Dům s tmavou fasádou a světlými interiéry
(2. 5. 2016) Schindler Seko Architekti
Dům s tmavou fasádou a světlými interiéry
Bytový dům vznikl v proluce v Praze na Břevnově. Ulice
Fastrova má drobné měřítko historické zástavby, dům tedy nabízí bydlení v
komorním prostředí se zahradou ve vnitrobloku. Pro jeho hlavní hmotu autoři
zvolili sedlovou střechu, jež tvarem i výškou reaguje na sousedy. Směrem do
zahrady půdorys rozšířili o křídlo vsazené do středu fasády. Ukončuje ho
pultová střecha, která vychází z hřebene sedlové střechy. Funkční rozložení
stavby vychází mimo jiné z terénní konfigurace svažitého pozemku.
Jednopodlažního rozdílu výšek zahradní a uliční části autoři projektu využili
ke vsazení garážového patra se sklepy a technickým zázemím pod terén tak, že
jeho střechu tvoří terasy. V prvním nadzemním podlaží jsou dva byty, ve druhém
podlaží tři, v posledním podlaží dva mezonetové byty s vloženými galeriemi.
Ložnice směřují k severu, obytné prostory jsou otevřené do jižní zahrady.
Prostory ve střední části slouží jako hygienické a technické zázemí.
Zajištění stavby a základy
Proluka vznikla vybouráním dvou objektů v havarijním stavu. Společná štítová
stěna se sousedním domem musela zůstat po celou dobu stavebních prací
zachována. Vzhledem k tomu, že základová spára novostavby ležela pod základovou
spárou štítové zdi sousedního objektu, bylo nutné ještě před dokončením demolic
vnitřních nosných stěn a klenebných stropů nad přízemím zajistit štítové stěny
sousedních domů. Byly provedeny následující zajišťující práce: podepření kleneb
stropu nad 1. NP, které se opírají do štítové stěny a přikotvení štítové stěny
pomocí čtyř ocelových táhel přes dva železobetonové věnce štítu k oběma
frontálním fasádám objektu. Mělké základy štítové stěny byly podezděny do výšky
150 mm pod nové základy. Doplnilo se zdivo jižního nároží štítové stěny o
půdorysném rozměru 500 x 500 mm a výšky 2,2 m, štít byl provizorně oplechován.
Také se musela zajistit hrana chodníku, pod kterým jsou inženýrské sítě
(vyzděním, probetonováním a proarmováním tvárnic ztraceného bednění tl. 200 mm).
Návrh založení byl proveden v horizontu písčitých hlín, hladina podzemní vody
je v hloubce 1,6 m, ustálená v hloubce jednoho metru pod podlahou. Základová
deska a stěny 1. PP jsou z vodostavebného betonu a tvoří bílou vanu. Všechny
pracovní spáry byly opatřeny vodotěsnou úpravou vložením těsnicího
bentonitového pásku a injektážní hadičky.
Konstrukce a fasáda
Stěnový systém je železobetonový monolitický, obvodové stěny v 1. PP mají
tloušťku 250 mm, ostatní 200 mm. Stropní desky jsou monolitické o tloušťce 220
mm. Střecha je vzhledem k tvaru a rozponům provedena jako šikmá monolitická
deska tl. 180 mm. Střední část s menším sklonem podepírají stojky z ocelových
profilů. Balkonové desky jsou ke stropním deskám připojeny pomocí izolačních
nosníků HIT (Halfen).
Nosná železobetonová konstrukce je zateplená a opláštěná provětrávanou fasádou
z předoxidovaného titanzinkového plechu s dvojitou stojatou drážkou. Otvory pro
nasávání a odvod vzduchu do provětrávané mezery jsou skryté pod hranou soklu,
parapetu, nadpraží a nadokapního žlabu. Hliníkový fasádní systém
sloupek-příčle: Schüco FW50Hi s okny Schüco AWS 70BS.HI (High Insulated) a se
sklopně posuvnými dveřmi PASK (Uf hodnota < 2,0 W/m2K). Rámy oken jsou
upraveny práškovým vypalovacím lakem, skla jsou ve standardu Planibel clear,
koeficient prostupu tepla Ug = 1,1W/m2.K, index vzduchové neprůzvučnosti Rw =
34 dB.
