Most Oskar u Břeclavi
Břeclav
(20. 2. 2018) EXprojekt
Most Oskar u Břeclavi
Konstrukci mostu přes Starou Dyji u Břeclavi tvoří tzv.
síťovaný oblouk, první na české železnici. Most je zajímavý nejen složitou
geometrií a zpracováním designu, ale také technickými detaily. Jedinečnost
nosné konstrukce spočívá v šikmosti mostu se svařovanými táhly oblouku a v
použití pákového systému řízené dilatace mostu pro snížení napětí v bezstykové
koleji. Vlaky se tu prohání rychlostí
160 km/hod.
Jedinečné inženýrské dílo zasazené do nedotčené přírody
vyžadovalo pečlivý návrh. Šikmé uložení a vzájemné posunutí oblouků dodaly
mostu dynamiku a znásobily efekt paprsků při pohledech od řeky. „Tvarově i
staticky vyvážená křivka oblouku elegantně přechází do protažených mostních
křídel lehce zasazených do okolních břehů. Most tak ladně vyrůstá z krajiny.
Ustupující černá křivka dolní části trámu, která přechází na tmavý pigmentovaný
beton dříků, celou konstrukci vylehčuje a stavbě dodává lehkost. Žlutá křížící
se táhla v několika vrstvách evokují sluneční paprsky odrážející se od hladiny
Dyje. To vše dává mostu jméno. Synonymum slunce – Oskar,“ uvádí architekt
Václav Kocián a dodává: „Hlavní barvou mostu je bílá, v kontrastu s ní byly
spodní části mostu opatřeny antracitovou černou. To je v pohledu nevýrazná
barva pro vylehčení konstrukce. Na nosných táhlech, příčném ztužení a zábradlí
jsme použili žlutou jako barvu slunce, zaujetí a detailu, jež přiláká
pozornost, ale nenaruší klidné přírodní prostředí.“
Příprava projektu
Původní most nebyl v technicky dobrém stavu, v uložení jeho konstrukce bylo
zjištěno naklonění ložisek. Ani původní návrh nosné konstrukce nebyl vhodný (ve
své době se jednalo o prototyp). V roce 2011 proběhla rozsáhlá diagnostika, z
níž vyplynulo, že spodní stavba není dobře provedena. Mostní pilíře ze
statického hlediska nevyhovovaly pro uvažované provozní zatížení. V roce 2013
se navíc zjistilo, že je vyčerpána únavová kapacita mostovky a také možnost
další rektifikace kolejových dilatačních zařízení. Z těchto důvodů byla již
dříve snížena traťová rychlost na mostě na 80 km/hod. V roce 2014 tedy bylo
přistoupeno k zahájení projektové přípravy se záměrem postavit novou mostní
konstrukci, která by vyhovovala požadavkům mezinárodního projektu RAILJET.
Ocelová konstrukce se
síťovanými táhly
Most byl navržen jako šikmý s úložným úhlem 41° při rozpětí 97,5 m. Jeho nová nosná konstrukce je ocelová,
tvořená statickým schématem tzv. síťovaným obloukem. Ve střední části trámů
hlavních nosníků byl realizován balast z vysušeného křemičitého písku pro
rektifikaci napětí v táhlech a optimalizaci odezvy konstrukce na dynamické
namáhání dopravou. Pro každou ze dvou kolejí trati byla navržena samostatná
nosná konstrukce o celkové hmotnosti 1000 tun.
Dolní trámy hlavního nosníku mají v poli konstrukční výšku max. 2,40 m a
šířku 0,80 m. Volná šířka mezi vnitřními hlavními nosníky je 0,60 m, hlavní
nosník je nadvýšen. Mostovka je ortotropní, podélné výztuhy mají obdélníkový
průřez, jejich vzájemná vzdálenost je osově max. 540 mm. Průřez běžných
příčných výztuh má tvar obráceného písmene T. Vzájemná osová vzdálenost běžných
příčných výztuh je 2,417 m.
Oblouky hlavního nosníku mají uzavřený obdélníkový průřez, šířka vnitřních
oblouků je 0,80 m, vnějších 1,10 m. Mezi sebou jsou ztuženy ztužidly. Svařovaná
táhla mají síťované uspořádání. Návrh svařovaných táhel výrazně snižuje nároky
na údržbu, kdy jsou síly v táhlech pevně nastaveny a nejsou použity závitové
ani čepové detaily snižující životnost protikorozní ochrany.
Geometricky nejsložitější částí mostu jsou koncové části mostovky zakončené
tuhým příčným trojstěnem uzavřeného průřezu s množstvím diafragmat a s prostupy
pro systém řízení dilatace mostu.
