Nová hala u brněnské vozovny
Brno - Pisárky
(4. 9. 2020) dkarchitekti
Nová hala u brněnské vozovny
Nová
hala Dopravního podniku města Brna je stejně dlouhá jako Špilberk, má však jen
jedno okno vysoké přes pět a půl metru a dlouhé více než 23 metrů. Podstatným
limitem návrhu její fasády do ulice bylo hlukové zatížení veřejného prostoru.
Autoři projektu z ateliéru dkarchitekti se proto rozhodli pro prolamovaný
perforovaný hliníkový plášť, za nímž se skrývá zvukově pohltivá vrstva
materiálu.
Tramvajová
vozovna se nachází poblíž bývalé konečné stanice tramvaje v Brně Pisárkách a
jedná se o vůbec první vozovnu MHD v Brně. Nová hala disponuje dvěma krytými
kanály pro kontrolu podvozků tramvají, plošinami pro náhled na elektrickou
výzbroj na střeše a zázemím pro očistu interiéru vozů.
„Zdánlivě
banální architektonické zadání, vycházející z racionálního provozu kolejových
vozidel, se stalo při pohledu z ulice výrazným architektonickým tématem. Pokud
je někde silně zastoupen Dopravní podnik, je to právě tady na ulici Hlinky –
během dne cestující sledují prostor pokrytý kolejemi, v nočních hodinách hradbu
odstavených vozů. Stavba vytváří 117 metrů dlouhou fasádu do jedné z
nejkrásnějších brněnských ulic, takže i když se jedná o halu pro očištění a
ošetření vozů tramvají, je to významný architektonický objekt,“ uvádí architekt
David Kudla a dodává: „Měla mít nejen vysoký estetický standard, ale také
minimalizovat hluk projíždějících tramvají. Proto jsme ji koncipovali jako
průjezdný hranol s členitou fasádou. Primárně jsme se zabývali problematikou
chování zvukových vln a jejich odrazu, následně jsme analyzovali jiné stavby,
abychom zjistili, jak tuto strukturu konstrukčně zvládnout. Mezi naše reference
patří renovace garáží v Japonsku, jejichž prolamovaná fasáda připomíná vlny,
ředitelství a konferenční sál společnosti S2OSB v Turecku a další. Půjde o
nejmodernější pracoviště pro ošetření a očištění tramvají s prvním plně
automatickým stavěním vlakové cesty.“
Architektonické
a provozní řešení
Prostorovým
měřítkem pro řešení haly byla samotná tramvaj. Má půdorys obdélníku, její
velikost vycházela převážně z technologického postupu očisty a kontroly vozidel
na konci denní směny. V čelech objektu jsou vjezdový a výjezdní portál, které
vytvářejí krytý prostor s červeným hliníkovým obkladem včetně skládacích
motorických vrat, která jsou dokonale integrována do spárořezu obkladů.
Standardní řešení takto velkých vrat by nevytvářelo důstojný obraz, proto bylo
vyvinuto řešení včetně jejich pohonu. Výslednou podobou je portál bez zřejmé
přítomnosti otvorů o velikosti tramvaje.
Hluk
tříští 108 pyramid z perforovaného plechu. „Běžná fasáda do okolí odrazí až 90
% hluku, zatímco naše 40 %. Pohled do interiéru umožňuje jediné okno o ploše
129 metrů čtverečních v místě, kde projíždí již očištěná a zkontrolovaná
tramvaj ke svému odstavení. Spolu s podsvětleným logem DPMB svítí do noční
ulice – pracovní proces čištění tramvajových souprav totiž končí v pozdních
hodinách, okno tedy vypráví příběh o tom, že zatímco ostatní už mají
odpracováno, tady se tramvaje připravují pro nový den,“ upřesňuje inženýr
projektu Tomáš Fries.
Vnitřní
dispozice je otevřená, uzpůsobená měřítku tramvaje a provozním nárokům pro
údržbu. V čele stavby je dvojice vrat s kolejemi, průjezd tramvají halou
probíhá na dvou stanovištích určených pro očistu a údržbu.
V
suterénu se nachází kanál pro zaměstnance, kteří upravující podvozky tramvají,
dále tu jsou sklady a technické zázemí objektu. 1. NP tvoří hlavní prostor s
pojezdem tramvají na dvou kolejích. Při výjezdu z haly je červený box v místě
velkého okna se zázemím pro zaměstnance a řídícím centrem (místnost vozmistra),
odkud se organizuje příjezd vozů do haly, technologický proces a odstavení vozů
na kolejišti pomoci automaticky řízené vlakové cesty. Součástí je i technické
zázemí pro kompresorové hospodářství a centrální vysavač. Před výjezdem z haly
je v kolejišti osazeno zařízení pro detekci profilu kola tramvaje a přítlaku
pantografu. Jako 2. NP jsou označovány lávky pro kontrolu pantografů v úrovni
střechy tramvaje podél obvodových stěn. Pod střechou haly jsou kromě toho také
lávky pro údržbu technologií haly pod střešní konstrukcí.
