MK už nebude přezkoumávat povolení památkářů pro dům U Milosrdných
(27. 7. 2017) Domu na Starém Městě se přezdívá maršmeloun
MK už nebude přezkoumávat povolení památkářů pro dům U Milosrdných
(ČTK) - Ministerstvo kultury (MK) už nebude přezkoumávat rozhodnutí
pražských památkářů, které umožnilo pokračovat v přípravě stavby domu v
Praze přezdívaného maršmeloun. "Památková inspekce dospěla k závěru, že
nejsou dány důvody pro zahájení přezkumu," řekla ČTK mluvčí MK Simona
Cigánková. Inspekce upozornila, že novela stavebního zákona podepsaná
minulý týden prezidentem ve většině případů znemožní ministerstvu
přehodnocovat někdy kontroverzní rozhodnutí úředníků nejen obecních
památkových odborů.
Ta jsou v případě památkové rezervace nutným předpokladem pro
vydání stavebního povolení. Závazná stanoviska pražských památkářů v
minulosti vyvolala někdy kontroverze, patřil mezi ně třeba souhlas s
novostavbou na místě nyní bouraného domu na Václavském náměstí nebo
právě povolení ke stavbě maršmelounu. Některá rozhodnutí Prahy později
MK jako nadřízený orgán zrušilo. Podle novely by již ale nemohlo.
Proti stavbě maršmelounu protestovala část veřejnosti, stavět se
ale asi bude. Stavební úřad vydal povolení v červnu 2015, jeho platnost
však byla pozastavena. Kladné závazné stanovisko od památkářů dostal
investor loni v prosinci. Aktuální vyjádření investora ani radnice ČTK
nezískala.
Stavbu léta připravoval italský developer Francesco Augusto
Razetto. V březnu oznámil, že společnost, která projekt vlastní,
prodává. ČTK tehdy řekl, že se tak rozhodl kvůli úředníkům a systému,
který dle něj umožňuje občanským iniciativám zasahovat do projektů i
mimo správní řízení. Podle obchodního rejstříku ale ke změně vlastnictví
ještě nedošlo.
MK kultury oznámilo, že pro zahájení dalšího přezkumného řízení, k
němuž obdrželo podnět, nejsou právní předpoklady. Ředitel památkové
inspekce Martin Zídek uvedl, že i kdyby se v přezkumu napadená
rozhodnutí zrušila, šlo by již "o krátkodobé řešení, které by při
zachování stávající rozhodovací linky magistrátu v dané věci nemělo
dlouhého trvání". Odvolává se v tomto případě na novelu stavebního
zákona.
Zídek dodal, že novela překvapivě prošla bez protestů spolků,
které v jiných případech razantně deklarují své postoje k legislativě
týkající se památek. Vedle zamítnutí nového památkového zákona jde o
další legislativní krok, jenž bude mít na zájmy památkové péče negativní
dopad, zejména ve vztahu k památkově chráněným územím, upozornil
ředitel.
Domu na Starém Městě se přezdívá maršmeloun hlavně kvůli barvě
fasády, jež se objevila na některých vizualizacích. Navrhl ho architekt
Zdeněk Fránek, který ale nikdy nepočítal s fasádou v růžové barvě.