Spodní stavba
Nové železobetonové opěry jsou založeny hlubinně na velkoprůměrových
pilotách o průměru 1200 mm, navrženy byly s trvalými lanovými kotvami. Návrhu předcházely
zatěžovací zkoušky nesystémových pilot pro co nejpřesnější naladění statického
modelu. Na základě výsledků zkoušek pak bylo založení mostu (a také předepnutí
i průřezy kotev) navrženo tak, aby celková tuhost odpovídala požadavkům na
omezení posunů spodní stavby vzhledem k bezstykové koleji na mostě. Piloty jsou
rozmístěny pod opěrami i mostními křídly. Dřík opěry má tloušťku 2,890 m. Do
závěrné zdi je kotven systém řízení dilatace mostu - zajímavostí tedy je, že
most nemá žádná podélně pevná mostní ložiska.
Římsy mostu jsou tvarovány jako plynulé pokračování horní linky oblouku.
Jsou tedy značně vyšší než běžně navrhované římsy. Dolní hrana římsy je rovněž
v proměnném spádu. Horní plochy říms jsou spádovány pouze podélně, což je dáno
geometrií říms navazující na křivku oblouků. Římsy byly vybetonovány až po
osazení nosné konstrukce pro přesné napojení přechodových detailů. Křídla mají
mírně „rozlámaný“ povrch, který členilo bednění s různou strukturou na menší
celky.
Z průběhu realizace
Stavba probíhala za nepřetržitého provozu, střídavě byl vždy zachován provoz
alespoň na jedné koleji. Pro zachování provozu a možnosti aktivace všech
zemních kotev bylo třeba novou mostní opěru vybudovat před stávající a provést
kotvení za jednokolejného provozu. Tím se vyřešil problém přechodové oblasti
mostu, kdy ponechané původní opěry mají rub kolmý k ose koleje, což je pro dané
traťové zatížení a rychlosti žádoucí.
Nosná konstrukce je uložena na všesměrně pohyblivých ocelových kalotových
ložiscích. Příčná stabilita je zajištěna vodícími ložisky umístěnými do os
nosných konstrukcí vždy na obou opěrách.
Podélné účinky jsou zachyceny v systému řízení dilatace mostu a
převedeny do spodní stavby.
Raritou je robustní řešení styčníků táhel, které jsou natupo svařovány s
táhly. Táhla byla aktivována v každé etapě výstavby takovými silami, aby po
napnutí poslední sady táhel došlo k nastavení požadovaných výsledných sil ve
všech táhlech mostu hned napoprvé. V každé fázi bylo nutno eliminovat teplotní
vlivy, proto aktivace táhel probíhaly v nočních hodinách na neosluněné konstrukci.
Pro návrh napínání táhel bylo také zohledněno přidané napětí od tupých svarů,
které bylo předem experimentálně ověřováno a vneseno do statického výpočtu. Pro
operativní řízení napínání táhel byl v rámci projekčních prací vyvinut
speciální software využívající subnelineární výpočty pro dosažení potřebné
rychlosti a operativnosti pro potřeby korekce sil v táhlech během změn
okrajových podmínek na stavbě (jako například imperfekce táhel, sedání
montážních bárek, nerovnoměrné rozložení teploty po nosné konstrukci, různé
množství tepla vneseného svarem táhla, montážní a výrobní odchylky atd).
Je důležité podotknout, že stavba řeší také více než 3 km úsek přilehlé
koridorové trati s komplexní infrastrukturou a úpravami přejezdu na rychlost
160 km/h. Celá stavba se tak skládá z 21 provozních souborů a stavebních
objektů a její součástí jsou také objekty zabezpečovacího zařízení,
železničního svršku a spodku, kabelového a trakčního vedení. Pro eliminaci
zpoždění mezinárodních vlaků byla naprojektována a realizována dočasná
elektrifikovaná komplexní „výhybna“ resp. odbočka Pohansko.
Ing. David Rose
Most byl zařazen mezi nominace Stavby
roku 2017
Článek vyšel v časopise
Stavitel 12/2017
Rekonstrukce mostu v
km 80,930 Hohenaun (ÖBB) – Přerov
Investor: SŽDC s.o.
Projektant: EXprojekt s.r.o. – Ing. David Rose a kolektiv, architekt Ing. arch.
Václav Kocián
Dodavatel: Sdružení Břeclav most - Firesta - Fišer, rekonstrukce, stavby a.s. +
AŽD Praha
Náklady stavby: 367 956 862 Kč
Most převádí dvojkolejnou trať přes
odlehčující rameno řeky Dyje. Nachází se na železniční magistrále mezinárodní
sítě „e“ spojující přístavy Baltského a Jaderského moře. Těžiště trasy tkví
zejména v oblasti nákladní dopravy. Magistrála propojuje území pěti států:
Gdynia – Gdańsk – Warszawa – Katowice – Petrovice U Karviné – Ostrava – Přerov
– Břeclav – Wien – Bruck An Der Mur – Villach – Jesenice – Ljubljana – Rijeka.
