Negrelliho viadukt se otevřel

(ČTK) – Po tříleté rekonstrukci se v pondělí 1. června 2020 otevřel Negrelliho viadukt v Praze. První vlak po něm projel už krátce po půlnoci. Přes viadukt budou jezdit spoje z centra Prahy do Kladna a Čerčan. Vedle toho jde také o první dokončený úsek trati k ruzyňskému letišti. Oprava historické stavby stála 1,96 miliardy korun.

Rekonstrukce stavby z 19. století se oproti původním plánům zhruba o půl roku zpozdila, důvodem byl horší stav viaduktu, než se původně předpokládalo. Kvůli tomu zároveň o půl miliardy stoupla cena stavby na 1,96 miliardy Kč. Téměř miliardu korun z toho činí peníze z fondů EU.

Během rekonstrukce bylo opraveno 100 cihlových, pískovcových a žulových kleneb, z nichž osm překračuje Vltavu. Celkem 19 kleneb muselo být kompletně rozebráno a znovu sestaveno. Zmodernizoval se také železniční spodek a svršek, což umožní zvýšení traťové rychlosti ze 40 km/h na 60 km/h a také plynulejší a bezpečnější provoz. Na trať nyní může vyjet až 14 párů vlaků za hodinu. Vyměněny byly na některých místech i mostní konstrukce. Trať byla také vybavena protihlukovými a zabezpečovacími systémy.

V budoucnu by se měly obnovit i prostory pod oblouky, kde vzniknou kavárny či ateliéry. Pražský magistrát chce kvůli tomu zažádat v létě o územní rozhodnutí na úpravu okolí Negrelliho viaduktu v Karlíně. Stavební práce by měly začít za dva roky.

Negrelliho viadukt bude součástí tratě z centra Prahy na ruzyňské letiště. Další úseky se začnou stavět za dva roky.. Trať by měla být hotová do roku 2028 a stát by měla celkem přes 31 miliard korun.

Negrelliho viadukt je prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a druhým nejstarším stojícím mostem v Praze. Spojuje Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanice s Bubny. Stavba dlouhá 1100 metrů, která byla uvedena do provozu na začátku června 1850, je památkově chráněná. Jméno má po staviteli Aloisi Negrellim.


(ČTK) –
Tříletá rekonstrukce Negrelliho viaduktu v Praze je téměř hotová, během víkendu se uskutečnily poslední dokončovací práce. Vlaky začnou po viaduktu jezdit od pondělí. Premiér Andrej Babiš (ANO) to řekl v pátek po prohlídce stavby. Historický viadukt je prvním dokončeným úsekem připravované trati na letiště, další se začnou stavět za dva roky.

„Díky tomu, že rekonstrukce viaduktu proběhla za maximálního použití původních materiálů i technologií, podařilo se zachovat jeho památkovou hodnotu. Současně ale trať prošla výraznou modernizací a může se stát součástí rychlodráhy na Kladno s odbočkou na pražské letiště,“ uvedl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO).

Rekonstrukce stavby z 19. století se oproti původním plánům zhruba o půl roku zpozdila, důvodem byl horší stav viaduktu, než se původně předpokládalo. Kvůli tomu zároveň o půl miliardy stoupla cena stavby, celkové náklady nakonec činí 1,96 miliardy korun.

Během rekonstrukce bylo opraveno 100 cihlových, pískovcových a žulových kleneb, z nichž osm překračuje Vltavu. Celkem 19 kleneb muselo být kompletně rozebráno a znovu sestaveno. Zmodernizoval se také železniční spodek a svršek, což umožní zvýšení traťové rychlosti ze 40 km/h na 60 km/h a také plynulejší a bezpečnější provoz. Na trať nyní může vyjet až 14 párů vlaků za hodinu. Vyměněny byly na některých místech i mostní konstrukce. Trať byla také vybavena protihlukovými a zabezpečovacími systémy.

Po viaduktu budou od pondělí jezdit osobní a spěšné linky z Prahy do Kladna a Čerčan. Správa železnic chce viadukt blíže představit veřejnosti 1. září. V budoucnu by se měly obnovit i prostory pod oblouky, kde vzniknou kavárny či ateliéry. Pražský magistrát chce kvůli tomu zažádat v létě o územní rozhodnutí na úpravu okolí Negrelliho viaduktu v Karlíně. Stavební práce by měly začít za dva roky.


