KOMUNARDŮ XXXV
Komunardů 35, Praha – Holešovice
(21. 1. 2022) Stanislav Fiala
KOMUNARDŮ XXXV
Na severozápadním nároží ulic Komunardů
a Přístavní vznikl dům, který uzavřel obvod jednoho z pravidelných
holešovických bloků. Zaplnil tak místo po dvou činžovních domech, které musely
být po povodních roku 2002 strženy z důvodu narušené statiky.
Poloha poblíž strategické křižovatky s ulicí Dělnickou si výslovně říkala o stavbu, která se musí stát více než důstojným partnerem okolo stojících domů, které spolu vytváří majestát jedné z klíčových městských ulic centra dolních Holešovic. Hmota domu tvoří výrazné nároží, které korunuje křížení ulic a činí ho jasně rozpoznatelným a zapamatovatelným.
Cílem bylo vytvořit nároží, které bude pro lidi proudící po ulici atraktivní, ale přitom milé a vstřícné. Vhodným uvítacím příslibem pro kolemjdoucí i návštěvníky se stalo nároží, kde byl prostor ulice rozšířen na úkor půdorysné plochy pozemku. Takový menší „shromažďovací" prostor před hlavními vstupy, naplněný chladivou zavlažovanou zelení, která slouží coby malá oáza na jinak poněkud monotónní hlavní tramvajové ulici. I okolní prostor lemuje zeleň, která se vine do vyšších pater budovy po několika tenkých sloupech a je tak vynášena až na nárožní věž.
Hmota rohu, který je v prvních dvou podlažích věnován veřejnému prostoru ulice, jako by vystoupila o dvě patra výš a vysunula se nad přirozenou římsu. Vytvořila tak nárožní věž, která se už dávno stala archetypem příznačným pro množství historických i novodobých domů v Praze. Archetypem, který už téměř automaticky očekáváme, když vidíme dům tvořící roh ulic. Věže vždy hlásají určitou důležitost budovy, vytvářejí dobré orientační body v blokovém typu zástavby. V Holešovicích jich tolik nenalezneme, ale je to i proto, že původně nebývaly městským centrem. To ovšem už dnes neplatí coby důsledek toho, jak prestiž Holešovic a jejich postupná přeměna do podoby rozšiřujícího se pražského centra zraje. Je to uctivý odkaz k minulosti či spíše k tradici a zároveň sebevědomé gesto přirozené emancipace místa, které bylo často nezáslužně ocejchováno jako oblast druhého významu.
Chtěli jsme navázat na tradiční strukturu okolních domů s respektem tak, aby naše budova nevyčnívala z řady svou velikostí – ať už příliš malou či příliš velkou. Proto jsme navázali na výšku hlavní římsy domů v ulici Komunardů a napojili se na slepý štít sousedního domu v Přístavní ulici. Tato úvaha nás dovedla k šesti plnohodnotným a jednomu ustoupenému podlaží. Nárožní věž vystupuje nad „hlavní římsu“ o dvě patra (kterou v komerčně nejcennějším parteru obětujeme veřejnému prostoru), takže její malý půdorys v nejvyšší úrovni tvoří podlaží osmé.
Budova byla koncipována jako polyfunkční. Chtěli bychom, aby v ní našly své místo menší, malé i velké firmy, které potřebují prostory dobře komunikující s ulicí městského centra. V prvních dvou podlažích, tj. ve vyšším parteru, který si Holešovice jistě zaslouží, jsou prostory obchodního a stravovacího charakteru. Tato funkce prorůstá až do vnitrobloku. V původním domě tu bylo kino, nyní dvoupodlažní prostor propojuje velkorysé schodiště, které lze pro příležitostné promítání také přizpůsobit. Dvoupodlažní část budovy zasahující svým objemem do dvora před svou fasádou vytváří vnitroblokovou zahrádku.
Od třetího podlaží už je situace s blízkostí ulice trochu jiná, takže zde začíná funkce obytná a vzhledem k umístění na rušné městské ulici jsou to převážně byty menší – pro mladší lidi, kteří s chutí využívají výhod a atrakcí blízkého centra. V sedmém podlaží jsou čtyři větší atraktivní byty s prostornými terasami, dva z nich mají přístup na pobytovou část střechy domu.
