DOX se rozšířil o multifunkční sál
Poupětova 1, Praha 7
(23. 4. 2018) Poslední fází rozšíření Centra DOX je komplex budov v provedení studia Petr Hájek architekti
DOX se rozšířil o multifunkční sál
Centrum současného umění DOX, které letos oslaví
desáté narozeniny, se rozšiřuje o nový multifunkční sál. Se svými 8 000
m2 plochy se tak DOX stává jednou z největších institucí zaměřených na
současné umění v České republice. Nový sál nazvaný DOX+,
který vznikl podle návrhu architektonického studia Petr Hájek
Architekti, bude sloužit divadlu, tanci, hudbě filmu či performance.
Po
dobu své existence prodělalo Centrum DOX řadu proměn, které ovlivnily
nejen jeho vnější vzhled, ale především jeho funkci. Základní myšlenkou,
s níž přišel hned na počátku zakladatel a ředitel DOXu Leoš Válka, bylo
vytvoření prostoru pro průniky různých uměleckých oborů. Na základě
stejného principu pak posledních deset let probíhalo i postupné
architektonické „narůstání“ DOXu.
FÁZE VZNIKU CENTRA DOX
Centrum
současného umění DOX otevřelo své dveře veřejnosti poprvé v roce 2008.
Projekt přestavby bývalé holešovické továrny na multifunkční prostor
architekta Ivana Kroupy byl záhy nominován na prestižní evropskou
architektonickou cenu Mies van der Rohe Award a v roce 2010 jej
prestižní publikace Phaidon Atlas of World Architecture zařadila na
seznam nejzajímavějších staveb desetiletí.
Prostřednictvím
výstav současného mezinárodního i českého umění začal DOX otevírat
aktuální témata a diskuzi o nich. K výstavám časem přibyla řada formátů
doprovodných programů a akcíod konferencí a panelových diskuzí po
filmové projekce, interaktivní workshopy a veřejné happeningy. Důležitou
součástí dramaturgie se staly vzdělávací programy pro studenty
základních a středních škol, které kladou důraz především na rozvíjení
schopnosti kritického myšlení.
V
roce 2011 přibyla další budova s dvěma výstavními prostory a auditoriem,
které rozšiřily celkovou programovou plochu DOXu na více než 3 200 m2.
O
pět let později v prosinci roku 2016 pak vizionářská architektonická
intervence Leoše Války a architekta Martina Rajniše v podobě Vzducholodi
Gulliver poskytla útočiště dalšímu z umění: v jejích útrobách se
pravidelně odehrávají akce zaměřené na literaturu.
NOVÝ MULTIFUNKČNÍ SÁL DOX+
Poslední
fází rozšíření Centra DOX je komplex budov v provedení studia Petr
Hájek architekti. Špičkově technicky vybavený multifunkční sál nazvaný
DOX+ s kapacitou 450 – 700 lidíje současně plnohodnotným divadelním a
tanečním prostorem, kinem i konferenčním sálem.
A
díky dobře promyšlené akustice i prvotřídním sálem koncertním. Jeho
propojení se samostatnou zkušebnou poskytuje profesionální zázemí pro
divadelní a taneční produkce. Stálé zázemí v novém prostoru DOX+ najde
od letošního roku divadelní soubor Farma v jeskyni pod vedením režiséra
Viliama Dočolomanského.
Už samotné
architektonické a technické parametry sálu DOX+ přirozeně otvírají nové
možnosti pro další prohloubení multižánrové dramaturgie. V novém sále
budou v návaznosti na stávající dramaturgii DOXu probíhat divadelní a
taneční představení, performance, filmové projekce, koncerty či
konference.DOX proto také rozšířil stávající programovou pracovní
skupinu, jejímiž členy jsou nově Viliam Dočolomanský pro oblast
performing arts, ředitel dokumentárního festivalu v Jihlavě Marek
Hovorka pro oblast filmu a profesor Petr Hájek pro oblast architektury.
„Naším
cílem přitom není přebírat existující formáty ani duplikovat zaměření
či program místních zavedených institucí zaměřených na divadlo, tanec,
hudbu či film, ale vytvářet především podmínky k tvorbě a vzniku nových
děl. Zaměříme se na tvůrce, v jejichž práci se objevuje náhled na
současnou společnost a jejichž rukopis je nezaměnitelný a autentický“,
říká k plánovanému využití projektu DOX+ členka programového týmu a
ředitelka komunikace Michaela Šilpochová.
