Liberec vypíše architektonickou soutěž na podobu Tržního náměstí

Liberec vypíše architektonickou soutěž na podobu Tržního náměstí

Tržní náměstí, 460 01 Liberec

(10. 4. 2019) Město v květnu přímo osloví tři architektonická studia a návrhy od nich by mělo získat v červnu

   
 
 
 
 

Liberec vypíše architektonickou soutěž na podobu Tržního náměstí

(ČTK) - Budoucí podoba Tržního náměstí v Liberci by měla vzejít z architektonické soutěže. Konečný výsledek by radnice chtěla mít do konce roku. Město v květnu přímo osloví tři architektonická studia a návrhy od nich by mělo získat v červnu. ČTK to dnes sdělil primátor Jaroslav Zámečník (SLK). Dnes je náměstí hlavně parkovištěm a někteří místní se obávají toho, že se do budoucna z něj stane jen průjezdná komunikace.

Na náměstí ve tvaru trojúhelníku je městský plavecký stadion, rockový klub, obytné domy, restaurace a vede z něj cesta k výstavišti, parku, kasárnám, několika školám či obchodnímu domu. "Lidé si zvykli za posledních deset až 15 let používat náměstí jako parkoviště. Při tom historie náměstí byla, že bylo plné lidí, bylo to tržní náměstí. Pravděpodobně bude snaha architektů vrátit tomu takovou klidovou občanskou funkci a budou muset najít pro auta jiné umístění v okolí," uvedl primátor. Vhodná místa k parkování jsou podle něj v Pastýřské ulici či u vstupu do bývalého výstaviště.

Přes náměstí by do několika let měla vést nová dopravní tepna, takzvaná Nová Pastýřská, která by měla zklidnit dopravu kolem radnice a odlehčit Šaldovu náměstí. Lidem, kteří na Tržním náměstí žijí, se její výstavba nelíbí. Nesouhlas dali najevo i při pondělním veřejném projednávání podnětů pro zadání architektonické soutěže. Obávají se toho, že se z náměstí stane jen průjezdná komunikace. Architekt Jiří Janďourek, který je poradcem libereckého primátora, se ale domnívá, že je možné vytvořit sdílené místo pro dopravu i lidi. "Nebude to koridor dopravní, z kterého budou vyhnaní lidé," řekl. Sdílený prostor se podle něj dá vytvořit tím, že silnice nebude příliš široká, kolem ní bude vysazená alej, budou tam podélná místa k parkování či omezená rychlost. Dopravní zatížení silnice by podle něj mohlo být obdobné jako v nedaleké Klostermannově ulici, jež spojuje frekventovanou Husovu ulicí s Masarykovou.

Podněty od lidí vzešlé z pondělního setkání by se měly stát součástí zadání architektonické soutěže. Místní by si přáli mít na náměstí vzrostlé stromy, prostor pro děti, klidové zóny, funkční vodní prvek či menší plochu pro parkování. Požadují i kultivaci prostoru s popelnicemi, bezpečnější přecházení silnice a odstranění zákoutí využívaných bezdomovci. Zároveň odmítají výstavbu protihlukových stěn jako řešení nadměrného hluku, které způsobí zvýšená doprava po dostavění Nové Pastýřské.

Úpravy podoby náměstí by měly navázat na rekonstrukci inženýrských sítí, která začala v dubnu a potrvá do poloviny října. V ulicích Pastýřská, Budyšínská, Durychova a na Tržním náměstí se bude vyměňovat přes 600 metrů vodovodu z 50. až 60. let minulého století. Nová bude i dešťová kanalizace a opravovat se bude odlehčovací stoka.

Doplněno Stavbaweb:
Veřejné setkání nad podobou Tržního náměstí proběhlo v pondělí 8. dubna 2019 - více ZDE.

Nová Pastýřská bude kopírovat stávající Pastýřskou ulici, která je v současnosti slepou ulicí a končí u policejního ředitelství, kde vzniklo parkoviště. Podle plánů tady bude parkoviště zachováno a nová silnice bude podél něj pokračovat přímo na Tržní náměstí, kde se dále napojí na stávající komunikaci před plaveckým bazénem. Na opačné straně u Sokolské ulice bude podle dopravních expertů nejvhodnější napojit novou silnici světelnou křižovatkou. Počítá se s cyklopruhy, bezpečnými přechody a záchytným parkovištěm pro automobily a autobusy.
Více ZDE.

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

19. 1. 2020 11:37:05

Re: Re: Praha bude chránit panorama města, střech a podpoří stav...

Praha patří mezi nejkrásnější města světa díky jedinečnému urbanismu - celkovému uspořádání historického jádra i fantastické architektuře - málo kde najdeme tak bohatou směs stylů od románského po slohy 19.století. Za Karla IV. to byla jedna z největších metropolí Evropy a v době baroka již tehdy uznávaná svou jedinečnou krásou. Proč bychom jako Češi neměli být hrdí na tak úžasnou hodnotu? Praha zůstala jedinečná jen proto, že jsme v minulosti neměli dost peněz ji přestavět a tedy zničit, jak se to stalo v jiných evropských metropolích. Teď víceméně bez naší zásluhy vlastníme velkou devízu. Tohle vše ale neznamená, že v Praze musí být šmelina a kriminalita, To s tím nijak nesouvisí, spíše bych řekl, že zatímco krásná Praha možná ani není tak přímo vizitka českých schopností, to, co se děje dnes, česká vizitka je. Také se v Praze můžou stavět mrakodrapy, jen ne do historického panoramatu, to přece není nic hrozného. Proč bychom neměli jedinečnou starou Prahu a vedle rostly moderní čtvrtě. Jen to dělejme rozumně, ne tak, jako v mnoha zničených městech a vesnicích za komunistů, ale bohužel i za dnešní doby. Management je první vlaštovkou rozumného přístupu k rozvoji Prahy a pokud bude trend pokračovat, můžeme se dočkat i dalších rozumných opatření, jako vytěsnění šmeliny a grázlovství. Ale to je běh na dlouhou trať a nezapomínejme, že všechno, co se v Praze děje, je víceméně výsledek českých poměrů. Tak se snažme, abychom nemusely pořád jen koukat na ty Němce, Francouze nebo Švýcary.

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o.