Související články:
Pražští památkáři dali znovu zelenou stavbě domu U Milosrdných 16.12.2016
MK zrušilo povolení památkářů pro dům U Milosrdných 27.11.2015
Památkářská asociace žádá přezkoumání povolení pro ”maršmeloun” 24.6.2015
”Maršmeloun” získal stavební povolení 18.6.2015
Bytový dům U Milosrdných 18.5.2015
Bytový dům u Milosrdných, Praha 1 17.4.2015
Základní informace o objektu
Kategorie
Bytové domy
Komentáře ke článku
27. 7. 2017 21:13:52. Re: MK už nebude přezkoumávat povolení památkářů pro dům U Milos... Jiří Kalvach
9. 8. 2017 11:57:05. Re: Re: MK už nebude přezkoumávat povolení památkářů pro dům U M... jl
Více mne zajímám jak mohli odborníci a veřjnost prohrát spor o záchranu domu na rohu Opletalovy a Václaváku. Před týdnem jsem šel okolo a on už je za cudným lešením bourán rozebíráním! Zase slušní lidé v Praz prohráli jeden boj za záchranu historických částí Prahy. Kolik takových svinstev ještě někteří úředníci v Praze připravují? Kolik za to dostali náhrad za úsilí? Jsme už banánová republika, kde si developeři kupují kohokoliv, možná i z vedení magistrátu? Kdyby měly funkce na MHMP nějakou váhu, toto by se nestalo. Rozhádané loutky. |
Vzdyt to zadna pamatka neni. Nevyhovujici sto let stary barak nahradi uzitecnejsi zastavba. Kdyby se o tom nepsalo, vetsina "nespokojenych" by si ani niceho nevsimla. Mnohem horsi je, ze se vsechno tak tahne, jenom nez se podarilo dat pryc tu tiskarnu... Vsechno se tim zbytecne zdrazuje a komplikuje. |
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

15. 3. 2023 16:35:54
Re: Dům u lesa a rybníka
plech v barvě dřeva? a je to dobře?
9. 3. 2023 16:55:57
Re: Interiér RD v Malešicích
Spousta bílé, šedá, černá, trochu dřeva, kov, čiré sklo - je mi z toho zima. A smutno.
9. 3. 2023 16:45:41
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Jenže ta Jurkovičova stavba byla obnovena původní technologií a podle původních plánů. Jde tedy jednoznačně o kopii (repliku). Na rozdíl od mostu, kde chtějí novou technologii s falešnými nýty, s kolejištěm navíc, protože na dnešní provoz už prostě původní šířka a nýtovaná konstrukce nestačí. Takže dělat skutečnou kopii nemá smysl. A jsem na rozpacích, jestli je dobře dělat něco, co se jako kopie jen tváří. Myslím, že u technických památek by měl být preferován jejich účel a pokud jsou opravdu památkově hodnotné, tak by měly být přesunuty tak, jak se to udělalo s Podolským mostem do Stádlece kvůli přehradě nebo s chalupami do skanzenů, když už se v nich nedalo plnohodnotně bydlet. Ať svou krásu ukazují tam, kde mohou bez problémů sloužit. A pokud jde o to, že by nová stavba mohla vypadat úplně jinak - no a co? Hlavně, když jí to tam bude slušet jako např. věžím na kostele v Emauzích. Kdopak si dnes vzpomene, jak vypadaly dřív? I na nový most si staří zvyknou a mladí ho budu brát jako samozřejmost. A když se opravdu povede, tak ho další generace prohlásí za kulturní památku :-) .
7. 3. 2023 14:33:44
Re: Nový sportovní areál u řeky s pláží
Ovšem, taková prostředí architekti vymýšlí, aby prostředí pro život občanů zpříjemnili. U Budějovic bych bral i to, kdyby celé centrum bylo pěší zónou i 5 km dlouhou, aby auta neměla tudy tranzit. Kolik roků je celé město denně ucpáno a lidé jsou otravováni zplodinami, hrozbou kolize, hlukem a zranění? Jak dlouho se vleče dokončení obchvatu a napojení na D3? Je to bída, ty České Budějovice. Převezmou štafetu nejhoršího města ČR pro vnitřní a tranzitní dopravu po Přerovu?
