Most Sultána Selima I.

(ČTK) – S velkou pompou, za zvuků národní hymny a slov z koránu byl dne 26. srpna 2016 v Istanbulu otevřen třetí most přes Bosporskou úžinu. Slavnostního ceremoniálu se zúčastnila kromě tureckých politiků, včetně prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana a premiéra Binaliho Yildirima, i řada státníků z Balkánu, Blízkého východu a Asie. Informovala o tom agentura DPA.

Most, který nese jméno sultána Selima I. Hrozného vládnoucího osmanské říši v 16. století, je dalším spojením evropské a asijské části Istanbulu. Uprostřed 2,2 kilometru dlouhého a 59 metrů širokého mostu vede dvojice železničních kolejí, po jejichž stranách je čtyřproudá dálnice.

Most postavený severně od dvou stávajících mostů přes Bospor byl vybudován za tři roky a jeho výstavba stála tři miliardy dolarů (asi 72 miliard korun).

Slavnostního otevření mostu, které přenášela živě televize, se zúčastnil například i bahrajnský král, prezident Makedonie Ďorge Ivanov, bulharský premiér Bojko Borisov či politici z Pákistánu, Gruzie a Srbska.

Podle turecké vlády by mělo každý den projet přes most nejméně 135.000 automobilů. Přejezd mostu je zpoplatněn v přepočtu asi 70 korunami, ale jen při cestě z evropské do asijské části. Opačným směrem se podle deníku Daily Sabah mýtné neúčtuje.

Doplněno Stavbaweb:
Most Sultána Selima I. je visutý most kombinovaný se zavěšeným (tzv. hybridní řešení).

Koncepční návrh mostu byl vyhotoven Dr. Jeanem Francoisem Kleinem a Dr. Michelem Virlogeuxem, projekt společností T engineering. Další společnosti dodaly specifická řešení návrhu.
Realizace mostu byla zadána na základě výsledku mezinárodní veřejné soutěže tureckým ministerstvem dopravy KGM turecko-italskému konsorciu ICA tvořenému společnostmi Içtaş and Astaldi.

Slavnostní  položení  prvních  základů  mostu se konalo 29. března 2013.
Pylony mají tvar písmene A. Každý pylon se skládá ze dvou kruhových železobetonových dříků pod zemí a dvou nohou s trojúhelníkovým průřezem. Výška pylonů je 322 metrů, což je v době dokončení mostu světový rekord u visutých mostů. Tloušťka betonových zdí je 1,5 m u základu, snižuje se až na 1 m ve výšce 208 m.
Hlavní pole mostu má aerodynamickou ortotropní ocelovou mostovku.
Kratší vedlejší pole mají mostovku betonovou, která působí jako protizávaží hlavnímu poli.
Celková délka ocelového pole je 1 360 m. Skládá se z prefabrikovaných ocelových segmentů, každý je 58,5 m široký a 24 m dlouhý.

Most kombinuje dva druhy dopravy – železniční a silniční – ve stejném dopravním koridoru a na jedné úrovni. Doprava je vedena po 58,5 m široké ocelové mostovce, což ji činí nejširší zavěšenou mostovkou na světě. Rozpětí hlavního pole je 1 408 m (v době dokončení mostu světový rekord pro železniční mosty) se dvěma betonovými pylony na pevnině vysokými 322 m (v době dokončení mostu druhé nejvyšší betonové pylony na světě). Dálnice je vedena ve dvou směrech, každý ve čtyřech pruzích, a je v ose mostu rozdělena dvěma tratěmi pro rychlostní železniční dopravu.
zdroj: Wikipedie / časopis e-mosty.cz

Související články:

Yavuz Sultan Selim Bridge (třetí bosporský most) 31.5.2013



Komentáře

  1. Čtenář Stavbawebu says:

    Děkuji za uvedení našeho časopisu e-mosty jako zdroje. Článek na wikipedii jsme rovněž dodali my.
    Celý článek o Yavuz Sultan Selim Bridge (3rd Bosphorus Bridge) naleznete v našem časopise červen 2016:
    http://e-mosty.cz/3rd-bosphorus-bridge-michel-virlogeux-izmit-bay-bridge/

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*