Vytápění a klimatizace
Jako zdroj tepla pro vytápění a ohřev teplé vody je v každém bytě sestava
kondenzačního plynového kotle o výkonu 14,8 kW s akumulační nádobou o objemu
105 l. Kotel je vybaven systémovým koaxiálním odkouřením. Teplotní spád
kotlového okruhu je 75/55 °C. Kotel je má ekvitermní regulaci, čerpadlo,
pojistný ventil a expanzní nádobu.
Teplovodní vytápění je provedeno deskovými tělesy nebo podlahovými konvektory s
termostatickými hlavicemi s oddělenými čidly. V koupelnách je kromě otopných
těles také elektrické podlahové vytápění. Všechny místnosti orientované na jih
a pod střechou jsou klimatizované jednotkami Multisplit.
Autorská zpráva
Foto: Ondřej Polák
Místo: Fastrova ulice, Praha-Břevnov
Architekt: Jan Schindler, Ludvík Seko, spolupráce Hana Kodrová, Petr Ekštein - www.schindlerseko.cz
Investor: MAX Con, spol. s r.o.
Pozemek: 451 m2
Obestavěný prostor: 3060 m3
Počet bytů: 8
Hrubé podlažní plochy bytů: 530 m2
Základní informace o objektu
Kategorie
Novostavby
Dokončení
2014
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

15. 3. 2023 16:35:54
Re: Dům u lesa a rybníka
plech v barvě dřeva? a je to dobře?
9. 3. 2023 16:55:57
Re: Interiér RD v Malešicích
Spousta bílé, šedá, černá, trochu dřeva, kov, čiré sklo - je mi z toho zima. A smutno.
9. 3. 2023 16:45:41
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Jenže ta Jurkovičova stavba byla obnovena původní technologií a podle původních plánů. Jde tedy jednoznačně o kopii (repliku). Na rozdíl od mostu, kde chtějí novou technologii s falešnými nýty, s kolejištěm navíc, protože na dnešní provoz už prostě původní šířka a nýtovaná konstrukce nestačí. Takže dělat skutečnou kopii nemá smysl. A jsem na rozpacích, jestli je dobře dělat něco, co se jako kopie jen tváří. Myslím, že u technických památek by měl být preferován jejich účel a pokud jsou opravdu památkově hodnotné, tak by měly být přesunuty tak, jak se to udělalo s Podolským mostem do Stádlece kvůli přehradě nebo s chalupami do skanzenů, když už se v nich nedalo plnohodnotně bydlet. Ať svou krásu ukazují tam, kde mohou bez problémů sloužit. A pokud jde o to, že by nová stavba mohla vypadat úplně jinak - no a co? Hlavně, když jí to tam bude slušet jako např. věžím na kostele v Emauzích. Kdopak si dnes vzpomene, jak vypadaly dřív? I na nový most si staří zvyknou a mladí ho budu brát jako samozřejmost. A když se opravdu povede, tak ho další generace prohlásí za kulturní památku :-) .
7. 3. 2023 14:33:44
Re: Nový sportovní areál u řeky s pláží
Ovšem, taková prostředí architekti vymýšlí, aby prostředí pro život občanů zpříjemnili. U Budějovic bych bral i to, kdyby celé centrum bylo pěší zónou i 5 km dlouhou, aby auta neměla tudy tranzit. Kolik roků je celé město denně ucpáno a lidé jsou otravováni zplodinami, hrozbou kolize, hlukem a zranění? Jak dlouho se vleče dokončení obchvatu a napojení na D3? Je to bída, ty České Budějovice. Převezmou štafetu nejhoršího města ČR pro vnitřní a tranzitní dopravu po Přerovu?
