Miroslav Hujer: Rekonstrukce secesního domu v Kolíně
(6. 2. 2015) Tato stavba je nejlepší ukázkou geometrické secese ve městě, roku 1996 byla prohlášena za kulturní památku. Má symetrické fasády s kontrastně strukturovanými omítkami, jsou tu působivé štukatérské, truhlářské a zámečnické detaily.

Miroslav Hujer: Rekonstrukce secesního domu v Kolíně
Tato stavba je nejlepší ukázkou geometrické secese ve městě, roku 1996 byla prohlášena za kulturní památku. Má symetrické fasády s kontrastně strukturovanými omítkami, jsou tu působivé štukatérské, truhlářské a zámečnické detaily.
Nároží domu zvýrazňuje věžička a dvě symetrická průčelí, z původního vybavení interiéru se zachovalo pouze několik vysokých dvoukřídlých dveří se zárubněmi, parketové či keramické podlahy a hlavní schodiště se zábradlím.
Vilu koupil v roce 1993 Jan Dufek ve značně zchátralém stavu. Ale podle zbytků ozdob na fasádě si nový majitel dokázal představit, jak by mohl vypadat. Nejdříve však musel stávajícím nájemníkům opatřit náhradní byty, protože v domě chtěl mít sídlo své společnosti. Protože se z původního vybavení interiérů zachovalo jen málo, jsou nyní zařízeny ve zcela novodobém stylu, který však dává vyniknout replikám oken nebo původním dveřím, parketám a dlažbám.
Dvě fáze oprav
První fáze rekonstrukce byla zahájena v roce 2004. Nejdůležitějším úkolem byla výměna střechy včetně nahrazení dřevěného krovu ocelovým tak, aby se mohly využít půdní prostory. Opravy proběhly i v suterénech, proběhla také výměna všech sítí v exteriéru. Druhá etapa obnovy domu byla zaměřena na interiéry, fasádu, oplocení a nádvoří. Zpočátku pan Dufek předpokládal, že se o rekonstrukci a subdodávky postará odborná firma včetně spolehlivého stavebního dozoru. Brzy však poznal, že bez jeho dohledu to nepůjde.
Řada prvků tu byla provedena jako repliky: například zdobené dveře, špaletová okna s izolačními dvojskly nebo dekorativní oplocení.
„Z interiéru jsme odstranili novodobé příčky a dveře, proporce místností se vrátily do původní velkorysé podoby. Nezbytné zateplení se rozhodl majitel provést zevnitř. Tepelně izolační minerální desky Multipor WI tl. 60 mm bylo sice náročné aplikovat, ale už v následujícím zimním období se použití izolace projevilo na výrazně lepší tepelné pohodě interiéru a na úspornějším provozu. Zvolené vnitřní zateplení je difuzně otevřené, takže interiér "dýchá," uvádí architekt Miroslav Hujer a dodává: „Dlažba v interiéru nebyla zachována všude, proto jsme ji doplnili jen v přízemí tak, že jsme vyskládali všechny dlaždice, které se našly v jednotlivých poschodích. Hlavní vnitřní schodiště bylo repasováno, některé litinové sloupky zábradlí se musely vyrobit v kopii. Schodiště z ulice jsme museli nahradit novými kamennými stupni včetně zábradlí, vedlejší schodiště jsme jen doplnili o chybějící prvky, takže zůstalo téměř původní. Kromě toho jsme ve dvorní části použili kamenné kostky čediče antracitového odstínu, které volně souvisejí s tradiční kolínskou dlažbou v historickém centru, kde jsou na chodnících z amfibolitu krásné ornamentální vzory. Výroba replik obkladů a dlažby je kapitola sama pro sebe - v současné době není na trhu společnost, která umí vyrobit identickou kopii vzorů.“
Obnova fasády
Venkovní omítky jsou tradiční vápenné, fixované sol-silikátovým nátěrem s dlouhou životností. Autor rekonstrukce tvrdí, že je může po dobrých zkušenostech doporučit. Zhotovovaly se otisky původních fasádních ozdob, které se odlévaly do forem a lepily na novou hladkou omítku.
Fasáda svým odstínem zvýrazňuje syrovost vápenného štuku, stříkané cementové omítky a replik ozdob. Pouze u květinových ornamentů pod korunní římsou byly použity přibližné barevné odstíny v rámci možností sol-silikátového nátěru na přírodní bázi. „V této technologii nelze vyrobit výrazné pastelové barvy, proto květinové motivy působí méně výrazně než kdysi. Tuto nevýhodu, ale vykompenzovalo použití hydrofobizačního ochranného podkladního nátěru vystupujících ozdobných prvků od stejného výrobce“ uvádí Miroslav Hujer.