Konstrukce haly sestává z průběžného modulu ocelového rámu, vynášející střešní a obvodový plášť. Podélnou tuhost stavby zajišťují diagonální ztužidla ve dvou polích a podélná ztužidla v celé délce haly. Spádovaná podlaha je železobetonová s epoxidovou stěrkou. Obvodový plášť je z izolačních panelů, ke kterým je na severní straně do ulice přidán předsazený prolamovaný hliníkový plášť. Červený box je vyzděn z keramického zdiva, opláštěn je bondovým obkladem.
Na halu navazuje odstavná plocha o půdorysu lichoběžníku. Její střešní plášť byl realizován na ocelových příhradových vaznících, ukládaných na konstrukci nové haly a na ocelových sloupech u stávající haly.
Opláštění haly
Plášť haly byl realizován z fasádních panelů s izolačním jádrem z tuhé pěny tl. 100 mm. Opláštění panelů je z žárově pozinkovaných ocelových plechů s povrchovou úpravou v podobě polyesterového laku ve světle šedé barvě. Panely se kladly v horizontálním směru, kotvily se v patě do systémového ocelového profilu, v ploše do sloupů nosných rámů haly. Spáry mezi panely jsou opatřeny antikondenzačními těsnicími páskami. Pro oplechování styků panelů, ukončení a dilatačních spár byly použity klempířské prvky z pozinkovaného lakovaného plechu. V severní stěně jsou ztužené izolační panely pro možnost zavěšení obkladu. Na ně se pak přichytily nosné hliníkové profily a akustický obklad z dřevité lisované vlny.
Severní strana směrem do ulice je opatřena předsazenou fasádou z profilovaných kazet z hliníkového plechu. Profilace kazet má tvar jehlanu o čtyřech stěnách, umožňuje tak odraz hluku různými směry. Podobné řešení se běžně používá pro tlumení akustických vln v interiérech. Kazety se upevnily na předsazený rošt z ocelových válcovaných profilů, založených na základových patkách a prokotvených k nosným rámům haly. Pod kazety byly použity pryžové podložky pro zabránění přenosu vibrací z podkonstrukce, která by se mohla rozvibrovat od projíždějících tramvají. Kazety tvoří rámy z ohýbaných plechů s perforací kruhovými otvory na CNC stroji. Opatřeny byly komaxitovým lakováním ve stříbrné metalické barvě.
Důležitá byla preciznost provedení fasády a portálů včetně detailů styku obou fasád. „V realizační dokumentaci jsme dlouho vyvíjeli detail styku čtyř kazet v úžlabí a osmi kazet ve vrcholu prolamované fasády. Každá z kazet je přitom natočena v jiném směru. Tato drobnost způsobila množství konstrukčních problémů. Sledovali jsme hlavně hledisko realizovatelnosti a snadnosti montáže, abychom dodrželi stejné natočení a polohu kazet v rámci celé fasády. V konečném řešení byl použit princip kolmých čepů s kruhovými kotevními deskami. Pro dosažení perfektního estetického výsledku jsme také zpracovali podrobnou dílenskou dokumentaci, vzorkovaly se materiály, zkoušely jsme vzorky fasády včetně měření útlumu hluku na reálném vzorku o velikosti 3 x 3 m a nasvětlení fasády před osazením zemních svítidel typu RGBW, které celou prolamovanou fasádu v noci barevně nasvěcují. Nasvětlení fasády má několik režimů, měla by mít i výjimečné nasvětlení ve významné státní dny. Ladění umělého osvětlení se týkalo i loga DPMB a interiéru objektu, které svítí přes velké okno na severní fasádě,“ upřesňuje architekt Kudla.
Hana Vinšová
Článek vyšel v časopisu Stavitel 05/2020
Pracoviště čištění a kontroly tramvají Pisárky
Investor: Dopravní podnik města Brna, a.s.