Garáže pod domem vyplňují tři podzemní podlaží. Přestože je parcela pro garáže relativně malá, zvolili jsme nejpohodlnější komunikační systém sjíždění krátkými rampami po půl podlaží. Zajišťuje nejlepší komfort a přehled v garážích. Přes finanční náročnost je nejvíce uživatelsky vstřícný a neodrazuje od parkování.
Ještě několik slov k vnějšímu působení našeho domu. Chtěli bychom, aby byl dům rozpoznatelný na dálku a dokázal k sobě přitáhnout pozitivní pozornost. Pozitivní pozornost je blahodárná pro místo i oblast. Přinese energii a dokáže navázat další aktivity. Nechceme, aby dům šokoval svým designem. Lidem má být sympatický, má jim zvednout oči od země, aby jim dodal chuť a odvahu. V tomto ohledu sehraje roli i bohatá, pravidelně udržovaná zeleň, která šplhá po pilířích z úrovně chodníku a dominuje sloupci nárožních balkonů, z nichž přetéká přes nepravidelné zábradlí z ocelových prutů. Ve výsledku je atraktivní pro chodce i pro uživatele a návštěvníky obývající prostory uvnitř. Zejména velké lodžie na nároží s nepřerušovaným pásem zeleně po obvodu pomáhají zvyšovat kvalitu vnitřního prostředí domu. Zelení by ale měly být obaleny i hlavní nosné a stabilizační betonové pilíře, které tvoří zásadní a charakteristické fasádní rysy. Popínavá zeleň vyšplhá do vysokých pater, takže z velké části přikryje pohledový beton i navazující plechový obklad.
Naším cílem bylo postavit moderní dům, který naplní všechna očekávání vyplývající ze současného způsobu života a práce. Dům, který je sebevědomý a velkorysý, ale s úctou respektuje historické i současné souvislosti. Dům, který má ambici přispět ke kvalitě veřejného prostoru v nejbližším i vzdálenějším okolí. Dům, který lidé i přes možné počáteční rozpaky přijmou a budou ho mít rádi.
Autorská zpráva
Foto: Filip Šlapal, Petr Jehlík
Investor: MedPort, a.s.
Autor: Stanislav Fiala / FIALA+NEMEC s.r.o.; spolupráce Jiří Václavů, Petr Jehlík, Jiří Neumann
Generální projektant: DELTAPLAN spol. s r.o.
Generální dodavatel: Hinton, a.s. – projektový tým divize 01
Plocha pozemku: 976 m2
Zastavěná plocha: 893 m2
Podlahová plocha: 4618 m2
Obestavěný prostor: NP 19 348 m3 / PP 7746 m3
Základní informace o objektu
Kategorie
Novostavby
Dokončení
2020
50.1043100
14.4497056
KOMUNARDŮ XXXV
KOMUNARDŮ XXXV
Komunardů 35
Praha – Holešovice
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

15. 3. 2023 16:35:54
Re: Dům u lesa a rybníka
plech v barvě dřeva? a je to dobře?
9. 3. 2023 16:55:57
Re: Interiér RD v Malešicích
Spousta bílé, šedá, černá, trochu dřeva, kov, čiré sklo - je mi z toho zima. A smutno.
9. 3. 2023 16:45:41
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Jenže ta Jurkovičova stavba byla obnovena původní technologií a podle původních plánů. Jde tedy jednoznačně o kopii (repliku). Na rozdíl od mostu, kde chtějí novou technologii s falešnými nýty, s kolejištěm navíc, protože na dnešní provoz už prostě původní šířka a nýtovaná konstrukce nestačí. Takže dělat skutečnou kopii nemá smysl. A jsem na rozpacích, jestli je dobře dělat něco, co se jako kopie jen tváří. Myslím, že u technických památek by měl být preferován jejich účel a pokud jsou opravdu památkově hodnotné, tak by měly být přesunuty tak, jak se to udělalo s Podolským mostem do Stádlece kvůli přehradě nebo s chalupami do skanzenů, když už se v nich nedalo plnohodnotně bydlet. Ať svou krásu ukazují tam, kde mohou bez problémů sloužit. A pokud jde o to, že by nová stavba mohla vypadat úplně jinak - no a co? Hlavně, když jí to tam bude slušet jako např. věžím na kostele v Emauzích. Kdopak si dnes vzpomene, jak vypadaly dřív? I na nový most si staří zvyknou a mladí ho budu brát jako samozřejmost. A když se opravdu povede, tak ho další generace prohlásí za kulturní památku :-) .