Nový
sál DOX+ se zkušebnou doplňuje zrekonstruovaný 6-ti patrový objekt v
ulici Poupětovа, který slouží jako provozní zázemí a ve třech patrech
zde sídlí soukromá vysoká škola architektury ARCHIP.
Vedle
nových prostor si Centrum DOX k desátým narozeninám nadělilo také novou
vizuální identitu, která vychází vstříc jeho aktuálním funkčním
proměnám. Grafický koncept, který se promítne do všech komunikačních
kanálů DOXu včetně nově strukturovaného webu, vznikl v dílně holandské
agentury Kessels Kramer a zcela organicky navazuje na původní vizuální
prvky DOXu včetně loga vytvořeného studiem Aleše Najbrta.
www.dox.cz
Doplněno Stavbaweb:
Projekt na stránkách autorů najdete ZDE.
Související články:
DOX+ 17.4.2018
NEW DOX 11.6.2015
Vzducholoď na střeše DOXu 9.12.2016
Dřevěná vzducholoď na střeše centra DOX se otevře v listopadu 4.10.2016
Centrum současného umění DOX 17.10.2008
Základní informace o objektu
Kategorie
Kultura
DOX se rozšířil o multifunkční sál
Poupětova 1
Praha 7
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

17. 5. 2022 14:38:55
Re: Knihovna Petra Hájka
Dobrý den,na první pohled až nepřátelské k člověku...vězeňská atmosféra....přeju ať je to jen na fotce a nikoliv ve skutečnosti
11. 5. 2022 20:57:09
Re: Re: Koncept řetězové výstavby.
Přesně tohle mě napadlo taky.
11. 5. 2022 20:53:50
Re: Studenti navrhli nové využití Strahovského stadionu
Kotviště vzducholodí, to je přece úžasný nápad.
8. 5. 2022 20:56:33
Re: Koncept řetězové výstavby
Souhlsím s předchozími. Urbanismus -kromě zahrádek, mj. velmi připomíná koncepci koncentračních táborů, + většího tábora v Letech. Náves, občanská vybavenost =absence. Obyvatelé rozeznají domy jen podle čísla.
5. 5. 2022 20:29:12
Re: Koncept řetězové výstavby
Přidávám se k předchozím hodnocením. Ten koncept je neuvěřitelně pomýlený. Ani vesnice, ani město, nuda stále stejných uniformních domů se stále stejnými k ničemu nepoužitelnými předzahrádkami, tedy použitelnými jen jako parkoviště. O tom, že v prostředí by se měli mít možnost pohybovat lidé, o tom není ani zmínka. Baťovské domečky proti tomu jsou ukázkou promyšlené architektury. Takovýchto kobercových náletů nudných domů už je v této zemi snad dost, nemusí přibývat další. Má-li celek působit harmonicky, tak to, co představují vizualizace, má k harmonickému prostředí hodně daleko. Prostě špatně je to celé od počátku. Možná to má výhody pro stavební firmu či pro developera, Ale architektura to není.
5. 5. 2022 18:30:32
Re: Koncept řetězové výstavby
stejné a nic nového jako před x lety v Anglii
5. 5. 2022 17:11:05
Re: Koncept řetězové výstavby - nuda bez kapky kreativity
Souhlasím s předchozím kritickým hodnocením uniformity celku. Nějak mi to mentálně připomíná urbanismus panelové výstavby podle co nejdelších jeřábových drah z konce reálného socializmu.
5. 5. 2022 15:36:24
Re: Koncept řetězové výstavby
Nelíbí. Příliš se drží uniformity.
29. 4. 2022 15:40:51
Re: Re: Stodola Loubí.
Ale aspoň je to střecha s přesahem a stodola má dvoje vrata. Tak když spadne lavina na jedné straně, tak nejspíš na druhé netaje. A kdyby ano, tak je to přece rekreační objekt a zůstane se vevnitř :-) Mě spíš napadlo, že posuvná vrata na stodolách měla dost výhod.