7. 3. 2023 02:22:48
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Těžko odpovědět. Já si myslím, a je to fakt subjektivní, že v odůvodněných případech má replika svůj smysl. Když vyhořel ten Jurkovičův barák, taky ho postavili znovu - je to kýč? Most na Výtoni je most vnímanej veřejností jako krásnej (bez ohledu na jeho žalostnej stav), neznám nikoho, kdo by jej neměl rád. Takže buď moderní zcela soudobej most, úplně jinej, s tím, že se s tím starým prostě rozloučíme, nebo repliku, to je můj názor. A nemusela by to být replika doslovná, falešné nýty mě fakt urážejí. To, co bylo prezentováno jako návrh, ta oblouková reminiscence, ta na mě právě jako zcela nevkusnej kýč působí.
2. 3. 2023 15:55:58
Re: Re: Valná hromada ČKA 2023.
pokud jsem se někde něchtěně otřel o někoho ze severní Moravy, tak pouze omylem a nechtěně... kde to bylo? neuvědomuji si, že bych někoho hodnotil...
2. 3. 2023 15:02:57
Re: Valná hromada ČKA 2023
opravuji : ..poslání budovat náš životní....
2. 3. 2023 15:01:42
Re: Valná hromada ČKA 2023
Posílám za sebe zdravici valné hromadě. V Česku mám velmi mnoho vysoce erudovaných i mladých ambiciózních architektů, kteří své poslání budova náš životní prostor plně ctí. Speciálně zdravím pana Jana Kasla, velmi aktivního člena Komory, který by mohl ze své výše kvality znalostí a rozhledu i trochu občas ubrat, pokud se ohnivěji vyjadřuje k projektantům ze severní Moravy. Tady máme taky šikovné a erudované tvůrčí osobnosti, ne vidláky, pane Jane. Ostatně katedra architektury na FAST VŠB má hodně vysokou tvůrčí úroveň. Počiny mnoha posluchačů i absolventů jsou velmi úspěšné nejen v celostátních soutěžích.
2. 3. 2023 14:56:16
Re: Pórobeton Ytong je ideálním materiálem pro střechy a stropy
Rád souhlasím, YTONG je úspěšný materiál na českém (a jinde) trhu. Snad mé nadšení pro systém trochu brzdí vysoké ceny MULTIPORU, který by se více uplatnil při jiné cenové politice.
1. 3. 2023 21:16:36
Re: Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín.
Jo, kdyby se tak architekti dívali na svět očima dětí a psů :-) , jaké by asi vznikaly stavby.
1. 3. 2023 21:08:59
Re: Re: Praha, železniční most.
Souhlasím s tím, že logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu. Ale pokud postavíme repliku, která nemá z pohledu památkářů žádnou hodnotu, a použijeme dávno překonanou technologií jen aby to vypadalo - nebude to kýč?
1. 3. 2023 10:55:31
Re: Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Ty dva Labske mosty {v Usti a Hradci Kralove) neznam ale ten "kubisticky" most pres Vltavu mne ale vubec nevadi. Samozrejme musime si pockat na hotove dilo, ale pro mne je se na co tesit.
28. 2. 2023 17:31:21
Re: Výstava: Lávka Holešovice – Karlín
Vážení, Holka!?Super!Návrh - velká škoda, že místo bílého betonu není obyčejné průhledné zábradlí!!! I děti by viděli na řeku, také psi - a drželi by se kraje! A co na to teprve řeknou pražští sprejeři! Snad si té dlouhé bílé plochy nevšimnou. Lávka v Příboře by Praze slušela víc. Škoda.
28. 2. 2023 17:25:39
Re: Re: Re: Praha, železniční most.
Tak takto z hlavy vám můžu nahodit příklady, které mě nejvíc šokovaly z realizací: Hradecká lávka pro pěší a třeba Mariánský most v Ústí n. L. (to je echt prasárna). Návrhů by se našlo taky dost, zrovna to, co vyhrálo na té Výtoni, nebo třeba Dvorecký most (MS architekti, ten naštěstí nevyhrál, ale vítězný návrh mě taky zrovna dvakrát nenadchl - budeme si hrát ve 3. tisíciletí na návrat kubismu...).