Základní informace o objektu
Kategorie
Novostavby
Dokončení
2016
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

5. 12. 2023 14:08:18
Re: Šťastný Hlavák
Je jasné, že je celý návrh je věcí úplatků! Nechť je veřejnost komplexně seznámena KDO VYPSAL SOUTĚŽ, KDO JMENOVAL POROTU A JACÍ ODBORNÍCI V NÍ BYLI???? A uvidíme, jak je to z průhledností celé akce................
4. 12. 2023 18:39:15
Re: Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Ještě - pro nás chudé duchem - mi prosím udělejte pořádek v tom, kdo jsou ti odborníci, kteří jediní mají správný pohled na věc a kteří jediní mají být vyslyšeni. A co nastane v případě, že tomu tak bude. Přivítala bych jmenný seznam, abych neztrácela čas s těmi ostatními tutany, kteří koncipovali zadání, kteří marnili čas zpracováním soutěžních návrhů a kteří je hodnotili. Proč tápat v temnotách alternartiv, když jsou tu odborníci, kteří mají ve všem jasno!
4. 12. 2023 18:13:52
Re: Re:Ne - Šťastný Hlavák.
Jsem zvědav, zda prostesty odborníků dojdou vyslyšení, a nedopadne to jako s rohovou budovou Opletalovy na Václaváku. Tam sice památkáři a moudří lidé neobstáli, prohráli, ale nakonec zde ta nová nová budova není žádné kulturní strašidlo, jako Europalác u Můstku.
4. 12. 2023 18:10:33
Re: Re: Šťastný Hlavák.
Díky Karle, to jsou správná slova!
4. 12. 2023 18:09:36
Re: Re: Fibonacci.
Řekl bych že s tím mohu souhlasit. A co radní města? Hlaváček nerozhoduje sám, ti ostatní jsou jistě svéprávní.
4. 12. 2023 17:05:26
Re:Ne - Šťastný Hlavák
Výsledná studie je důkazem naprostého nepochopení potřeb obyvatel a cestujících, jak ze strany soutěžících, tak ze strany zadavatele. Nádraží v zásadě vyhovuje dnešním potřebám /mimo pokladen , které ale v době on line prodejů ztrácí důležitost/. Nevyhovuje" Šervůd " před nádražím, ten však návrh neřeší, ba naopak ho gigantickým otevřeným přístřeškem zhoršuje. Navržená dřevostavba nepatří do místního prostředí, a to bez toho, zda je zde památkový objekt - Fantova budova původního nádraží - kterou přístřek výrazně zakrývá. České dráhy by měly řešit jiné problémy a né se zabývat urbanismem, kterému nerozumí. Bohužel to platí i pro Magistrát. l
4. 12. 2023 15:54:06
Re: Šťastný Hlavák
Likvidace stávajícího objektu je nepřijatelné barbarství a pitomost. v 80. letech jsem nakreslil pro Sial Fantovu budovu Praha hl. n. v měřítku 1/100 u příležitosti studie i s modelem zastřešení jižního předpolí a napojení na Vinohrady. Tak, jak je propojen na severu s Žižkovem, je rozvoj na jih jediné možné řešení. Chybí diskuze o smyslu věcí. Centrum Prahy je Václavské náměstí, k němu se přiblížit, dává smysl. Vykročení na západ je krokem do tmy. Je na čase řešit problémy tady a teď. Dánové nemohou chápat Genia Loci místa.
4. 12. 2023 15:31:48
Re: Fibonacci
Jediné nazvání, které návrh může unést, je NEŠŤASTNÝ HLAVÁK. Žádné přirozené propojení sadů a Fantovy budovy není. Jde o uměle vytvořený uzel bez přirozených a tradičních návazností na tradiční prostor. Ve vizualizacích, které snesou vše, na rozdíl od následujících uživatelů, schází již pouze ženy v burkách a islámská mešitka. Výraznou osobností návrhu je "architekt" HŘIB architekt Hlaváček. Měla by se rozvinout diskuze, kdo a jakým způsobem byla soutěž vyhlášena a kdo ji posuzoval!? T.j. kdo nese zodpovědnost za plýtvání z prostředky z peněz občanů - daňových poplatníků. HRŮZA hrůzoucí...........
4. 12. 2023 15:03:18
Re: Fibonacci
Moc milé, příjemné, hezké s citlivým měřítkem k okolí. Prima.