7. 3. 2023 02:22:48
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Těžko odpovědět. Já si myslím, a je to fakt subjektivní, že v odůvodněných případech má replika svůj smysl. Když vyhořel ten Jurkovičův barák, taky ho postavili znovu - je to kýč? Most na Výtoni je most vnímanej veřejností jako krásnej (bez ohledu na jeho žalostnej stav), neznám nikoho, kdo by jej neměl rád. Takže buď moderní zcela soudobej most, úplně jinej, s tím, že se s tím starým prostě rozloučíme, nebo repliku, to je můj názor. A nemusela by to být replika doslovná, falešné nýty mě fakt urážejí. To, co bylo prezentováno jako návrh, ta oblouková reminiscence, ta na mě právě jako zcela nevkusnej kýč působí.
2. 3. 2023 15:55:58
Re: Re: Valná hromada ČKA 2023.
pokud jsem se někde něchtěně otřel o někoho ze severní Moravy, tak pouze omylem a nechtěně... kde to bylo? neuvědomuji si, že bych někoho hodnotil...
2. 3. 2023 15:02:57
Re: Valná hromada ČKA 2023
opravuji : ..poslání budovat náš životní....
2. 3. 2023 15:01:42
Re: Valná hromada ČKA 2023
Posílám za sebe zdravici valné hromadě. V Česku mám velmi mnoho vysoce erudovaných i mladých ambiciózních architektů, kteří své poslání budova náš životní prostor plně ctí. Speciálně zdravím pana Jana Kasla, velmi aktivního člena Komory, který by mohl ze své výše kvality znalostí a rozhledu i trochu občas ubrat, pokud se ohnivěji vyjadřuje k projektantům ze severní Moravy. Tady máme taky šikovné a erudované tvůrčí osobnosti, ne vidláky, pane Jane. Ostatně katedra architektury na FAST VŠB má hodně vysokou tvůrčí úroveň. Počiny mnoha posluchačů i absolventů jsou velmi úspěšné nejen v celostátních soutěžích.
2. 3. 2023 14:56:16
Re: Pórobeton Ytong je ideálním materiálem pro střechy a stropy
Rád souhlasím, YTONG je úspěšný materiál na českém (a jinde) trhu. Snad mé nadšení pro systém trochu brzdí vysoké ceny MULTIPORU, který by se více uplatnil při jiné cenové politice.
1. 3. 2023 21:16:36
Re: Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín.
Jo, kdyby se tak architekti dívali na svět očima dětí a psů :-) , jaké by asi vznikaly stavby.
1. 3. 2023 21:08:59
Re: Re: Praha, železniční most.
Souhlasím s tím, že logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu. Ale pokud postavíme repliku, která nemá z pohledu památkářů žádnou hodnotu, a použijeme dávno překonanou technologií jen aby to vypadalo - nebude to kýč?
1. 3. 2023 10:55:31
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Ty dva Labske mosty {v Usti a Hradci Kralove) neznam ale ten "kubisticky" most pres Vltavu mne ale vubec nevadi. Samozrejme musime si pockat na hotove dilo, ale pro mne je se na co tesit.
28. 2. 2023 17:31:21
Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín
Vážení, Holka!?Super!Návrh - velká škoda, že místo bílého betonu není obyčejné průhledné zábradlí!!! I děti by viděli na řeku, také psi - a drželi by se kraje! A co na to teprve řeknou pražští sprejeři! Snad si té dlouhé bílé plochy nevšimnou. Lávka v Příboře by Praze slušela víc. Škoda.
28. 2. 2023 17:25:39
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Tak takto z hlavy vám můžu nahodit příklady, které mě nejvíc šokovaly z realizací: Hradecká lávka pro pěší a třeba Mariánský most v Ústí n. L. (to je echt prasárna). Návrhů by se našlo taky dost, zrovna to, co vyhrálo na té Výtoni, nebo třeba Dvorecký most (MS architekti, ten naštěstí nevyhrál, ale vítězný návrh mě taky zrovna dvakrát nenadchl - budeme si hrát ve 3. tisíciletí na návrat kubismu...).