Negrelliho viadukt je druhý nejstarší dosud stojící most v Praze

(ČTK) – Negrelliho viadukt, který začal sloužit cestujícím v červnu 1850, byl tehdy prvním železničním mostem přes Vltavu v Praze. A dodnes je po Karlově mostě druhým nejstarším pražským vltavským přemostěním a s 1110 metry navíc i nejdelším mostem české metropole. Poslední tři roky se ovšem po viaduktu místo souprav s cestujícími pohybují stavbaři, kteří Negrelliho dílo důkladně zrekonstruovali. Dopravě se most znovu otevře 1. června, 170 let po průjezdu prvního vlaku.

Ještě ve 40. letech 19. století mohli lidé v Praze využít pouze dvou mostů přes Vltavu. Kromě starobylého Karlova mostu to byl Most císaře Františka I., nynější Most Legií, otevřený v listopadu 1841. Prudce se rozvíjející železnice ale potřebovala další přemostění, které bylo nezbytné pro pokračování Severní státní dráhy z Prahy do Drážďan. O jeho vybudování rozhodlo ředitelství drah v roce 1842, kdy byla také podepsána mezistátní dohoda mezi Rakouskem a Saskem.

Traduje se, že všemocný kancléř Klemens Metternich to komentoval poznámkou, že téhle vymoženosti využijí především darebáci a revolucionáři, aby svou podvratnou činnost mohli exportovat do všech vzdálených koutů Evropy. Jisté je, že stavba měla být svěřena osvědčenému Janu Pernerovi, který jako vrchní inženýr vedl stavbu trati mezi Olomoucí a Prahou. Bohužel jeho předčasná smrt v září 1845 na následky nehody při otevírání choceňského tunelu všechno zmařila.

Na jeho místo byl jmenován neméně schopný geometr, inženýr Alois Negrelli, který stavěl horské silnice a železniční trati v rakouských a švýcarských Alpách a později se proslavil projektem Suezského průplavu. Práce na empírovém kamenném viaduktu začaly na jaře 1846. Stavbu prováděly firmy Bratři Kleinové a Vojtěch Lanna, náklady činily jeden a půl milionu zlatých. Ve své době to byla největší železniční stavba v Evropě, na které pracovalo 3000 dělníků české, německé a italské národnosti.

Materiálem, dováženým po vodě z Kamýka nad Vltavou a opracovávaným na místě, se stala žula ze schwarzenberského lomu, který je dnes zatopen Orlickou přehradní nádrží, pilíře měly pískovcové obklady. Při stavbě se poprvé ve větší míře použily zvedací stroje. Délka viaduktu byla 1110 m, původní šířka pro dvoukolejnou trať 7,6 m, po odstranění kamenného parapetu rovných devět metrů. Viadukt měl 87 vysokých oblouků, z nichž osm stálo přímo ve Vltavě.

Po dokončení stavby působil viadukt impozantním dojmem, jeho elegantní linie připomínala velkolepé akvadukty starověkého Říma. I díky tomu jej zachytili umělci v četných vedutách či fotografických panoramatech. Umělecký historik Zdeněk Wirth nazval viadukt projevem monumentality empírového slohu v oblasti technických staveb. Po dovu dekádách provozu, v roce 1871, byl k viaduktu připojen ještě cihlový karlínský spojovací viadukt pro přímé spojení Buben a Libně.

Ve 20. století utrpěl ale Negrelliho – někdy též zvaný Karlínský – viadukt několik necitlivých zásahů. Část oblouků byla přechodně zazděna a přeměněna na sklady. Původní jednotnou podobu stavby narušilo také nahrazení několika oblouků betonovou konstrukcí. V letech 1952 až 1953 zmizely kvůli zlepšení průjezdnosti motorových vozidel tři z oblouků nad Křižíkovou ulicí v Karlíně, v roce 1981 se totéž ze stejných důvodů opakovalo nad Bubenským nábřežím.

Podobně jako Karlův most přestál i viadukt v plném provozu povodeň v srpnu 2002, navržen byl totiž i na základě záplav v roce 1845. Dlouho odkládaná rekonstrukce technické kulturní památky začala v červenci 2017, během prací za 1,5 miliardy korun se ale ukázalo, že je v horším stavu, než se myslelo, a práce se o půl roku protáhly. Výsledkem ovšem bude nejen novou zářící viadukt, ale také kapacitnější trať, připravená na plánované vlakové spojení centra Prahy s letištěm.

