Model brněnského nádraží u řeky lidé najdou u Staré radnice

Model brněnského nádraží u řeky lidé najdou u Staré radnice

(4. 10. 2013) (ČTK) - Brno představilo v historických prostorách vedle Staré radnice model léta prosazovaného nového vlakového nádraží v takzvané odsunuté poloze u řeky. To dostalo v září již potřetí územní rozhodnutí a náměstek primátora Robert Kotzian (ODS) doufá, že jeho osud bude lepší než předchozích dvou nevyužitých. Zdůraznil, že pokud se v Brně nenajde shoda na poloze nového nádraží do tří až čtyř let, současné generace se nového nádraží v Brně nedočkají.

 
 
 
 

Model brněnského nádraží u řeky lidé najdou u Staré radnice

(ČTK) - Brno představilo v historických prostorách vedle Staré radnice model léta prosazovaného nového vlakového nádraží v takzvané odsunuté poloze u řeky. To dostalo v září již potřetí územní rozhodnutí a náměstek primátora Robert Kotzian (ODS) doufá, že jeho osud bude lepší než předchozích dvou nevyužitých. Zdůraznil, že pokud se v Brně nenajde shoda na poloze nového nádraží do tří až čtyř let, současné generace se nového nádraží v Brně nedočkají.

Nádraží v Brně (zdroj obr.: http://www.nadraziureky.cz/o-projektu/)
Model nádraží včetně nové čtvrti se za 115.000 korun přesunul z Běhounské ulice do domu v Radnické 2. Podle Kotziana se však musí model ještě drobně upravit, protože některé, deset let staré vize jsou už překonané. Na modelu je totiž například znázorněna nová sportovní hala, jinak mohou být vedeny tramvajové tratě.

O polohu nádraží se vedou spory již desetiletí. V roce 2004 se uskutečnilo referendum, v němž se obyvatelé Brna přiklonili k zachování současné polohy. Vzhledem k nízké účasti však nebyl výsledek závazný.

Kotzian upozornil, že nádraží na nynějším místě už je ze hry definitivně, koalice Nádraží v centru aktuálně prosazuje polohu pod Petrovem, zhruba v místech takzvané Malé Ameriky.

"Shodli jsme se, že je potřeba vybudovat nové nádraží. Jako zástupce města jsem však zastáncem nádraží u řeky. Dobře by zde šlo napojit v budoucnu vysokorychlostní tratě. Pod vlakovým nádražím by vzniklo autobusové nádraží a přestup mezi všemi druhy dopravy, tedy i automobilovou a cyklistickou by bylo možné uskutečnit po eskalátorech a ve výtazích," upřesnil Kotzian. Zdůraznil, že městu by se navíc uvolnily velké plochy pro rozvoj blízko centra.

Obě varianty nového nádraží počítají s podobnými náklady okolo 20 miliard. Kotzian však soudí, že napojení vysokorychlostních tratí do nádraží v centru by bylo velmi nákladné kvůli budování systému tří velkých tunelů mimo jiné pod historickým centrem a pod Kohoutovicemi.

Město sice několik let prosazuje variantu odsunutého nádraží, ministerstvo dopravy přesto nechalo znovu posoudit obě varianty. "Podklady pro studii proveditelnosti se dokončují, hotové budou do konce roku. Poté bude možné obě varianty podrobně porovnat a určit jejich klady a zápory. Důležité je, abychom do tří až čtyř let našli v Brně shodu. Jinak nebude žádné nové nádraží a budeme se potýkat s problémy toho současného. V roce 2020 skončí programovací období Evropské unie a kdo ví, co bude potom," naznačil Kotzian.

Brno má podle něj příležitost připojit se s novým nádražím na mezinárodní evropské koridory, se starým nikoli. Podle odhadů města a Správy železniční a dopravní cesty by bylo možné začít stavět v případě shody v roce 2017 či 2018.

Podoba nové čtvrti, která by vznikla přesunem nádraží, je zachycena zatím jen v územním plánu a vznikla územní studie. "Město zde akorát definovalo dopravní koridory a plochy zeleně a dále na nové podobě pracuje. S ostatními projekty by si měl poradit soukromý kapitál," doplnil Kotzian.

Doplněno Stavbaweb:
Nádraží u řeky
Nádraží v centru
 

Základní informace o objektu

 
 
 
 

Kategorie

Doprava/infrastruktura

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

21. 9. 2022 15:24:41

Re: Tři nové koncertní síně

Veřejnost chápe pohnutky představitelů, kteří myslí, že mají pravdu. Otázka vytápění i chlazení těchto stavebních obrů v dnešních souvislostech ovšem nezmínil nikdo. Stavebními materiály lze jistě mnohé ovlivnit. Co ale bude jinak, jsou náklady na vybudování něčeho, co je jen kabátkem městského prostoru. O účelnosti tohoto zařízení v této době lze však polemizovat. Kromě provozních nákladů, které dnes nikdo nedokáže propočítat, jde o celkové investiční zátěži zejména Ostravy v celé šíři všech záměrů. Za primátora Macury investice skokově narůstají. Přitom není nikde prezentováno, tedy pro veřejnost, co to znamená pro splácení dluhů, které takto vznikají. V dnešní době obřího nárůstu zadlužení státního rozpočtu a podobně u měst jeto poměrně velká drzost vůči občanům města. Těch se to také svým způsobem bude týkat. Mj. zdražováním služeb, dopravy, úklidu, odvozu odpadů, správních poplatků předepisovaných městem. Není tady něco hodně v nepořádku, Povýšené vystupování Macury vůči jiným politikům i občanům je varováním, že c čele města stojí někdo s velmi pochybným charakterem a zcela povadlou mravností. Kupodivu to zastupitelům nevadí. Nebo mlčí protože se bojí o sebe, své pozice nebo zdraví? Víme přece, jak dominující politici jednají. Po celou dobu lidské moderní civilizace. U tohoto primátora jsem s jist, že se nedá ničím zastavit. Doufám, že se bude jednou zpovídat jinde, o tom, co se tu roky děje za jeho vedení města, ne jen před zastupiteli, které ponížil na pouhé držáky mandátů.

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz