Jsou
sepsány z pohledu architektů, tedy těch, kdo navrhují a tvoří domy, obce,
města a krajinu. V českých právních podmínkách je totiž kladen důraz na
samotný proces povolení stavby, který může trvat až mnoho let, a je tak
překážkou pro kvalitní zpracování staveb. Komora dlouhodobě usiluje zejména o
nastavení dobrých pravidel pro výstavbu. Podle srovnání Světové banky z roku
2016 je Česká republika v rychlosti povolování staveb na 130. místě na
světě ze 190 pozorovaných států. Před námi jsou např. Papua Nová Guinea, Kongo
či Nepál.
Stát plní zásadní funkci regulační
(„už se nesmí“) a koordinační („mělo by se“), které se
propisují nejen do stavebního zákona. Vedle omezení a vytýčení cílů se nesmí
zapomínat na samotného stavebníka a jeho právo stavět. Nový stavební zákon by
měl přinést jednoduchý a pochopitelný systém stavebního práva tak, aby byl
všeobecně respektovaný a společensky přijatelný. S plným vědomí, že se jedná o
náš pohled architektů, představujeme do
společenské diskuse následující témata a návrhy řešení v deseti bodech:
1.
Vyvážení
práv občanů a státu
Stavební
zákon by měl pečlivě vyvážit práva občanů, státu a územní samosprávy. Na jedné
straně stojí ten, který hodlá stavět se svým právem stavby. Na straně druhé
státní správa, která nastavuje a kontroluje parametry pro soulad stavby
s okolím společně s ochranou veřejného zájmu a obec (samospráva) jako
garant vydané územně plánovací dokumentace a kvality prostředí obce. Právo stavebníka
jako jedince se dotýká mnoha dalších práv celého společenství. Ať už jsou to
práva přímých sousedů (účastníků stavebního řízení), nebo práva státu na
kontrolu bezpečnosti staveb, ochranu životního prostředí, kulturního dědictví a
dalších zájmů státu. Při koncepci nového zákona je nutné tato práva vzájemně
vyladit a odvodit možné dopady, škody a odpovědnost při jejich neplnění.
2.
Jedno
povolení stavby
Množství
procesů se musí zásadně redukovat. Ideálně by na jednu stavbu měl být
vypracován jeden projekt, který v jednom řízení dostane jedno povolení. Na
jedno správní řízení by v případě napadení potom navázal už jeden soudní
přezkum. Současná praxe mnoha navazujících řízení, napadaných mnohými
odvoláními a soudními přezkumy v jedné věci je neudržitelná. Nepřiměřeně
se tím krátí právo stavebníka stavět a neúnosně se zatěžuje a prodražuje výkon
státní správy.
3.
Jeden
stavební úřad
Existence
obecného stavebního úřadu a mnoha různých speciálních stavebních úřadů vede
k tomu, že jedna stavba je zároveň povolována na různých stavebních
úřadech, které navíc spadají pod různá ministerstva. Povolování se musí
sjednotit a koordinovat. Speciální stavební úřady (vyjma vojenských újezdů) je
nutné spojit. Odborníci na specifickou problematiku mají být přítomni jako
experti v rámci jednoho týmu, který vydává povolení stavby. Není vhodné,
aby byli odděleni daleko od sebe po vzdálených úřadech a komunikace probíhala
pouze písemně, a to ještě pouze vůči stavebníkovi. Zejména vzájemná komunikace
mezi úřady bude mít vliv na kvalitu a rychlost rozhodování. Pokud má stát
chránit veřejný zájem, je třeba se v jednotlivých oblastech vzájemně
koordinovat a sjednotit. Stát je pouze jeden. Z hlediska odbornosti jsou
důležitá osobní jednání napříč veřejnou správou.
4.
