Jízdárna v Litomyšli

Jízdárna v Litomyšli

Litomyšl

(10. 12. 2015) HŠH architekti

   
 
 
 
 

Jízdárna v Litomyšli

Jízdárna je jedním z objektů, který byl součástí úprav zámeckého návrší v Litomyšli. Zámek společně se soustavou historických staveb a přilehlými parky vytvářel po staletí jedinečný areál, který v našem návrhu respektujeme. První údaje o stavbě jízdárny jsou z roku 1635. Po roce 1726 prováděl obnovu po požáru architekt F. M. Kaňka. V 70. letech 20. století proběhla rozsáhlá úprava celého objektu. Kvůli zajištění dostatečné únosnosti z důvodu plánovaného umístění archivu do prostoru podkroví jízdárny byl v rámci těchto úprav zbudován také betonový strop a krov.

V našem návrhu jsme se snažili respektovat ty části historických konstrukcí, které se do dnešních dnů dochovaly. Z uliční fronty jsme obnovili původní velikost okenních šambrán včetně venkovní bosáže. Ve štítové zdi byl zmenšen novodobý vstup do archivu. Historická budova jízdárny byla rekonstruována a vstupní portál se restauroval. Funkce archivu byla v podkroví zachována.

Investor chtěl vytvořit v objektu jízdárny multifunkční variabilní prostor, kde bude možno pořádat koncerty pro komorní hudbu, promítaní filmů, konference a výstavy. Protože jsme chtěli co nejméně zasahovat do historicky cenné budovy, zvolili jsme koncept nového vloženého posuvného objektu, který může jízdárnu rozdělit, a umožnit tak rychlou proměnu funkce a akustiky. Nový objekt je složen ze dvou částí - posuvného čela a pevného korpusu. V korpusu jsou umístěny šatny účinkujících, prostor techniků a sociální zařízení pro hosty. Posuvné čelo pojíždí po kolejnicích v podlaze a jako paraván vymezuje prostor pro jednotlivé akce. Tímto způsobem můžeme nastavit proporce prostoru, a tím i jeho akustické parametry. (Vzhledem k dlouhé době dozvuku je změna velikosti a proporcí jediným efektivním řešením). Posuvné čelo slouží po odsunutí jako prostor techniků. Podlahu tvoří praktikábly, jež umožňují samostatný zdvih pódia, elevaci hlediště nebo individuální členění podlahy při výstavách. Scénická osvětlovací technika, akustické rezonátory a další potřebné prvky jsou umístěny na nezávislé konstrukci pod stávajícím betonovým stropem sálu. Všechny nové prvky jsou navrženy jako kombinace oceli a průsvitného laminátu lehce jantarové barvy. Z koncepčního hlediska se tedy jedná o jakýsi šperk, který je vsazen do prostoru zámecké jízdárny.

Část fotografií pochází z výstavy Václav Boštík – Hledání ztraceného ráje, která se uskutečnila v létě roku 2013.

Autorská zpráva
Foto: Ester Havlová


Autoři: HŠH architekti - Petr Hájek, Tomáš Hradečný, koordinátor projektu Jan Šépka
spolupráce Jan Kolář


Autor návrhu výstavy Václava Boštíka: Jan Šépka/Šépka architekti; kurátor Jaromír Zemina
Výstava se uskutečnila ke stému výročí narození jedné z nevýznamnějších osobností českého výtvarného umění druhé poloviny 20. století Václava Boštíka. Na začátku stanovení její koncepce stálo zamyšlení se nad meditativním charakterem některých Boštíkových obrazů. Z prostoru jízdárny se tak stal téměř sakrální prostor, jehož dominantou byl pouze jeden obraz. Síla toho díla měla sama o sobě vyvolávat klid a meditaci. Z Boštíkových obrazů téměř vystupuje světlo, které by mělo být přítomno i v celém prostoru. Do prostoru byl také transformován ve formě potisku na podlaze jeden z důležitých obrazů, který je také logem celý výstavy – Dělení prostoru.

Základní informace o objektu

 
 
 
 

Kategorie

Rekonstrukce

Dokončení

2013

 
 
 
 
49.8705226
16.3110623
Jízdárna v Litomyšli

Jízdárna v Litomyšli
Litomyšl

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

8. 12. 2021 17:10:41

Re: Parkovací dům Černý Most

Tleskám! Radost trochu kalí, že zde vzniká první vzorová vlaštovka asi tak 30 let poté, co by bylo takové vlaštovky potřeba, ale zaplaťpánbu za ty dary. Bohužel tak je to s námi tady v české kotlině pořád a asi jenom výjimečně bychom hledali počiny a osobnosti, jež nereagují na minulost či v lepším případě horkotěžko dohánějí palčivou přítomnost, ale hledí do budoucnosti (jo, hned mě napadl Jan Antonín Baťa, dovedeme si vůbec představit někoho takového v současnosti?). A tak když vytrváme v úsilí, budeme snad za 50 let tam, kde je civilizovaný svět dnes... V mladickém optimismu 89. roku minulého století jsem si chvíli myslel, že by snad tohle prokletí mohla naše společnost konečně překonat a že bychom se snad konečně mohli stát skutečně moderním státem na evropské špičce. Ale dost rychle mě to přešlo (přišla doba žvástů o "spálené zemi" a následná dekadence "oposmlouvy") a dnes už ten optimismus nějak nenacházím. (Stavba 6 km obchvatu Horní Lukavice od zahájení bude trvat 4 roky... čtyři dlouhé roky...) Za 8 let vlády těch, co "nekecejí, ale makají", jsme viděli, že populismus diletantů, kteří chtějí řídit stát jako firmu, jenom k tomu bohužel nemají nejmenší kompetence, taky nikam nevede. Před všemi budoucími vládami (ale to platí i pro všechny firmy a lidi v nich) tu stojí obrovský úkol - začít to strašné zpoždění konečně nějak dohánět. K dluhu komunismu se bohužel začíná přičítat dluh neschopnosti naší generace, a to ten dluh komunismu ještě nebyl zahlazen ani zdaleka. A k tomu výzvy doby, které nás v devadesátkách ani omylem nenapadly...(A budou mnohem vážnější, než si kdo odváží dnes vyslovit nahlas.) Budete muset, milí třicátníci a mladší, asi opravdu zabrat. Budete lepší a úspěšnější, než jsme byli my? Moc bych vám to přál, opravdu ano.

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz