Edukační centrum České filharmonie
(28. 2. 2023) 0,5 Studio
Edukační centrum České filharmonie
Tvorba prostorů Edukačního centra České filharmonie v
pražském Rudolfinu začala koncem roku 2018 vyzvanou soutěží,
ve kterém zvítězilo 0,5 Studio architektů Pavla Nového a Víta Svobody. Vznikl silný formativní prostor, který
návštěvníky nadchne, osloví, a současně bude
dobře plnit svoji funkci. Kompozice prostoru odpovídá jeho využívání – mimo
jiné umožňuje několikafázové edukační programy podle nejnovějších vzdělávacích metod. Snahou
architektů bylo navázat na velkorysost a honosnost neoklasicistického paláce.
V návrhu architekti záměrně pracují s různými
atmosférami prostoru, které mohou ve struktuře edukačního kurzu působit na vnímání a
soustředěnost posluchačů. Různorodost prostředí v jednotlivých úsecích umožňuje jak soustředěné vnímání hudby a sdělovaných informací, tak relaxaci. Povedlo se vytvořit současné prostředí jako
autonomní svět, který reflektuje architekturu budovy, kontext České filharmonie a především fenomén hudby. Poskytuje
volné pole pro práci lektorů a jejich rozmanité programy. Návrh reflektuje současný pohled na hudební
svět
a cílí ještě dál, svým estetickým působením vtáhne všechny návštěvníky do probíhajícího programu.
Upravené prostory se
nacházejí v přízemí historické budovy, v místě
původních pokladen a kanceláří. Zdánlivě nevyhovující prostory se podařilo
přizpůsobit jejich nové funkci a na první
pohled zásadní limity a nedostatky přetvořit v jejich přednosti.
Vzniklé prostory jsou
pojaty nejenom jako místo pro výuku, workshopy a komorní koncerty, ale i jako reprezentativní prostor vhodný pro využití širokého spektra kulturních a vzdělávacích aktivit České filharmonie.
Vstupní hala
Hlavní vstup do Edukačního centra je umístěn z
ulice 17. listopadu. Přes předsálí, kde
mohou skupiny čekat na příchod lektora, vstupujeme do Vstupní haly, sloužící
především jako šatna s kapacitou až 60 návštěvníků. Ta je řešena lehkým
rastrem, umožňujícím samoobsloužení všech příchozích.
Auditorium I
Esteticky silně zpracovaná místnost návštěvníky vtáhne do začínajícího
programu. Osvětlení prostoru evokuje noční oblohu – ta stejně jako vážná
hudba dává zakusit komunikaci s vyššími sférami. Hlavní děj
se pak odehrává na třech výrazně osvětlených zlatých pódiích, která z potemnělého, tmavě modře laděného prostoru výrazně vystupují.
Zlatá barva v podloubích odkazuje k materiálům
hudebních nástrojů a akcentuje podium a osobu lektora. Výrazným
prvkem je rovněž akustická stěna. Posluchači při programu sedí na
taburetech, které se v případě potřeby mohou zasunout do akustické stěny. Též prostor pod pódii se dá využít k uskladnění předmětů,
například edukačních pomůcek, které tak jsou
ihned k dispozici.
Foyer
Světlý prostor foyer tvoří pomyslný předěl mezi
jednotlivými
částmi programu.
Auditorium II
Auditorium II je silně variabilní místnost, funguje dobře jako komorní
koncertní síň, prostor pro lektorské workshopy i zázemí
edukačního
centra. Umožňuje v rozdílném prostředí rozvedení témat, která byla otevřena v Auditoriu I. Místnost je osvětlena
dostatkem denního světla, strop září zlatou barvu, jedním
ze spojujících prvků celé realizace.
Prostor lze přizpůsobit požadavkům konkrétního lektorského
programu. Sezení diváků je možné nastavit podle konkrétní scény.
Respirium
V Respiriu dochází k velkému finále, ve kterém se všechny bodu programu v synergickém efektu složí do smysluplného celku. Průzory do Auditoria I udržují kontinuitu a celistvost daného programu. Sál slouží k projekcím, tvořivým workshopům či jako prostor
pro relaxaci, uvolnění a zpracování zážitku. Návštěvníci mohou sedět na
lavicích či taburetech uložených pod nimi, které tak zvyšují kapacitu sálu. Lavice mohou zároveň sloužit jako stoly pro
aktivní práci. Efektní dřevěný lamelový strop, v němž je skryto osvětlení,
umocňuje estetický dojem místnosti.
Po skončení programu se návštěvníci přesouvají do
Vstupní haly a mohou odejít. Všechny prostory Edukačního centra jsou navrženy
jako zcela bezbariérové.
Autorská zpráva
Architekt: 0,5 Studio / Pavel Novy, Vít Svoboda
Návrh: 2018
Vizualizace: 0,5 Studio
Plocha: 350 m2
Realizace: 2021–2022
Základní informace o objektu
Kategorie
Rekonstrukce
Dokončení
2022
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

30. 9. 2023 10:41:31
Re: Rekonstrukce řadového domu v Praze
Jak dlouho to celé trvalo?
30. 9. 2023 10:18:04
Re: Rekonstrukce chaty
Klobouk dolů před tím, kdo opečovává zahradu. Obzvlášť pokud je chata opravdu užívána jen rekreačně.
30. 9. 2023 09:49:44
Re: Byt v Praze na Vinohradech
Tak nevím, ale ta vstupní hala vypadá ve skutečnosti spíš ponuře než noblesně. Na vizualizacích je mnohem světlejší.