Zásadní
redukce DOSS
Stanoviska dotčených správních orgánů by měl
obstarat stavební úřad, a to pouze od těch, které jsou pro dané povolení
příslušné do věci vstupovat. Tím by tak měl stavební úřad jednoznačnou kontrolu
nad celým řízením. Současný přebujelý systém je mimo kontrolu státu, protože
stavební úřad nemá žádný přehled o tom, na jakém dotčeném orgánu se vyskytuje
jaká verze dokumentace a k jakému předmětu se příslušný orgán vlastně
vyjadřuje. Otázka meziresortní roztříštěnosti není řešitelná z povahy věci
pouze jedním ministerstvem. Mezi vyjádření (nikoli stanoviska, či dokonce
rozhodnutí!) má patřit pouze ochrana veřejného zdraví (hygiena), hasiči,
památkáři (pokud je stavba pod dohledem), ochrana životního prostředí,
infrastruktura a obec. Úředníci by si měli sednout k jednomu stolu a
navzájem se dohodnout.
5.
Minimalizace
nároků na stavebníka
Stavebník by měl na jednom formuláři podat
žádost o povolení stavby a stavební úřad by podle žádosti vedl příslušný typ
řízení. Současný chaotický systém s příliš velkým množstvím typů řízení je
nutné zredukovat. Vyhláška o dokumentaci staveb by měla být upravena tak, aby
stát a občané hlídali pouze to podstatné, co má vliv na veřejný zájem. Ideální
by byl model, jaký funguje v západních zemích, a to je třístupňová podrobnost dokumentace,
ze které podklady pro povolení stavby tvoří pouze část druhého stupně
dokumentace, nikoli celý druhý stupeň. Mezi investorem a zpracovatelem
dokumentace vzniká soukromoprávní vztah. Po zpracování druhého stupně by se z
dokumentace vyčlenily pouze ty podklady a údaje, které jsou důležité k
veřejnoprávnímu titulu, tzn. k úřednímu povolení stavby (vliv stavby na okolí).
V povolení stavby by se tak úřadům odevzdávaly pouze ty části, které mají
přímý vliv na okolí (např. hluková zátěž, exhalace, spotřeba energie apod.) Z
moci úřední by se tedy měly projednávat pouze tyto zásadní prvky řešení stavby,
nikoli prováděcí detaily. Zjednodušení povolovací dokumentace by proces
urychlilo, zpřehlednilo a zjednodušilo. Jedna žádost by se měla podat na jeden
úřad, který vydá jedno povolení.
6.
Pravidla
předem
Stavebník by měl znát požadavky státu předem,
aby si na jejich základě mohl zpracovat projektovou dokumentaci, kterou stát
následně schválí. Vynášení požadavků na stavby během procesu povolání ze strany
dotčených orgánů státní správy, jak je dnes bohužel zvykem, proces povolování
stavby enormně prodlužuje a prodražuje. Jestliže stavebník splní předem
stanovené podmínky, měl by mít právo stavět. Znalost podmínek dopředu učiní
procesy jednodušší a transparentnější.
Základní územní a technické požadavky na stavby
mají být dány stavebním zákonem a nikoli pouze vyhláškami a nařízeními. Zcela
zásadně se musí omezit odkazování vyhlášek a nařízení na technické normy ČSN.
Normy nejsou schvalovány běžným legislativním způsobem a veřejnost se ani
nedoví, co se v nich chystá. Norma stanovuje standard dobré praxe ve výstavbě,
nikoli nezbytné minimum či maximum, které stavebník musí povinně splnit. Práva
a povinnosti by se měly podle Ústavy vždy upravit pouze zákony. Stanovení
povinností pro stavebníka v normách ČSN, které jsou občanům přístupné pouze za
poplatek, odporuje principu právního státu. Pravidla a podmínky pro výstavbu
dále významně souvisí s územním plánováním, které je popsané v dalších
kapitolách.
7.