26. 2. 2023 17:15:58
Re: Život pod zámeckou střechou-úžasná "proměna"
Dobrý den, dovoluji si Vás oslovit jako majitele úžasně obnoveného zámeckého areálu a současně bych Vám doporučila pro celorepublikovou i zahraniční propagaci přihlásit de do celostátní akce Má vlast cestami proměn na www.cestamipromen.cz/prihlasit-promenu Vím, že přihláška něco stojí, protože zpracování podkladů-textu a fotek před proměnou a současný stav a překlady jsou nákladné, ale mám zato, že budete nadšeni, až přijedte na zahájení výstavy do Prahy, kláštera na Břevnově, kde letos bude zahájení v červnu. Mně se podařilo zachránit od zbourání havarijní oranžerii v Lomnici u Tišnova, také jsme ji se starostou přihlásili, a v hlasování byla druhá. Chtěla jsem za Vámi přijet osobně, ale měla jsem po sobě operace kyčlí, takže jsem to bohužele nezvládla. Letos bych ale velice ráda. Velice si vážím nápadů a píle lidí, kteří dostanou do rukou stavby v havarijním stavu a vykouzlí z nich něco pohádkového. Jako "potrhlá" oranžeristka se zejména velice těším na vaši oranžerii! Srdečně zdraví Dagmar Fetterová, emeritní pracovník NPÚ ÚOP v Brně.
24. 2. 2023 00:48:32
Re: Ministerské sliby naprázdno
Jestli Platformě dobře rozumím, tak si představují, že by o každé žádosti rozhodoval najednou celý tým lidí s jednotlivými odbornostmi, kde by každý z nich byl vázán vlastními zákony. Ale i kdyby to nějakým zázrakem šlo časově zkoordinovat, tak jak si tito jednotlivci mohou dovolit "vyvažovat zájmy" právních předpisů? Kdo jim k tomu dá právo? A kdo by byl nakonec zodpovědný za výsledek?
23. 2. 2023 07:31:33
Re: Re: Praha, železniční most.
Dva ? Tak teda ted tri ! Ja se podepisuji tez.
23. 2. 2023 03:37:45
Re: Re: Praha, železniční most.
Jestlize tech pripadu "spatnych" mostu je v republice dost, alespon nekolik jich jmenovat by urcite nebylo tezke. Zajimalo by mne to velice. Dekuji predem.
23. 2. 2023 02:40:38
Re: Praha, železniční most
To, že dopis působí jako otevřený anonym, je jedna věc a může to být jenom chyba redakce, nevím. Druhou věcí ovšem je skutečnost, že architekti jistě zastávají legitimní a velmi relevantní pohled na věc a lze jim v lecčems dát zapravdu. Ale já bych zase naopak české architekty poprosil: Přestaňte navrhovat mosty, přenechte jejich projektování špičkovým inženýrům - mostařům, jak tomu bylo po uplynulých nejméně 150 let zvykem. Protože logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu (stejně jako v oblasti leteckého inženýrství dobře navržené letadlo je i krasné a krásné letadlo krásně létá). Do takové práce, jakou je návrh mostní konstrukce, nepatří umělecké ego ani výtvarno jako nejdůležitější a výchozí bod návrhu - o tom jsem přesvědčen. Mosty, které toto nectí, působí divně, nabubřele, jsou vždycky nesmírně nehospodárné a jejich výtvarná či architektonická hodnota je pak nejvýše sporná. Příkladů už máme v republice dost. A ten výtoňský nešťastník? Ten by si podle mého soudu vzhledem k příšernému stavu ocelové konstrukce a zároveň její kráse zasloužil repliku. A klidně tříkolejnou. Nebyl by toto dobrý kompromis?
22. 2. 2023 19:27:39
Re: Praha, železniční most
Zde je dopis i s autory https://www.archiweb.cz/news/vysehradsky-most-otevreny-dopis-architektu