29. 4. 2022 15:10:48
Re: Architektura jako věc veřejná: Městští architekti, městské a...
Městští architekti/architektky mají maximálně takový vliv, jaký má město. To znamená, že v územním plánování mohou mít vliv na zastupitelstvo a v řízeních stavebních úřadů maximálně jednat za město jako účastníka řízení - a bez změny postavení obcí z účastníka na dotčený orgán se nic nezmění. Mimochodem, proto také nedává smysl, proč se starostové tak brání vzniku centrálního stavebního úřadu - jak mohou tvrdit, že by přišli o vliv, když na druhou stranu tvrdí, že přece podle zákona žádný nemají, že systémová podjatost neexistuje? Proč se raději nechtějí stát dotčeným orgánem? A tím by mohla vzniknout i část pracovní náplně městských architektek a architektů.
28. 4. 2022 15:50:14
Re: Re: Stodola Loubí.
Řekl bych, že stodola včetně krovu už na místě v dlouhodobém horizontu úspěšně stojí.
28. 4. 2022 14:51:02
Re: Stodola Loubí
Pěkné. Jen mě mrzí, když u těchto rekonstrukcí vidím (a není to poprvé), že si nikdo nevšimne konstrukčních nedomyšleností (možná už přítomných v původním stavu). Zde je chybné statické schema plných vazeb krovu a stavba může fungovat jen díky lehké krytině bez sněhových zachytávačů, což ovšem neznamená, že v nějakém dlouhodobějším horizontu nezačne mít problémy.
22. 4. 2022 09:12:30
Re: Re: Rodinný dům v Bylnici.
Dobrý den, sklad je uzavřen mechanicky posuvnými dveřmi. Dveře jsou uzamykatelné...
21. 4. 2022 16:51:32
Re: Rodinný dům v Bylnici
Dobrý den, jak je prosím řešeno zavírání skladu 1.09? Děkuji.
16. 4. 2022 20:49:48
Re: Dům pro fotografa
Pořád mě udivuje móda hladkých střech bez přesahu, tady navíc umocněná absencí protisněhových zábran. Zajímala by mě zkušenost majitelů, jestli jim ze střechy nepadají laviny a jestli neníčí fasádu
15. 4. 2022 11:17:51
Re: Re: Modernizace interiéru nákupního centra PALLADIUM.
Je vidět, že se obchodníci po dvou letech nářků na covid vzpamatovali velmi rychle a vyhazují peníze za úplně zbytečné a v tomto případě nevkusné investice. Vstupní eskalátor opravdu evokuje vstup do veřejného domu, přehlídka použitých materiálů v interiéru připomíná Čapkovu pohádku o pejskovi a kočičce jak připravovali dort...
12. 4. 2022 17:04:22
Re: Modernizace interiéru nákupního centra PALLADIUM
Takový mišmaš tvarů a barev (podlaha, židle, lustry na 2. foto) se hned tak nevidí. V tak psychedelickém prostoru by mě rozbolela hlava hned u vchodu a těžko bych tam mohla zůstat dost dlouho na to, abych se najedla. On vlastně už ten růžový vstup evokuje úplně jiná očekávání, než jídlo.
12. 4. 2022 16:26:49
Re: Rodinný dům u Plzně
To je opravdu nevkusný tvar a pojednání štítových stěn! Je vidět, do jaké dekadence se propadá česká drobná architektura pro individuální bydlení! Krásné domy hned tak neuvidíte. A ti mladí noví architekti jsou ještě vychvalováni za podobná "díla"!
7. 4. 2022 16:35:13
Re: Re: Re: Rekonstrukce Pragerovy „kostky“ v areálu Emauzy.
Oprava: ta ulice se jmenuje Pod Slovany.
7. 4. 2022 16:23:21
Re: Re: Rekonstrukce Pragerovy „kostky“ v areálu Emauzy.
Od toho kostela k ulici Na Slovanech nějaké schody vedou. Je tam vidět i branka. To by stačilo jen opravit a zpřístupnit. Jenže to je stejně jen trasa pro turisty. Tomu chodníku, co chybí mezi Palackého a Karlovým náměstím když potřebujete do nemocnice, stojí v cestě MPSV a žádný průchod přes CAMP ho nemůže plnohodnotně nahradit.