Nádraží Veleslavín bude postaveno podle návrhu idhea architekti

Nádraží Veleslavín bude postaveno podle návrhu idhea architekti

(17. 12. 2019) Nádraží bude součástí připravované trati na pražské letiště

   
 
 
 
 

Nádraží Veleslavín bude postaveno podle návrhu idhea architekti

(ČTK) - Správa železnic postaví novou budovu železničního nádraží v pražském Veleslavíně podle návrhu architektů Dalibora Hlaváčka a Zuzany Kučerové ze studia idhea architekti. Stavba stanice by měla začít v roce 2024. Vítězný návrh dne 16. prosince 2019 Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) představila na tiskové konferenci. Nádraží bude součástí připravované trati na pražské letiště.

Podoba veleslavínská stanice jako první v Česku vzejde z architektonické soutěže. "Vítězný návrh účelně řeší železnici s návaznosti na metro i další přímé vazby na okolí. Vybrané prvky navíc použijeme jako jednotící design v dalších stanicích a zastávkách trati Praha-Kladno," uvedl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Autoři vítězného návrhu chtěli stanici pojmout jako důležitý přestupní uzel a také jako vstupní bránu do města, která se stane středovým bodem celé čtvrti. Budova by podle nich měla působit jako jasně rozpoznatelný orientační bod, před ní zároveň vznikne malé náměstí.

"Vnitřní prostor budovy je na první pohled přehledný a cestující přirozeně naviguje. Střecha nádraží je navržena jako velká travnatá plocha protnutá pěšími a cyklistickými trasami," uvedl jeden z autorů Dalibor Hlaváček. Zatravněná podoba střechy bude navazovat na desetikilometrový park, který povede až k dejvickému nádraží. Ten vznikne po plánovaném zahloubení trati na současné železnici. Nádraží bude mít několik pater, nejníže bude napojeno na zastávku metra.

Část stanice bude na místě současného autobusového nádraží. Místo něj budou v blízkosti stanice zastávky. SŽDC předpokládá, že po vzniku trati se cestující směřující na letiště přesunou z autobusů právě do vlaků, autobusové nádraží v současném rozsahu by tak už nemělo být potřebné.

V blízkosti budovy by dále měly vzniknout nová zástavba podél ulice Evropské. Počítá s tím městská část Prahy 6.

SŽDC vybírala z 22 návrhů
. Vítěze vybírala mezinárodní porota v čele s architekty Sándorem Fintou a Helgem Lunderem. Do druhého finálového kola vybrala vedle vítězného ještě návrhy společností ra.15, Projektil Architekti, monom works a studia ABSTMOLEN.

Stanice bude součástí železnice, které spojí centrum Prahy s Letištěm Václava Havla v Praze. Příprava tratě je rozdělena do několika úseků, v současnosti se zatím pracuje pouze na úseku, který povede po Negrelliho viaduktu. Kompletní úprava jednokolejné a neelektrizované trati do Kladna s odbočkou na pražské letiště by podle odhadu SŽDC měla vyjít na zhruba 31 miliard korun. Nové spojení má být elektrizované, vedené po dvou kolejích a mělo by umožnit interval vlaků jedoucích na letiště i do Kladna v desetiminutových intervalech.

Doplněno Stavbaweb:

Vítězný projekt najdete na strákách autorů ZDE.
autor:Dalibor Hlaváček, Zuzana Kučerová
spolupráce:Ludvík Holub, Klára Novotná, Petr Vošmik, Anežka Zákopčaníková (architektonické řešení); Terra Florida (krajina); František Denk (statické řešení); Petr Macek (dopravní řešení); Martin Jacura, Tomáš Javořík (železniční tratě a stanice); Jannike Sklenářová
vizualizace:Jan Cyrany / vize.com

Základní informace o objektu

 
 
 
 

Kategorie

Doprava/infrastruktura

Komentáře ke článku

 
 
 
 

Registrace k zasílání newsletteru

Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

*Povinné položky
Vaše registrační údaje nebudou poskytovány třetím stranám a budou chráněny. Svou registraci můžete kdykoliv zrušit zde nebo prostřednictvím odkazu v zápatí každého newsletteru.
 