Hana Vinšová
Foto: archiv Miroslava Hujera
Základní informace o objektu
Kategorie
Rekonstrukce
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

31. 3. 2023 22:51:02
Rychlá a spolehlivá půjčka
Rychlá a spolehlivá půjčka Začínáte podnikat a došly vám prostředky na jeho spuštění? Chcete růst svého podnikání a nemáte volné zdroje? Potřebujete překonat obtížnou finanční situaci, platit účty? Máte nějaké popravy, potřebujete pojištění? Komerční úvěr můžete zcela využít na všechno. Můžete žádat od 50 000, - do 20 000 000, - Kč. Splatnost je od několika měsíců do 20 let. Zajištění úvěru je vhodným, bytovým a družstevním majetkem, nebytovým prostorem a pozemkem. Můžete řídit vše z domova, aniž byste šli do kanceláře. Můžete vydělat peníze do 48 hodin. Neváhejte nás kontaktovat: Jaroslav.dlouhy8@gmail.com Whatsapp: +420730680355
31. 3. 2023 18:50:36
Re: Re: Re: Novela stavebního zákona nenaplnila svůj možný poten...
Vy si vážně myslíte, že politici nemluví o tom, jak fungují místní municipaity proto, že jsou slepí? To snad ne. Vždyť jsou to titíž lidé. Proč myslíte, že ustoupili tlaku obcí na ponechání obecných stavebních úřadů pod kuratelou samosprávy? Prý že by k nim měli lidi dál - ale ty úřady tam přece měly zůstat jako pobočky. Jenže politici v parlamentu přece nemohou říct politikům z obcí, že jejich jediný argument pro zrušení centrálního úřadu je lež. Ó pardon, zapomněla jsem na druhý: obce by ztratily vliv. Ale na co vlastně, když tak vehementně tvrdí, že do výkonu státní správy nezasahují. Místo toho by přece stačilo přidat jednoduchou větu, že obec je na svém území vždy dotčeným orgánem. A mohla by si třeba jako dotčený orgán hlídat soulad s územním plánem, který si sama schválila. To by bylo krásné - hned by se snížil počet úředníků státní správy :-) Jinak souhlasím, že za tabulkový plat se na úřad odborníci shánějí těžko. A pak se ještě musí rozloučit s kreativitou, kterou by stavebníci tak chtěli, protože úředník prostě smí jen to, co má v zákoně. A co si budeme povídat, ten je každou novelou horší a horší. Bylo by to krásné, kdyby už ministerstva přestala vymýšlet další a další úkoly, zákazy a příkazy, hlídání tohohle a támhletoho, a místo toho začala likvidovat nepotřebné předpisy. Bez toho přece nikdy nemůže dojít k tolik slibovanému snížení byrokracie.
30. 3. 2023 17:41:25
Re: Spiegelbaude (Zrcadlovka)
SENZACE - BRAVO................
30. 3. 2023 14:40:24
Re: Architektura na ČVUT uspěla v mezinárodním srovnání
Tak které místo skutečně zaujala ČVBUT ????
30. 3. 2023 14:39:10
Re: Architektura na ČVUT uspěla v mezinárodním srovnání
Tak které místo skutečně zaujala ČVBUT ????
28. 3. 2023 21:36:45
Re: Re: Novela stavebního zákona nenaplnila svůj možný potenciál...
Pane architekte, brečíte dobře, ale na špatném hrobě. Členové Platformy nejsou tvůrci, ale naopak oponenty, vznikající novely. A jejich kritika nebyl bezduchá jedovatost, kterou ve své glose vyjadřijete Vy, ale snaha, aby nový stavební zákon byl alespoň o něco méně špatný, ale ještě pořád poloticky průchozí.. Na svůj názor máte neupiratelné právo.Ale nemaťte ostatní, prosím.
27. 3. 2023 17:30:55
Re: Re: Novela stavebního zákona nenaplnila svůj možný potenciál...
Bez námitek, jen doplním, že to podstatné, co brzdí povolovací řízení, není technikálie, nebo přemíra byrokracie na souvisejících úřadech, ale nekvalitní obsazení stavebních úřadů a především, a to i Klára Dostálová v době ministrování připustila a ostatně každý zasvěcený stavbař, 30% neobsazených míst na pozicích stavebních úředníků a jejich tabulkové platy, podle platových tříd. To je velmi špatné, když jejich platy určují místní municipality, které potom mají dveře pro nátlak na výhody a protekci otevřené. A to se děje a nadále dít bude a slepí politici o tom nemluví. Jsou podjatí a vůbec problému nerozumí, zejména ministr Bartoš. Budou se všichni za rok divit, že se nic nezměnilo, ale zato přibylo víc stížností na stavební úřady z mnoha důvodů.
27. 3. 2023 15:01:32
Re: Pumpa
Skvělý počin. Tleskám.
27. 3. 2023 14:54:50
Re: Novela stavebního zákona nenaplnila svůj možný potenciál
Je to hrůza, co zase času a úsilí stála tato příšerně blbá, nepřehledná a nedokonalá novela Stavebního zákona. Je hrůza, že Členové platformy pro zdravý stav........(čeho)....jsou zase ti stejní úředníci, se stejně blbými názory a přístupy. Kdy už konečně bude stavební zákon krátký a jasný pro každého občana.
15. 3. 2023 16:35:54
Re: Dům u lesa a rybníka
plech v barvě dřeva? a je to dobře?