30. 9. 2023 08:32:29
Re: Re: Rodinný dům Černá Pole.
Děkuji. Pěkně a znale napsáno.
27. 9. 2023 17:14:05
Re: Re: Nová galerie v Pardubicích.
Že by to byla skládací budova? Že by měnila svoji výšku podle výšky návštěvníků? Dělám si legraci, samozřejmě. Ale docela vám rozumím...zavětrovací kříže obvykle nepřenáší svislé zatížení. Dělají to sloupy či stěny. Ale co když má pan profesor Šépka šikovného statika, který obě funkce dokázal spojit? Navrhl desku, kterou vylehčil trojúhelníkovými otvory...
26. 9. 2023 18:14:50
Re: Nová galerie v Pardubicích
Vypada to velmi zajimave. Ale jak prosim staticky funguji ty Xka? Me to tak na prvni pohled uplne boli do oci...
25. 9. 2023 15:50:46
Re: Rodinný dům v Jesenici
https://www.blachotrapez.cz/cs/produkty/plechova-strestni-krytina
25. 9. 2023 15:50:31
Re: Rodinný dům v Jesenici
a href="https://www.blachotrapez.cz/cs/produkty/plechova-strestni-krytina"Plechová střecha/a - spojení elegance a trvanlivosti. Moderní vzhled a dlouhá životnost. Ideální volba pro váš domov!"
25. 9. 2023 14:25:59
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
stále bez podpisu... holt hulvát.....A by se Vám s tou relevancí nějak nepřitížilo
22. 9. 2023 08:34:59
Re: Mykokompozit je materiál budoucnosti
Při porovnávání s polystyrénem, jako tepelnou izolací, mně v článku chybí údaj porovnání tepelného odporu a odhad cenového porovnání.
21. 9. 2023 14:50:45
Re: Mykokompozit je materiál budoucnosti
Zdroje by se jistě našly, ale co celkový objem produkce? Těžba, převoz, uložení před formováním, umístění celé produkce, kde budou formy? A živostnost je omezená nebo ne? To by chtělo vidět a hlavně zkoušet, zda množství této produkce bude pro velký odbět zajímavé. Zateplní přece nebudeme obnovovat za 20 let? To by mohlo vydržet déle.
19. 9. 2023 09:52:16
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
V cem je presne podle vas mimo? Srovnavat dva druhy verejneho prostoru je podle me zcela relevantni. Kasarensky vnitroblok totiz ted jako verejny prostor funguje (narozdil od Vaseho "navrhu"). Ta poznamka od Jitky je tedy na miste. Spis se ukazuje, ze Vy, pane Parmo, absolutne neumite ten svuj projekt vyargumentovat. Misto toho se tu navazite do ostatnich, ze se nepodepisuji a ze jsou proste "mimo". Je videt, ze jste z te stare skoly, ktera relevantni dotazy bere jako osobni utok.
18. 9. 2023 16:43:54
Re: Byt v Praze na Vinohradech
Dispozičně dost dobrý, ale interiérově dost chudé
18. 9. 2023 15:35:36
Re: Re: Re: Re: Re: Kasárna Karlín.
Doopravdy jste MIMO. srovnávat využití nezastavěného dvora o rozměrech 100 x 70 m s CENTRÁL PARKEM je ............ Natož Central park je prostor , který byl urbanisticky při svém zárodku New Yorku, určen k zelené oáze města. Kdežto prašný, částečně vydlážděný prostor apelplatzu je .............
17. 9. 2023 18:19:21
Re: Re: Štvanická lávka.
...i kdybych neviděl jméno, je znát, že tento příspěvek píše dáma. Všichni zde uvádíme osobní názor, nic proti tomu. Když ta věc ale zasáhne širokou věřejnost a je v takto exponovaném místě, více oosbních názorů vyjadřuje veřejný názor. Koilik jich musí být? Nic osobního Adélo. Elegance? A to jsem až teď uviděl ty detaily zábradlí a la JP, které to nezachrání vůbec. Naopak tvoří to divný paskvil a nepochopení použití.
17. 9. 2023 18:09:06
Re: Re: Re: Re: Štvanická lávka.
...pardon za překlep: ...zvyknete.
17. 9. 2023 18:06:59
Re: Re: Re: Štvanická lávka.
pan kolega mě předběhl s odpovědí, viz dole. btw 'neviditelnost' neznamená přímo toto slovo, ale má mnoho dalších podob. Mimo jiné vizuální zakomponování do EXISTUJÍCÍHO prostředí, ne naopak - jeho znásilňování až do té míry, že si na to zvaknete.
16. 9. 2023 21:50:05
Re: Re: Štvanická lávka.
Asi nemáte velké nároky na estetiku, ale nic si z toho nedělejte, takových lidí je většina, a v Praze se staví plno podivných staveb, bez jakékoliv elegance, a ještě pražské architektonické ateliéry ze samého dna, vytvářejí své projekty i pro celou republiku. V takovém státě pak nemusí pomoci ani zahraniční soutěže, protože architekti v zaraničí si řeknou, jaká je tady úroveň.
16. 9. 2023 21:46:17
Re: Re: Re: Štvanická lávka.
Všechno jde, ale musí být větší talent, lepší vzdělání a více přemýšlení.
16. 9. 2023 21:44:44
Re: Re: Štvanická lávka.
Komu není shůry dáno, v apatice nekoupí. A to platí pro i v architektuře.