Systém
plánů
V Německu, Rakousku, Švýcarsku, Nizozemsku,
Polsku a Maďarsku je plánování nastaveno tak, že územní plány jsou koncepčními
dokumenty, které samy o sobě nezakládají jednotlivým stavebníkům žádné právní
nároky ani povinnosti. Strategické a územní plány tvoří přípravnou část procesu
plánování a jsou závazné pro veřejné instituce a pro zpracovatele podrobnější
dokumentace, nikoli však pro jednotlivé stavebníky. Ti se řídí až podrobnější
dokumentací – zastavovacím plánem. Tento systém dovoluje, aby nadřazené
dokumentace (plány státu, krajů, obcí) mohly být zpracovány s důrazem na
urbanistickou koncepci a strategii rozvoje bez nutnosti zásadních změn při
práci na detailu. Česká praxe, kdy se všechny úrovně plánů schvalují stejným
opatřením obecné povahy, je ojedinělá. Požadavek, aby každá úroveň dokumentace
byla zároveň ideově koncepční a právně nenapadnutelná
(„neprůstřelná“), nutně vede k nefunkčnosti systému přes nutnost
neustálých změn. Naopak model s rozlišením účinnosti dovolí lepší správu území,
projednání plánů a jejich naplnění v zastavovacích plánech.
Zastavovací plány lépe zakládají veřejná
prostranství a spravují vedení uliční sítě. Z logiky věci jsou nutné
především v zastavitelných plochách a v plochách přestavby. V našich územních
plánech se obyčejně stanoví možnost zastavět určité pozemky, aniž by byla jasně
daná povinnost přesně a závazně vymezit uliční síť. Pokud se pozemky již jednou
ocitnou v tzv. zastavitelných plochách, je vyjednávací pozice samosprávy v
následných správních řízeních zbytečně velmi slabá. Dotčené orgány státní
správy mají své zásadní požadavky do území promítat předem do zastavovacích
(regulačních) plánů, a nikoli až u jednotlivých staveb, aby byly požadavky pro
stavebníka známé předem. Protože jedině obec (město) dokáže plánovat obec
(město), tuto roli žádný se soukromých majitelů pozemků plně nenahradí.
Zastavovací plán by měl být výslednou přípravou území, měl by stanovit podmínky
pro využití pomocí jednoduchých pravidel jako je uliční čára, stavební čára, regulovaná
výška budovy, popřípadě kapacity a dalších vybraných nástrojů. Tento způsob by
významně urychlil proces povolování staveb, protože zásadní otázky ohledně
umístění, způsobu užití a objemu staveb by byly vyřešeny dopředu. Pro
přechodnou dobu, než bude území pokryto uspokojivě zastavovacími plány, by bylo
vhodné pro sídla pořizovat hybridní plány, slučující vlastnosti územního plánu
a zastavovacího (regulačního) plánu. Tyto hybridní plány by – zejména pro menší
sídla – mohly být i trvalou možností, více vyhovující jejich charakteru. K přehlednosti systému by také pomohla
digitalizace, aby si stavebník ideálně na „jedno kliknutí“ na pozemek
mohl předem zjistit všechny požadavky, které musí ve stavebním řízení splnit.
8.
Kontinuita
a odpovědnost
Péče
o lidská sídla a krajinu vyžadují dlouhodobý a odpovědný přístup. Rozvoj území
se počítá na desítky let a proto je tolik podstatná kompetence, odbornost a
kontinuita práce úředníků, kteří mají rozvoj území na starost. Sebelepší zákon
nenahradí lidský přístup a osobní odpovědnost konkrétních lidí. Systému
povolování staveb by velmi prospělo vědomí odpovědnosti jednotlivých úředníků
za přidělenou část správy státu a snaha jednat mezi sebou na osobní lidské
úrovni, nikoli pouze schematickým „papírováním“ předtištěnými dopisy.
Pro dobrou správu území je podstatná nejen věcnost a hluboká znalost problémů,
ale zejména mezioborová spolupráce a chápání věcí ve vzájemných souvislostech.
Specializace profesí vznáší do stavebnictví často protichůdné požadavky, které je
nutné vyvážit a koordinovat, a to jak při územním plánování, tak i v povolování
staveb. Stavební zákon by v procesním nastavení měl tuto koordinační úlohu
zohlednit, protože dnes například u povolení staveb namísto vlastního
stavebního úřadu de facto rozhodují dotčené orgány státní správy. Každý úředník
by měl rozhodovat pouze o tom, co mu přísluší.
Vyšší
odbornosti a porozumění při plánování a povolování staveb by prospělo zavedení
odborných komisí (nejen městských architektů). Například město Vídeň má ve svém
stavebním zákoně hned na začátku v §3 ustanovení o odborné komisi, která má na
starost posuzování významných staveb a plánů. U nás máme podobné komise, ale
často zpolitizované, bez nutné obměny členů. Vídeňský systém ustanovuje jednoho
člena na 3 roky tak, aby se vždy část členů obměnila nezávisle na čtyřletém
volebním období. Tím je zaručena kontinuita a odpovědnost členů. Podobná tělesa
mají další vyspělé země. Městský architekt (v menších obcích jednotlivec, ve
větších komise) by měl být odborným oponentem nových projektů a urbanistických
plánů.
9.
Veřejný
zájem
Jedním
z podstatných úkolů státu je ochrana veřejného zájmu společenství lidí.
Systémově se veřejný zájem projevuje „shora dolů“ od státní správy a
samosprávy a „zdola nahoru“ od občanské společnosti. Oba směry mají
svůj nezastupitelný význam a pozici pro správu území a ani jeden nelze nahradit
druhým či oslabit. Konkrétní požadavky na stavby a místní souvislosti by se
měly promítnout především do zastavovacích plánů. Právě nad nimi by ideálně
měla vzniknout společenská dohoda o využívání území. Pokud se proces hledání
dohody přesune na jednu konkrétní budovu, může být již pozdě a dostatečně se
nezohlední souvislosti místa. Pokud se tato dohoda přenáší na úroveň územních
plánů, může být nalezení právně exaktní dohody nad lidské síly, jak se to
ukazuje například v Praze a Brně. Výhodou zastavovací plánu je, že se dotýká
menšího počtu majitelů pozemků, oproti celé obci nebo městu, a tak je snazší
najít opravdovou smluvní dohodu. Veřejnost musí samozřejmě mít možnost ovlivnit
veškerou územně plánovací dokumentaci tak, aby byla reprezentativní a vydržela
v čase. Je ale zřejmé, že jinak se bude řešit obecná koncepce a celková
strategie rozvoje a jinak její konkrétní průmět do území, který může být naplněn
ve více variantách, které nadřazená obecná dokumentace ani nemusí v detailu
dohlédnout (viz kapitolu 7).
10. Stavby a daně
Aby se skutečně plnily cíle a úkoly územního
plánování, je třeba provázat nástroje výstavby s daňovou politikou. Jako
Karel IV., který stanovil daňové úlevy pro ty, kdo staví z kamene, je i
dnes možné zvýhodnit stavebníky například na brownfieldech, kde musí řešit
náklady se sanací území a znevýhodnit stavebníky na greenfieldech, kde obcím a
státu enormně narůstají náklady na dopravní a technickou infrastrukturu. Aby se
zabránilo spekulací s půdou, která vede k nárůstu sídelní kaše, měly
by se stavební pozemky výrazněji zdanit vůči pozemkům nestavebním. Navíc by
mělo být možné rozvojové plochy zmenšit bez náhrad, pokud nejsou nové stavební
pozemky skutečně do 10 let zastavěny, jako je tomu například v Rakousku. To by
vedlo ke stimulaci nové pozemky buď zastavět, nebo je vrátit zpět do
nezastavitelných pozemků a omezilo by to trend neustálého nárůstu ploch pro
pouhé pozemkové spekulace a nekoordinovanou roztroušenou výstavbu. Tento trend
je totiž v příkrém rozporu s ideou udržitelné výstavby sídel, protože je
velice nákladný na veřejnou dopravní a technickou infrastrukturu a přináší řadu
negativních environmentálních dopadů.
SLEDUJTE ČKA
Na novém portálu www.cka.cz a na Facebooku.
tisková zpráva ČKA
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Nad takovým řešením už nějakou dobu přemýšlím.
Budeš spokojený. Já jsem využil stavební systém od Heluzu a taky okna s těmito skly. Luxusní bydlení.
💣🔥👍
Super článek! Sokl je fakt důležitá věc, na kterou se často zapomíná. Když to ale uděláš pořádně, má to velký…