Královská konzervatoř v Birminghamu: projekce TZB pro špičkovou akustiku

Královská konzervatoř v Birminghamu: projekce TZB pro špičkovou akustiku

(6. 4. 2021) Realizace projektu trvala 7 let a zpracovávaly se technické systémy a akustické řešení pro prostory o rozloze 42 000 m2

   
 
 
 
 

Královská konzervatoř v Birminghamu: projekce TZB pro špičkovou akustiku

Projekční a konzultantská kancelář Hoare Lea poskytuje širokou škálu služeb, včetně projekce TZB a navrhování akustických řešení. Nedávno dokončila dílo pro anglickou univerzitu Birmingham City University (BCU), kdy se jednalo o dvě kancelářské a akademické budovy a výukové i koncertní prostory pro Birminghamskou královskou konzervatoř.

Realizace projektu trvala 7 let a zpracovávaly se technické systémy a akustické řešení pro prostory o rozloze 42 000 m2. Úkolem kanceláře Hoare Lea bylo navrhnout technické systémy tak, aby nenarušovaly akustiku. Pro Královskou konzervatoř měl nejvyšší prioritu zvuk bez kompromisů. Požadavkem bylo, aby se dalo zároveň koncertovat ve velkém i v malém sále, cvičit ve zkušebnách i varhanní třídě, nahrávat ve studiu a hrát v jazzovém klubu – to vše na celkem pěti podlažích. Bylo tak potřeba zajistit, aby se zvuk „nepřeléval“ z jednoho prostoru do druhého. Zároveň musel projekční tým naplánovat v potrubních instalacích ve zmíněných místnostech takovou průtokovou rychlost, která nebude slyšet.

Aby se zvuk z technického zařízení co nejméně přenášel do prostor, kde se hraje, umístil projekční tým všechny součásti technických systémů na chodby. To ale vedlo k problémům s prostorem. Při realizaci projektu sáhla kancelář Hoare Lea po nástrojích ze sady AEC Collection od Autodesku – a hlavním pomocníkem při navrhování a analýzách byl Revit. Proč? V Hoare Lea věděli, že když budou při projektování vycházet z modelů v Revitu, lépe se vypořádají s prostorovými omezeními.

Sabrina Gill, vedoucí projektantka v Hoare Lea, to vysvětluje následovně: „Snažit se o maximálně přesné řešení hudebních prostor bez modelů v Revitu by bylo velmi nepraktické. Při navrhování by se týmy pravděpodobně soustředily na větší prostory a teprve později by byl čas na podrobnější výpočty rozměrů a koordinaci. Pak by ale hrozila nutnost úprav a víceprací během výstavby, což je drahé a časově náročné. Revit nám pomohl technické zařízení vymodelovat a vyladit s předstihem.“

Správné nástroje jsou půlkou úspěchu
Kdykoliv se pracovníci v Hoare Lea pouští do nového projektu, vědí, že budou návrhy vypracovávat v Revitu. Ten jim totiž umožňuje pracovat s informačním modelem budovy. U některých projektů ale samotný Revit nestačí – a v takovém případě se hodí sáhnout po aplikacích od Autodesku sdružených v sadě AEC Collection. Ta obsahuje specializované nástroje pro architekturu a stavebnictví, které si poradí s libovolnými projektovými požadavky.


„Při navrhování používáme spoustu nástrojů. Zároveň neexistují dva identické projekty,“ říká Ben Roberts, ředitel pro digitální inovace, a dodává: „V sadě AEC Collection máme po ruce jak nástroje, které využíváme denně, tak ty, které potřebujeme jen občas. Je praktické mít je všechny pohromadě.“

Všechny parametry v jednom modelu
V Hoare Lea začali technické zařízení konzervatoře v Revitu modelovat, jen co od architektonického studia Feilden Clegg Bradley Studios dostali první koncepty. Navrhli vedení technických systémů chodbami a postupně zapracovávali architektonické i konstrukční změny. Zautomatizovali také dimenzování potrubí v Revitu. 