26. 2. 2023 17:15:58
Re: Život pod zámeckou střechou-úžasná "proměna"
Dobrý den, dovoluji si Vás oslovit jako majitele úžasně obnoveného zámeckého areálu a současně bych Vám doporučila pro celorepublikovou i zahraniční propagaci přihlásit de do celostátní akce Má vlast cestami proměn na www.cestamipromen.cz/prihlasit-promenu Vím, že přihláška něco stojí, protože zpracování podkladů-textu a fotek před proměnou a současný stav a překlady jsou nákladné, ale mám zato, že budete nadšeni, až přijedte na zahájení výstavy do Prahy, kláštera na Břevnově, kde letos bude zahájení v červnu. Mně se podařilo zachránit od zbourání havarijní oranžerii v Lomnici u Tišnova, také jsme ji se starostou přihlásili, a v hlasování byla druhá. Chtěla jsem za Vámi přijet osobně, ale měla jsem po sobě operace kyčlí, takže jsem to bohužele nezvládla. Letos bych ale velice ráda. Velice si vážím nápadů a píle lidí, kteří dostanou do rukou stavby v havarijním stavu a vykouzlí z nich něco pohádkového. Jako "potrhlá" oranžeristka se zejména velice těším na vaši oranžerii! Srdečně zdraví Dagmar Fetterová, emeritní pracovník NPÚ ÚOP v Brně.
24. 2. 2023 00:48:32
Re: Ministerské sliby naprázdno
Jestli Platformě dobře rozumím, tak si představují, že by o každé žádosti rozhodoval najednou celý tým lidí s jednotlivými odbornostmi, kde by každý z nich byl vázán vlastními zákony. Ale i kdyby to nějakým zázrakem šlo časově zkoordinovat, tak jak si tito jednotlivci mohou dovolit "vyvažovat zájmy" právních předpisů? Kdo jim k tomu dá právo? A kdo by byl nakonec zodpovědný za výsledek?
23. 2. 2023 07:31:33
Re: Re: Praha, železniční most.
Dva ? Tak teda ted tri ! Ja se podepisuji tez.
23. 2. 2023 03:37:45
Re: Re: Praha, železniční most.
Jestlize tech pripadu "spatnych" mostu je v republice dost, alespon nekolik jich jmenovat by urcite nebylo tezke. Zajimalo by mne to velice. Dekuji predem.
23. 2. 2023 02:40:38
Re: Praha, železniční most
To, že dopis působí jako otevřený anonym, je jedna věc a může to být jenom chyba redakce, nevím. Druhou věcí ovšem je skutečnost, že architekti jistě zastávají legitimní a velmi relevantní pohled na věc a lze jim v lecčems dát zapravdu. Ale já bych zase naopak české architekty poprosil: Přestaňte navrhovat mosty, přenechte jejich projektování špičkovým inženýrům - mostařům, jak tomu bylo po uplynulých nejméně 150 let zvykem. Protože logicky navržená mostní konstrukce s opravdu hlubokým porozuměním její statice a dynamice vede vždy k návrhu krásného mostu (stejně jako v oblasti leteckého inženýrství dobře navržené letadlo je i krasné a krásné letadlo krásně létá). Do takové práce, jakou je návrh mostní konstrukce, nepatří umělecké ego ani výtvarno jako nejdůležitější a výchozí bod návrhu - o tom jsem přesvědčen. Mosty, které toto nectí, působí divně, nabubřele, jsou vždycky nesmírně nehospodárné a jejich výtvarná či architektonická hodnota je pak nejvýše sporná. Příkladů už máme v republice dost. A ten výtoňský nešťastník? Ten by si podle mého soudu vzhledem k příšernému stavu ocelové konstrukce a zároveň její kráse zasloužil repliku. A klidně tříkolejnou. Nebyl by toto dobrý kompromis?
22. 2. 2023 19:27:39
Re: Praha, železniční most
Zde je dopis i s autory https://www.archiweb.cz/news/vysehradsky-most-otevreny-dopis-architektu