna 1990: „Naša
architektúra neprekvitá…“ a situuje tak slovenskou architekturu 25 let poté do
pomyslného bodu nula. Pokračuje výčtem příčin neutěšeného stavu: „Dopustili
sme, aby sa architektúra stala stavaním, investovaním, developovaním, … aby sa
vytratil jej etický rozmer“ a aby „degradovala na úroveň estetizácie výstavby“.
1/ Text zdůrazňuje nezbytnost
společenské poptávky po kvalitní architektuře a vyzdvihuje příklad Polska, kde
rozvoj architektury nastartovaly dva faktory: přísun peněz z evropských
strukturálních fondů a jejich smysluplné investování na základě výsledků architektonických
soutěží. Své přesvědčení o kritickém stavu slovenské architektury dokládají
autoři porovnáním kvantifikovaných výsledků architektonické produkce na
Slovensku a v jiných evropských zemích. Rekapitulují výsledky Evropské
ceny za současnou architekturu / Mies van der Rohe Award, jíž se Slovensko
účastní od roku 1996 a kde se doposud žádná stavba na jeho území ani realizace
slovenského architekta nedostaly do finále. Česká republika vychází
z tohoto srovnání na první pohled s pěti finalisty lépe, ale je otázka,
zda ona „renesance“ architektury v Čechách po roce 1990, o níž autoři
hovoří a kladou ji snad až příliš lichotivě na roveň se situací
ve Slovinsku a Chorvatsku, už neskončila. Poslední ročník, kdy se česká
stavba dostala do finále Ceny, byl 2009. Po skvělém startu, kdy jsme měli
v každém ročníku soutěže alespoň jednoho finalistu, už sedm let české
stavby evidentně porotu nedovedou zaujmout. Otázkou je proč: zda na přelomu
tisíciletí hrály roli politické faktory našeho „návratu do Evropy“, které se pochopitelně
časem vyčerpaly, nebo zda nám chybí architektonická diplomacie a nedovedeme
projekty patřičně prezentovat, jak upozornila členka poroty ročníku 2009 Irena
Fialová.
Pro
českého čtenáře je zajímavá i kapitola, nazvaná „Trampoty s identitou“,
která se pokouší pojmenovat „zdroje kulturní kontinuity“ slovenské
architektury. Hned zkraje autoři upozorňují, že v průběhu 90. let se
slovenská architektura rychle přizpůsobila mezinárodním technologickým
standardům a naučila se používat prvky a formy světové architektonické
produkce. Na počátku tisíciletí byl tento vývoj vnímán jednoznačně kladně, ale
nyní je zřejmé, že tím byl také položen „základ generické povahy“ současné
slovenské architektury nebo alespoň její části. Proti vyprázdněnosti
globalizované a standardizované architektonické a stavební produkce kladou
autoři pokusy o lokální rezistenci a nabízejí jako její možné zdroje nejen
klasickou modernu 1. poloviny 20. století, ale pro českého čtenáře možná
překvapivě i architekturu pozdní moderny 60. a 70. let, kterou ovlivňovaly
„medzinárodné vzory a technologické novinky“, které se však „uplatňovali menej
mechanicky, keďže architekti s nimi pracovali s väčšími ambíciami aj
zodpovednosťou“. 2/ V této souvislosti připomínají autoři především tvorbu
Vladimíra Dedečka, Ivana Matušíka, Ferdinanda Milučkého či Štefana Svetka. Jako
současný příklad kulturní kontinuity vyzdvihují tvorbu Martina Kusého a Pavla
Paňáka, kteří pod rozvíjením tradice rozumějí nikoli historizující návraty a
uctívání minulosti, ale „stály sortiment vyjadrovacích prvkov architektúry jako
stále platnú abecedu vždy nových odpovedí“, jak napsali oba architekti
v textu, příznačně nazvaném „Tradícía nezväzuje“. 3/
Dramaturgie
řazení staveb v ročence není chronologická ani teritoriální. Výčet začíná
realizacemi veřejných staveb, což je symbolické vzhledem k předchozímu
konstatování absence péče o architekturu ze strany veřejného sektoru. Jako
příklad pozitivního vzdoru vyzdvihují autoři projekt Kulturního centra Tabačka
v Košicích (autoři Peter Radkoff, Pavol Pirovitz, Dávid Hutira), které
vzniklo v souvislosti se statutem Košic jako Evropského hlavního města
kultury 2013 a nastartovalo průběžnou proměnu industriálního areálu v živý,
tvůrčí veřejností užívaný prostor. Zdůrazňují městotvornou roli Tabačky jako
pokračujícího projektu, jehož tvůrci „z kritickej opozície vstupujú do
regulérnej tvorby mesta“. Neukončenost a poddefinovanost jsou pro vybrané