Praha zažádá v létě o územní rozhodnutí na úpravu okolí viaduktu
(ČTK) – Pražský magistrát chce zažádat v létě o územní rozhodnutí na úpravu okolí Negrelliho viaduktu v Karlíně. ČTK to sdělil mluvčí magistrátu Vít Hofman. V budoucnu budou předělány prostory pod oblouky, kde vzniknou kavárny či ateliéry. Předpoklad zahájení stavebních prací je v první polovině roku 2022 a odhadovaná cena je přes 300 milionů korun. Loni začaly projekční práce na úpravách okolí viaduktu. Investorem proměny je Technická správa komunikací (TSK). Správa železnic (SŽ) dokončila kompletní opravu viaduktu, na který se v pondělí vrátí běžný provoz.

„Aktuálně probíhá dopracování konceptu dopravně územního rozhodnutí, žádost o územní rozhodnutí chceme podat během léta,“ uvedl Hofman.

Rekonstrukci viaduktu měla na starosti SŽ. Magistrát řeší pouze investice do veřejných prostranství a vestaveb do oblouků pod viaduktem, kam SŽ ještě doplní inženýrské sítě. „Tyto oblouky pak bude možné využívat například pro obchody a další služby,“ uvedl mluvčí.

Promění se celé okolí viaduktu, a to takříkajíc od fasády k fasádě. Obnoveny budou povrchy vozovek a chodníků a změní se režim dopravy. „Důraz budeme klást na pobytovou kvalitu celého území,“ uvedl Hofman.

Městem schválená studie od ateliéru CCEA MOBA počítá s tím, že nové využití nalezne 45 ze 74 oblouků mostu. Mají v nich být kavárny, galerie, obchodní prostory, coworkingová centra či pobočka městské knihovny. Pod Vítkovem by měl u mostu vzniknout nový park a v prostoru před Karlínskými kasárnami je v plánu mezi oblouky vytvořit letní scénu Karlínského divadla. Dále směrem k řece má vzniknout Negrelliho náměstí a počítá se i s úpravami kolem křížení viaduktu se Sokolovskou ulicí.


Doplněno Stavbaweb:
Rekonstrukce Negrelliho viaduktu
Investor – Správa železniční dopravní cesty, státní organizace (SŽDC)
Zhotovitel – Společnost „Negrelliho viadukt“ (HOCHTIEF CZ a. s., divize Dopravní stavby – vedoucí sdružení; STRABAG Rail a.s., AVERS, spol. s r.o.)
Projektant – SUDOP PRAHA a.s.
Plánovaná doba výstavby – 04/2017 – 07/2020
Celková hodnota projektu – 1 443 478 260 Kč (z toho 990 360 000 Kč schválený příspěvek EU)
Podrobné informace o opraě Negrelliho viaduktu najdete na stránkách www.rekonstrukce-negrelliho-viaduktu.cz.

Video: Obnovení provozu na Negrelliho viaduktu
O rekonstrukci Negrelliho viaduktu na stránkách společnosti HOCHTIEF


Související články:
Nový most na Negrelliho viaduktu  135.2019
Oprava Negrelliho viaduktu se zdrží  24.8.2018
Negrelliho viadukt je druhým nejstarším stojícím mostem v Praze  19.2.2018
Dnes začne rekonstrukce Negrelliho viaduktu v Karlíně  8.6.2017
Negrelliho viadukt  30.9.2016
Léto pod Viaduktem Karlín 2016  28.6.2016
Negrelliho viadukt – příležitost pro kreativní město  12.5.2016
Interaktivní diskuze se sousedy o Negrelliho viaduktu jako příležitosti  13.1.2015
Symposium Metamorfózy viaduktů v evropských městech  10.12.2014
Negrelliho viadukt zaplní na tři dny galerie, koncerty a divadla  19.9.2013
Trať galerií Praha – Karlín – Viadukt  18.9.2013
E15: Správa železnic opraví pražský Negrelliho viadukt  27.11.2012
Negrelliho (Karlínský) viadukt  21.2.2008

Komentáře

  1. Čtenář Stavbawebu says:

    Po konferenci WTA v listopadu 2019 byla exkurze na stavbě rekonstrukce viaduktu. Nádherně provedeno, s jedinečnými pohledy na panorama Prahy, jen k lítosti pražanů, turistů, chodců a cyklistů není na viadukt přístup. Památkáři nedovolili rozšíření o sjízdný chodník.

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*