7. 3. 2023 14:33:44
Re: Nový sportovní areál u řeky s pláží
Ovšem, taková prostředí architekti vymýšlí, aby prostředí pro život občanů zpříjemnili. U Budějovic bych bral i to, kdyby celé centrum bylo pěší zónou i 5 km dlouhou, aby auta neměla tudy tranzit. Kolik roků je celé město denně ucpáno a lidé jsou otravováni zplodinami, hrozbou kolize, hlukem a zranění? Jak dlouho se vleče dokončení obchvatu a napojení na D3? Je to bída, ty České Budějovice. Převezmou štafetu nejhoršího města ČR pro vnitřní a tranzitní dopravu po Přerovu?
7. 3. 2023 02:22:48
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Těžko odpovědět. Já si myslím, a je to fakt subjektivní, že v odůvodněných případech má replika svůj smysl. Když vyhořel ten Jurkovičův barák, taky ho postavili znovu - je to kýč? Most na Výtoni je most vnímanej veřejností jako krásnej (bez ohledu na jeho žalostnej stav), neznám nikoho, kdo by jej neměl rád. Takže buď moderní zcela soudobej most, úplně jinej, s tím, že se s tím starým prostě rozloučíme, nebo repliku, to je můj názor. A nemusela by to být replika doslovná, falešné nýty mě fakt urážejí. To, co bylo prezentováno jako návrh, ta oblouková reminiscence, ta na mě právě jako zcela nevkusnej kýč působí.
2. 3. 2023 15:55:58
Re: Re: Valná hromada ČKA 2023.
pokud jsem se někde něchtěně otřel o někoho ze severní Moravy, tak pouze omylem a nechtěně... kde to bylo? neuvědomuji si, že bych někoho hodnotil...
2. 3. 2023 15:02:57
Re: Valná hromada ČKA 2023
opravuji : ..poslání budovat náš životní....
2. 3. 2023 15:01:42
Re: Valná hromada ČKA 2023
Posílám za sebe zdravici valné hromadě. V Česku mám velmi mnoho vysoce erudovaných i mladých ambiciózních architektů, kteří své poslání budova náš životní prostor plně ctí. Speciálně zdravím pana Jana Kasla, velmi aktivního člena Komory, který by mohl ze své výše kvality znalostí a rozhledu i trochu občas ubrat, pokud se ohnivěji vyjadřuje k projektantům ze severní Moravy. Tady máme taky šikovné a erudované tvůrčí osobnosti, ne vidláky, pane Jane. Ostatně katedra architektury na FAST VŠB má hodně vysokou tvůrčí úroveň. Počiny mnoha posluchačů i absolventů jsou velmi úspěšné nejen v celostátních soutěžích.
2. 3. 2023 14:56:16
Re: Pórobeton Ytong je ideálním materiálem pro střechy a stropy
Rád souhlasím, YTONG je úspěšný materiál na českém (a jinde) trhu. Snad mé nadšení pro systém trochu brzdí vysoké ceny MULTIPORU, který by se více uplatnil při jiné cenové politice.
1. 3. 2023 21:16:36
Re: Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín.
Jo, kdyby se tak architekti dívali na svět očima dětí a psů :-) , jaké by asi vznikaly stavby.
1. 3. 2023 21:08:59
Re: Re: Praha, železniční most.
Souhlasím s tím, že logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu. Ale pokud postavíme repliku, která nemá z pohledu památkářů žádnou hodnotu, a použijeme dávno překonanou technologií jen aby to vypadalo - nebude to kýč?
1. 3. 2023 10:55:31
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Ty dva Labske mosty {v Usti a Hradci Kralove) neznam ale ten "kubisticky" most pres Vltavu mne ale vubec nevadi. Samozrejme musime si pockat na hotove dilo, ale pro mne je se na co tesit.
28. 2. 2023 17:31:21
Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín
Vážení, Holka!?Super!Návrh - velká škoda, že místo bílého betonu není obyčejné průhledné zábradlí!!! I děti by viděli na řeku, také psi - a drželi by se kraje! A co na to teprve řeknou pražští sprejeři! Snad si té dlouhé bílé plochy nevšimnou. Lávka v Příboře by Praze slušela víc. Škoda.