S pomocí aplikace BIM 360 se celý projekt koordinoval v cloudu, a jakmile se přikročilo k výstavbě, měl tým přehled o tom, co se na staveništi děje, aniž by musel trávit hodiny přímo na místě. „V modelu máme technické i akustické parametry na jednom místě, takže je můžeme snadno a rychle procházet i revidovat. Bez Revitu a BIMu by nám návrh i koordinace trvaly výrazně déle. Museli bychom pracovat s běžnými výkresy a vynaložit mnohem více času na koordinaci během stavebních prací,“ vysvětluje Gill.

Propojení zvuku a obrazu ve virtuální realitě
Zatímco se piloval návrh a získávaly další a další podklady od klienta, rozhodl se tým také vytvořit 3D vizualizaci. Ta měla ukázat, jak budou koncertní sály a další prostory vypadat a znít. Skvělým pomocníkem byla aplikace 3ds Max určená k modelování, rendrování a tvorbě animací. V ní se z revitového modelu vygenerovaly fotorealistické vizualizace. Následně se propojily s nástrojem pro virtuální realitu a obohatily o zvuk zpracovaný softwarem pro akustickou analýzu.

„V podstatě jsme záběry z virtuální reality vytvořené v Revitu a programu 3ds Max dali dohromady se zvukem. Výsledkem byla binaurální simulace, ve které jste si mohli poslechnout konkrétní hudební skladbu na různých místech konzervatoře. Akustikové i klient díky tomu získali představu o tom, jak konkrétní technická rozhodnutí ovlivní posluchačův zážitek – a mohli nám dát užitečnou zpětnou vazbu,“ vysvětluje Roberts.

Více času na zdokonalování návrhu i technických řešení
Jaké jsou největší přínosy Revitu a BIMu? Podle Robertse je to špičková kvalita dodané stavby: „Revit nám poskytuje potřebné informace a šetří čas. Už jen dimenzování potrubí nám šetří hodiny práce na každém podlaží – a pokud se musí cokoliv upravovat, je časová úspora ještě větší. Data v modelu nám pomáhají se lépe rozhodovat mezi jednotlivými variantami. Výsledek? Navrhli jsme prostory, které lépe zní, příjemněji se v nich pobývá a obstojí i v průběhu času.“

Chcete se dozvědět více o výhodách, které přináší BIM? Kontaktujte odborníka společnosti Autodesk ZDE.

Zdroj: Autodesk
Foto: Hoare Lea


Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

16. 4. 2021 15:44:03

Re: Praha má plán, jak zlepšit bytovou situaci

Velké fráze plné prázdných slov. Ani jedno o tom, jak se společně s růstem zastavěnosti a zahuštění stavbami zlepší životní prostředí bývalých industriálních ploch, často bez veřejné zeleně, ani jak se vyšší počet obyvatel projeví v přeplnění sítí MHD v době špiček. ani Ň o tom, jak bude ošetřena prostupnost přeplněných vnitřních pražských komunikací i magistrály a spojek a totéž platí o umístění parkovacích a odstavných ploch pro nové rezidenty, když dnes jich až 50% chybí pro ty stávající téměř v celé Praze. Samé plány plné ničeho. Jen byty, a související TI a DI je vedlejší, přitom je základnou pro další rozvíjení osídlení v Praze. Kapacity starých inženýrských sítí, ČOV i zdrojů vody jsou již dnes přetíženy. Významné orgrtanizace zásadní pro denní provoz města, jako je mj. i TSK, jsou bez potřebného počtu kvalifikovaných techniků a takové zajímavé, leč postradatelné organizace jako je IPR , ty mají lidí a schopných přebytek. Co vše se v Praze dělá špatně, na co lidé na Magistrátě absolutně nestačí? Na všechno. Pouze zaměstnanost úředníků pořád zvyšují. Jak hloupé, jak sebevražedné, jak nekompetentní! Pan Hřib celou tuto vážnou roli řídit moudře chod města nezvládá, zrovna jako VŠICHNI JEHO PŘEDCHŮDCI! I v Praze ryba smrdí od hlavy a je jedno, zda jde o vládu nebo Magistrát. Stejní lidé, nezodpovědní, s plnými kapsami peněž za své benefity, ale výsledek jejich činností pro občany je katastrofální.

 
© 2007–2021 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz