Lorenzo Noè Studio di Architettura: Zahrada Via Regina

Park, terasa a přístavní molo pro loďky u jezera Como v Itálii.

Pohled z jezera

Název projektu: Zahrada Via Regina: park, terasa a molo
Místo: Brienno, kraj Como, Itálie
Klient: Město Brienno
Architekt: Lorenzo Noè Studio di Architettura; Lorenzo Noè a tým: Angelica Tortora, Erica Cazzaniga, Serena Conti, Linda Greco, Marco Sessa and Chiara Zanetti
Stavební řešení: Gian Maria Bellasio
Inženýring: Lorenzo Noè a Gian Maria Bellasio
Projekt a výstavba: listopad 2003 – březen 2010
Rozloha zastavěné plochy: 230 m2
Stavební náklady: 340 tisíc euro
Ocenění: Prima Biennale dello Spazio Publico 2011, první cena
Foto: Marco Introini

Popis projektu
Brienno stále zůstává vesničkou u jezera. Na rozdíl od mnohých jiných sídel nebylo její území postiženo nekontroovatelným růstem a dokáže si udržet silnou identitu. Řešené místo leží severně od historického centra, pod kostelem se hřbitovem, kde je ve výšce asi 6 metrů nad normální jezerní hladinou kamenná nábřežní zeď s třemi oblouky. Zeď nemůže být upravována a ani nesnese další zátěž. Aby bylo možné tento sráz dále využít, byla nad jezerem postavena konstrukce na ustupujících sloupech s vlastními jednotlivými základy a mikropilotami vespod.

Pohled z terasy k jihu Pohled z terasy k severu

Projekt sestává z několika prvků: kamenného schodiště ke hřbitovu, dřevěné terasy a přístavního můstku. Rovina terasy se lehce svažuje k severu, což zesiluje její prostorový účinek, a na konci se přeměňuje v plošinu, která nabízí nové pohledy na historické centrum a na protější pobřeží. Směrem k jihu park uzavírají dva dřevěné objekty: toaleta a objekt přístupového schodiště do skladu a k přístavu loděk. Prostor mezi novou terasou a předchozí úrovní terénu je ohraničen ocelovými lany, které slouží jako podpěry pro popínavou zeleň.

Převis terasy


Plán terasy/plazzy a zahrady

Ekonomická udržitelnost

V roce 2000 místní úřad dokončil obchvatový tunel, a raději než by připustil politiku nekontrolovatelného růstu se rozhodl vylepšit historické centrum a inicioval projekty pro veřejný prostor, které budou respektovat místní terén a krajinu a přitom budou vyžadovat jen mírné výdaje. Náklady na stavební práce dosáhly po vypsání tendru na stavbu parku Via Regina pouhých 340 tisíc euro (asi deset milionů korun). Také použitý materiál přispěl ke snížení ceny na minimum: žárové pozinkování všech kovových rámů (které je podle LCA studie a srovnávací analýzy výhodnější než běžné natírání, protože zaručuje lepší ochranu materiálu, vyšší trvanlivost a nižší emise CO2) – s výjimkou nerezových lan – nebo použití štěrko-trávových porézních povrchů cest (štěrk z místního kamene smíchaný s hlínou a semeny).

Pohled z jezera

Pohled na objekt schodiště
Objekty schodiště a toalety
 (vlevo) Detail terasy s objektem schodiště

Místní, recyklované a obnovitelné materiály
Projekt je lokalizován do místěa vysoké krajinné hodnoty a používá běžné materiály. Všechny obklady jsou z neopracovaných modřínových prken, tedy typu dřeva, které bude šednout vlivem počasí, a tak se odstínem připodobní okolí. Schodiště, které stoupá ke hřbitovu, je z použitého kamene, který pochází z místních demolicí. Molo je z malých kamenných kousků a je postaveno místní technikou suchého zdění.
Limitované náklady (na stavbu a údržbu), převýšený terén, historická hodnota místa a ohled na stávající konstrukce nebyly vnímány jako omezení projektu, ale jako stimul k udržitelnému návrhu.


Plán v úrovni skladu

Detail schodiště Schody v úrovni skladu

(vlevo) Detail terasy s ocelovými lany (vpravo) Detail terasy s dřevěným zábradlím/parapetem

 

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*