veřejné projekty charakteristické: Elektrárňa v Piešťanech nebo
multifunkční kontejnery na Šafárikovom náměstí v Bratislavě jsou vskutku
spíš díla vzdoru vůči většinové společnosti než konsenzuální reprezentace
hodnot všeobecně sdílených napříč generacemi a společenskými vrstvami. Jakousi
venkovskou architektonickou akupunkturou jsou drobné stavby rezidenčního
uměleckého projektu Kunstdorf Dúbravica, který od původních landartových akcí
přešel k trvanlivějším formám intervence, mezi nimiž nechybí veřejná sauna
od H3T architekti nebo vyhlídková věž. Pestrost výběru staveb v ročence
dokreslují rozmanitá díla v krajině: most pro pěší a cyklisty na
slovensko-polské hranici od ateliéru zerozero, kaplička Vzkříšení na vrchu
Krížové v Tatrách od Samuela Netočného, slovenského architekta působícího
převážně ve Vídni, ale také benzínová pumpa v Dunajské Stredě od českých
architektů Adama Jirkala a Jerryho Kozy. Pozoruhodnou realizací veřejné budovy
s inkluzívním programem je Komunitní centrum Máj na stejnojmenném sídlišti
v Českých Budějovicích od Miriam Liškové a Michala Suľa, které posbíralo
několik českých i slovenských cen a nominací a objevilo se i v české
architektonické ročence. V ročence najdeme i dvě výborné mateřské školky,
v Limbachu a Banské Štiavnici. Ty ovšem nevznikly jako veřejné projekty,
ale z iniciativy soukromých stavebníků a provozovatelů (v jednom případě
dokonce tak, že investor dlouho hledal vhodnou školku pro svého potomka, až se
rozhodl postavit si vlastní…). V kategorii staveb pro bydlení najdeme
širokou škálu rodinných a rekreačních domů (od radikální nástavby rodinné vily
v Bratislavě od Jána Studeného a Davida Kopeckého až po rekonstrukci, nebo
spíše elegantní očištění historického domu z přelomu 17. a 18. století
v Partizánské Lupči od Martina Kusého ml.) a několik bytových domů či
souborů, z nichž zejména bratislavské Vilinki představují kvalitní
(před)městské bydlení, které integruje do architektury i společný prostor mezi
domy.
Úvodní
text první ročenky slovenské architektury začíná i končí návratem do roku 1990,
a sice připomínkou slov sociologa Martina Bútory, která se týkají
„vyvzdorování“ dobrých výsledků na minulém režimu díky ostrůvkům „pozitivní
deviace“. Autoři ročenky konstatují, že demokracie není sama o sobě zárukou
kvalitních výsledků a prostoru pro kreativitu: „Pravdepodobně teda nejde o
systémovú chybu, ale skor o štandardný sposob fungovania ludskej spoločnosti,
ktorá bez prejavu individuálního vzdoru upadá do priemernosti.
V slovenskej architektúre je teda stratégia vyvzdorúvania osobitne žiadúca.“
4/ Nabízí se otázka: je to opravdu standardní způsob fungování lidské smečky?
Nebo je to problém našich ne zcela zdravých společností, které se ještě po 25
letech plně nezotavily z infekce pokřivenými společenskými poměry? Co by
nám o vzdoru řekli Španělé, Dánové nebo Holanďané? Píši záměrně „nám“ a
„našich“, protože mnohé z toho, co vytýkají Moravčíková a Szalay slovenské
společnosti, se dá vztáhnout i na české poměry. Lidská povaha se nedá změnit
změnou zákonů, nepsaná pravidla a morálka jsou mnohem setrvačnější. Ironicky se
můžeme tázat: že by přece jenom projev „lokální kultury“?
POZNÁMKY:
1/
Henrieta Moravčíková, Peter Szalay a kol.:
Ročenka slovenskej architektúry 2014/2015, Bratislava, Slovart ve
spolupráci se Slovenskou komorou architektov 2016, s. 6
2/
Moravčíková, s. 16
3/
Martin Kusý, Pavol Paňák: „Tradícia nezväzuje“, in: Projekt č. 1, 2002, s. 56
4/
Moravčíková, s. 20
Publikováno v časopise Stavba č. 4/2016, str. 16-17
Děkuji za perfektní popisky pod fotografiemi. Zatím se všechny články o trati soustřeďují na stavbu estakády. , Estakáda je sice…
Petr Tak to záleží na samotném prodejci a výrobci oken, jaké bude mít stanovené dodací lhůty. Protože jemu dodá skla…
Tu technickou pomoc při zakládání první řady je fakt skvělá možnost využít. Ono to zase nestojí nijak moc a není…
Heluz je v podstatě dost populární značka výrobce stavebního materiálu v Česku, hlavně jsou známí svými dobrými izolačními vlastnostmi. Úplně…
Pochybuji, že si dnes ještě někdo dobrovolně vybere dvojsklo...