 
Nové komentáře

28. 2. 2020 08:15:31

Re: Rozhledna na vrchu Šibeník

Připadá mi to jako politizování situace kolem členství v EU, které cílí na lidi bez znalostí souvislostí a bez zájmu o politiku. Hurá, podívejte jak je EU dobrá! Všude i v autobusech nálepky, jak se EU spolupodílí na všem, málem i na výrobě betonových tvárnic na chodníky a sirky do krabiček. Samá podlost! My zatím platíme do fondů EU méně, než kolik čerpáme, ale proč čerpáme na takovéto téměř bezvýznamné stavbičky miliony, když nám kulhají investice i peníze do oprav všech typů silnic? Proč naši řidiči denně bourají po srážce se zvěří? Na I.třídách a dálnicích? Protože nemáme oplocení a podchodu i mosty pro zvěř, aby nemusela přes cestu pod kola aut! Toto má být smysluplná investice za stovky milionů!! Kdo to nezažil, neví, co to je za nezměrný děs, který někteří řidiči zaplatí životem nebo doživotním zmrzačením, a nejen oni. ale i jejich děti, partneři, rodiče. O likvidaci majetku a zruinování některých z nich nemluvě. Mně takto rozhledny připadají jako aktivity Kocourkovských občanů. Není těch stovek pitomostí v této zemi už moc? Celý den by na jejich výčet nestačil! Také pokus primátora Macury v Ostravě prosadit novou 3 km tramvajovou trať v Porubě tam, kde ji nikdo nepotřebuje a dokonce většina občanů odmítá, patří do této kategorie pomatenosti, protože zase jde o to, že nějaký spolek amatérů omylem zvolených ve volební euforii na Magistrátě odsouhlasil, že na to může Ostrava dostat víc než miliardu z dotací. Slabomyslnost lidiček bez významu hold v této zemi stále má podivnou váhu! Jak dlouho ještě bude blbost tolerována?

20. 2. 2020 18:50:35

Re: Re: Polemika o panoramatu a mrakodrapech pokračuje.

Polemika o výškových budovách nikdy neskončí. Dnes je to již otázka prestiže, nikoliv potřeby. Kdo výš, je geroj, je víc. Viz Arabský svět i dálný asijský východ. Blbost lidská vítězí. Ale žižkovská trojka od Evy Jiřičné nejsou mrakodrapy, to je úchvatný návrh, jak zaplnit místo po telekomunikační věži a kdo zná podrobně a detailně souvislosti, musí se paní Jiřičné poklonit. Věřím, že její kouzelný návrh bude realizován a rozhodně nemá pražádný vliv na panoráma Prahy, notabene historického centra. On tu někdo v této části Žižkova vidí historické centrum? Nákladové nádraží, konec jedné části Prahy, příliš vzdálené od toho centra, které obdivují miliony cizinců, i Čechů a Moravanů. A co Letná, tam blob Kaplického nebyl vedle panoráma staré Prahy? Tam byl, hned vedle. A kolik bojovníků ho prosazovalo, že? Proti nás bylo asi víc, tak to monstrum stát nebude. Ale návrh Jiříčné je naprosto něco jiného. Ve všech myslitelných hodnotitelných směrech. Skvěle zasazen do oblasti, i výškově, i polohově, i s ohledem na dopravní poměry. Pojďme ho podporovat proti hlupákům, kteří sice mají akademický titul, ale v hlavě něco zřejmě jiného, než lidské moudro. Postižení člověka se projevuje všelijak, je těžká doba, když podle expertů má 20% vysokoškolských absolventů duševní poruchu různého typu. Ono to možná i tady bude vidět. Nechť postižení prominou, ale léčení může být v Klecanech i zdarma, u profíků.

 
© 2007–2020 Business Media One, s. r. o. Nádražní 762/32, 150 00 Praha 5, e-mail: stavbaweb@bmone.cz