9. 3. 2023 16:55:57
Re: Interiér RD v Malešicích
Spousta bílé, šedá, černá, trochu dřeva, kov, čiré sklo - je mi z toho zima. A smutno.
9. 3. 2023 16:45:41
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Jenže ta Jurkovičova stavba byla obnovena původní technologií a podle původních plánů. Jde tedy jednoznačně o kopii (repliku). Na rozdíl od mostu, kde chtějí novou technologii s falešnými nýty, s kolejištěm navíc, protože na dnešní provoz už prostě původní šířka a nýtovaná konstrukce nestačí. Takže dělat skutečnou kopii nemá smysl. A jsem na rozpacích, jestli je dobře dělat něco, co se jako kopie jen tváří. Myslím, že u technických památek by měl být preferován jejich účel a pokud jsou opravdu památkově hodnotné, tak by měly být přesunuty tak, jak se to udělalo s Podolským mostem do Stádlece kvůli přehradě nebo s chalupami do skanzenů, když už se v nich nedalo plnohodnotně bydlet. Ať svou krásu ukazují tam, kde mohou bez problémů sloužit. A pokud jde o to, že by nová stavba mohla vypadat úplně jinak - no a co? Hlavně, když jí to tam bude slušet jako např. věžím na kostele v Emauzích. Kdopak si dnes vzpomene, jak vypadaly dřív? I na nový most si staří zvyknou a mladí ho budu brát jako samozřejmost. A když se opravdu povede, tak ho další generace prohlásí za kulturní památku :-) .
7. 3. 2023 14:33:44
Re: Nový sportovní areál u řeky s pláží
Ovšem, taková prostředí architekti vymýšlí, aby prostředí pro život občanů zpříjemnili. U Budějovic bych bral i to, kdyby celé centrum bylo pěší zónou i 5 km dlouhou, aby auta neměla tudy tranzit. Kolik roků je celé město denně ucpáno a lidé jsou otravováni zplodinami, hrozbou kolize, hlukem a zranění? Jak dlouho se vleče dokončení obchvatu a napojení na D3? Je to bída, ty České Budějovice. Převezmou štafetu nejhoršího města ČR pro vnitřní a tranzitní dopravu po Přerovu?
7. 3. 2023 02:22:48
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Těžko odpovědět. Já si myslím, a je to fakt subjektivní, že v odůvodněných případech má replika svůj smysl. Když vyhořel ten Jurkovičův barák, taky ho postavili znovu - je to kýč? Most na Výtoni je most vnímanej veřejností jako krásnej (bez ohledu na jeho žalostnej stav), neznám nikoho, kdo by jej neměl rád. Takže buď moderní zcela soudobej most, úplně jinej, s tím, že se s tím starým prostě rozloučíme, nebo repliku, to je můj názor. A nemusela by to být replika doslovná, falešné nýty mě fakt urážejí. To, co bylo prezentováno jako návrh, ta oblouková reminiscence, ta na mě právě jako zcela nevkusnej kýč působí.
2. 3. 2023 15:55:58
Re: Re: Valná hromada ČKA 2023.
pokud jsem se někde něchtěně otřel o někoho ze severní Moravy, tak pouze omylem a nechtěně... kde to bylo? neuvědomuji si, že bych někoho hodnotil...
2. 3. 2023 15:02:57
Re: Valná hromada ČKA 2023
opravuji : ..poslání budovat náš životní....
2. 3. 2023 15:01:42
Re: Valná hromada ČKA 2023
Posílám za sebe zdravici valné hromadě. V Česku mám velmi mnoho vysoce erudovaných i mladých ambiciózních architektů, kteří své poslání budova náš životní prostor plně ctí. Speciálně zdravím pana Jana Kasla, velmi aktivního člena Komory, který by mohl ze své výše kvality znalostí a rozhledu i trochu občas ubrat, pokud se ohnivěji vyjadřuje k projektantům ze severní Moravy. Tady máme taky šikovné a erudované tvůrčí osobnosti, ne vidláky, pane Jane. Ostatně katedra architektury na FAST VŠB má hodně vysokou tvůrčí úroveň. Počiny mnoha posluchačů i absolventů jsou velmi úspěšné nejen v celostátních soutěžích.
2. 3. 2023 14:56:16
Re: Pórobeton Ytong je ideálním materiálem pro střechy a stropy
Rád souhlasím, YTONG je úspěšný materiál na českém (a jinde) trhu. Snad mé nadšení pro systém trochu brzdí vysoké ceny MULTIPORU, který by se více uplatnil při jiné cenové politice.
1. 3. 2023 21:16:36
Re: Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín.
Jo, kdyby se tak architekti dívali na svět očima dětí a psů :-) , jaké by asi vznikaly stavby.
1. 3. 2023 21:08:59
Re: Re: Praha, železniční most.
Souhlasím s tím, že logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu. Ale pokud postavíme repliku, která nemá z pohledu památkářů žádnou hodnotu, a použijeme dávno překonanou technologií jen aby to vypadalo - nebude to kýč?