28. 2. 2023 17:25:39
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Tak takto z hlavy vám můžu nahodit příklady, které mě nejvíc šokovaly z realizací: Hradecká lávka pro pěší a třeba Mariánský most v Ústí n. L. (to je echt prasárna). Návrhů by se našlo taky dost, zrovna to, co vyhrálo na té Výtoni, nebo třeba Dvorecký most (MS architekti, ten naštěstí nevyhrál, ale vítězný návrh mě taky zrovna dvakrát nenadchl - budeme si hrát ve 3. tisíciletí na návrat kubismu...).
26. 2. 2023 17:15:58
Re: Život pod zámeckou střechou-úžasná "proměna"
Dobrý den, dovoluji si Vás oslovit jako majitele úžasně obnoveného zámeckého areálu a současně bych Vám doporučila pro celorepublikovou i zahraniční propagaci přihlásit de do celostátní akce Má vlast cestami proměn na www.cestamipromen.cz/prihlasit-promenu Vím, že přihláška něco stojí, protože zpracování podkladů-textu a fotek před proměnou a současný stav a překlady jsou nákladné, ale mám zato, že budete nadšeni, až přijedte na zahájení výstavy do Prahy, kláštera na Břevnově, kde letos bude zahájení v červnu. Mně se podařilo zachránit od zbourání havarijní oranžerii v Lomnici u Tišnova, také jsme ji se starostou přihlásili, a v hlasování byla druhá. Chtěla jsem za Vámi přijet osobně, ale měla jsem po sobě operace kyčlí, takže jsem to bohužele nezvládla. Letos bych ale velice ráda. Velice si vážím nápadů a píle lidí, kteří dostanou do rukou stavby v havarijním stavu a vykouzlí z nich něco pohádkového. Jako "potrhlá" oranžeristka se zejména velice těším na vaši oranžerii! Srdečně zdraví Dagmar Fetterová, emeritní pracovník NPÚ ÚOP v Brně.
24. 2. 2023 00:48:32
Re: Ministerské sliby naprázdno
Jestli Platformě dobře rozumím, tak si představují, že by o každé žádosti rozhodoval najednou celý tým lidí s jednotlivými odbornostmi, kde by každý z nich byl vázán vlastními zákony. Ale i kdyby to nějakým zázrakem šlo časově zkoordinovat, tak jak si tito jednotlivci mohou dovolit "vyvažovat zájmy" právních předpisů? Kdo jim k tomu dá právo? A kdo by byl nakonec zodpovědný za výsledek?
23. 2. 2023 07:31:33
Re: Re: Praha, železniční most.
Dva ? Tak teda ted tri ! Ja se podepisuji tez.
23. 2. 2023 03:37:45
Re: Re: Praha, železniční most.
Jestlize tech pripadu "spatnych" mostu je v republice dost, alespon nekolik jich jmenovat by urcite nebylo tezke. Zajimalo by mne to velice. Dekuji predem.
23. 2. 2023 02:40:38
Re: Praha, železniční most
To, že dopis působí jako otevřený anonym, je jedna věc a může to být jenom chyba redakce, nevím. Druhou věcí ovšem je skutečnost, že architekti jistě zastávají legitimní a velmi relevantní pohled na věc a lze jim v lecčems dát zapravdu. Ale já bych zase naopak české architekty poprosil: Přestaňte navrhovat mosty, přenechte jejich projektování špičkovým inženýrům - mostařům, jak tomu bylo po uplynulých nejméně 150 let zvykem. Protože logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu (stejně jako v oblasti leteckého inženýrství dobře navržené letadlo je i krasné a krásné letadlo krásně létá). Do takové práce, jakou je návrh mostní konstrukce, nepatří umělecké ego ani výtvarno jako nejdůležitější a výchozí bod návrhu - o tom jsem přesvědčen. Mosty, které toto nectí, působí divně, nabubřele, jsou vždycky nesmírně nehospodárné a jejich výtvarná či architektonická hodnota je pak nejvýše sporná. Příkladů už máme v republice dost. A ten výtoňský nešťastník? Ten by si podle mého soudu vzhledem k příšernému stavu ocelové konstrukce a zároveň její kráse zasloužil repliku. A klidně tříkolejnou. Nebyl by toto dobrý kompromis?
22. 2. 2023 19:27:39
Re: Praha, železniční most
Zde je dopis i s autory https://www.archiweb.cz/news/vysehradsky-most-otevreny-dopis-architektu