1. 12. 2023 11:56:55
Re: Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány.
Zkusila jsem je spočítat. 41?
30. 11. 2023 18:18:37
Re: Tituly Stavba roku 2023 byly rozdány
Čím více cen, TÍM LÉPE a ještě radostněji. Ať se v tom konsument - laik - vůbec nevyzná.......
28. 11. 2023 12:37:04
Re: Bazén na Lochotíně je po rekonstrukci, s obklady RAKO
Od 8- 18 let jsem plaval 3 hodiny denně, 6-7 v 25m bazénu v Riegrových sadech a 17-19 v Podolí, celou dobu mě provázel pocit chladu, což takhle zkusit používat teplé barvy obkladů? Ideál jsem nalezl v 5*hotelu Radisson v Golden Bay na Maltě.S pozdravem Ing. arch. Karel Doubner tel. (+420) 603 433 611 Zbraslavská 35/7 CZ-159 00 Praha 5 Malá Chuchle Autorizace v ČKA 00078 DOUBNER spol. s r. o. IČ 62909231 ID datové schránky 64v2537 https://www.facebook.com/architekt.doubner; www.doubner.cz;
22. 11. 2023 12:26:45
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Skvělý text. A jeho poslání je zřejmé. Organismus města, jeho nemoci, potenciály, ambice jsou asi tak "jednoduché", jako fungování organismu člověka. Problém je v tom, že máme tendenci jejich problémy rozdělit a nevidět věci v souvislostech. To je až příliš složité. Takže kardiolog neřeší klouby. A fungování a prspektivu města vytváří kdo? Politici? Aktivistická veřejnost? Developeři? Památkáři? Urbanisté IPR-u? Odpověď je tak prostá: všichni ve vzájemné diskusi a střetech. A zjednodušit to fak nejde. Na jasná a věčná parciální pravidla jednotlivých skupin zapomeňme...
21. 11. 2023 18:15:44
Re: Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží.
Zdravím kolego! Délka článku odpovídá cíli-sumarizuje (v roce 2018!) širokou-"roztěkanou"- diskuzi/reakce po té, co projekt z ateliéru Yahy Hadid vyhrál. Snažili jsme zachytit/popsat názory k vítěznému projektu a zároveň ukázat co stanoviska/názory spojuje i rozděluje a s jakými důsledky. Odtud ta tématizace do 8 bodů a délka článku. Ale máte pravdu - web vyžaduje kratký úderný text. Nicméně prosíme o schovívavost: Text pro google-generaci jsme přece jen respektovali aspoň uplatněním oxfordských odstavců - tak se to dělá mimo ČR. Myslíme, že naše stanovisko/názor formulovaný dnes (listopad 2023) - po významné realizaci projektu atd.- bychom pro potřeby/nároky webu zvládli do jednoho odstavce na něco přes půl plus stránky. Ale to nebyl cíl našeho článku v roce 2018!
21. 11. 2023 09:18:31
Re: Terminál hromadné dopravy Nová Paka
To se povedlo. Díky.
16. 11. 2023 15:11:48
Re: Teorie: Komplex budov u Masarykova nádraží
Co nám chtěli autoři říci, se složitě dohledává, protože tak odborný text, kde skáčí z jednoho tématu pro příklad do jiného, je dost náročně rozklíčit. To abychom zjistili, co by mohlo nebo mělo následovat. Myslím, že to mnoho čtenářů nebude bavit tak dlouho, aby dočetli celý článek. Stálo by za to k tomu dopsat dovětek, co má být cílem souboru staveb se zachováním ducha místa a tvarosloví podle Zahy Hadid a jak to bude propojeno s tou zmíněnou budoucně dokončenou magistrálou sever-jih. Bude?
14. 11. 2023 22:09:41
Re: Dřevěné školky globálním trendem
Můžete mi, prosím, říct, jak je dřevo povrchově ošetřeno, aby neztratilo své přirozené vlastnosti? Protože jinak neporovnáváte zděné omítané stavby se dřevem, ale s nějakým povrchovým materiálem dřevostavby.
14. 11. 2023 21:59:27
Re: Recenze: Lávka nad rozbouřeným průtahem
Děkuji autorům článku za skloňování genia loci. To už je dnes vzácné, takže mě to potěšilo.
14. 11. 2023 21:45:32
Re: V Chomutově se kdysi chodilo do městských sadů za exotikou
Tedy o tom, že je tohle citlivá rekonstrukce, by se dalo s úspěchem pochybovat. Střecha je pěkná, to ano, ale co ta šílená barva soklu a tmavá okna?
14. 11. 2023 21:34:31
Re: Rekonstrukce domu v Nebušicích
To zábradlí s "pouliční lampou" je úžasné.