Autoři: dkarchitekti – David Kudla, Tomáš Fries, Filip Malý
Dodavatelé: Firesta-Fišer, IMOS Brno, Dopravní stavby
Půdorys haly: 117 × 14,5 m, výška 10,5 m, rozměry okna 5,6 × 23,6 m
Zastavěná plocha: 1612 m2
Celková plocha řešeného území: 6650 m2
Základní informace o objektu
Kategorie
Novostavby
Dokončení
2020
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

3. 3. 2021 15:36:41
Re: Nedostatek nemocničních lůžek umí vyřešit modulární výstavba
Nejen chybí lůžka, ale hlavně sestry i lékaři. Nejhorší je to , co vláda zavádí - respirátory, i FPP 2 , které zhorší tlak nových nemocných víc, než cokoliv jiného. Bylo to jasně publikováno, že celodenní nošení (nutno co 2 hod měnit) ty lidi položí definitivně. Moudří lidé ví, jak se to stane. Izolace okresů neznamená VŮBEC NIC. Možná pomůže demise vlády a složení úplně nové, z lidí, kteří již nedávno prokázali zdravý rozum. Máme takové, ale také hlupáky ve vládě, kteří raději arestují celou zem, než aby odstoupili. A opozice je spolek sterilních amatérů, tak co naděláme?
2. 3. 2021 18:03:01
Re: Re: Projekt Vltavské filharmonie pokračuje.
Proč nemít filharmonii v tichém místě na Letné, v místech knihovny, která zde už nikdy nebude, poblíž Hradčanské? Někdo se zřejmě shlédl v mimořádně exponované poloze hamburské Elbphilharmonie a v Praze chce mít filharmonii na tom nejnevhodnějším místě z hlediska hluku a vibrací: metro, tramvaje, automobilová doprava od Hlávkova mostu a po nábřeží, železniční doprava od Karlínského viaduktu... Vše je dnes technicky řešitelné, ale proč stavět lacino, když to jde draho - zvláště dnes, že?
1. 3. 2021 14:30:15
Re: Re: Střešní dveře Solara pro ploché i šikmé střechy.
Dobrý den, dveře nejsou vyráběny jako pochozí. Solara s.r.o.
26. 2. 2021 22:10:55
Re: Škola v Oslavicích
Zarazilo mě, že je sice u školy parkoviště, dokonce i se stáním pro invalidy, ale ke vchodu nevede žádný chodník.
25. 2. 2021 17:30:45
Re: Střešní dveře Solara pro ploché i šikmé střechy
Tak mě napadlo, jsou ty dveře pochozí? Může se po nich běhat, kdyby chtěl mít někdo na střeše třeba hřiště?
21. 2. 2021 20:32:57
Re: Petřínská rozhledna
Já jsem to nýtoval v roce 2000.
21. 2. 2021 19:46:51
Re: PROČ PODPOROVAT NADNÁRODNÍ MONOPOLY???.
Dobrý den, těší nás Váš zájem o přednášku. Uvědomujeme si, že ne všichni požívají sociální sítě, proto bude přednáška ke zhlédnutí také na našem kanálu youtube a později na našem webu: www.kruh.info. S pozdravem Kruh
21. 2. 2021 19:44:11
Re: Re: KRUH 2021: Dialogy na FB.
Dobrý den, těší nás Váš zájem o přednášku. Ta bude ke zpětnému zhlédnutí poté jak na našem kanálu youtube, tak na našem webu: www.kruh.info. S pozdravem Kruh
20. 2. 2021 21:46:49
Re: Obnova interiéru kostola Panny Márie Snežnej
Je úžasné, jak příjemně působí v klasické dispozici kostela pro nás nezvyklé čistě bílé provedení stěn a oken. Vyvolává to ve mně stejný pocit úžasu, jaký jsem měla kdysi dávno, když jsem jezdila s rodiči po vlastech českých a po spoustě klasických tmavých kostelů jsme vešli do jednoho, který byl také takhle světlý. Škoda, už nevím, kde to bylo.
20. 2. 2021 21:21:11
Re: Věčná loviště
Tak tenhle nápad se mi líbí. Jak nové využití bunkru, tak i ta zrcadlová stěna. Snad ujde pozornosti vandalů.
18. 2. 2021 23:57:03
PROČ PODPOROVAT NADNÁRODNÍ MONOPOLY???
Dobrý den, nemůžete přednášky vysílat prostřednictvím nějakého veřejně dostupného kanálu? Podpora internetových monopolů nedává smysl! VRAŤTE VEŘEJNÉMU PROSTORU, CO MU NÁLEŽÍ!!!
18. 2. 2021 18:13:06
Re: Projekt Vltavské filharmonie pokračuje
Velice si přeji krásnou budovu s výbornou akustikou, která je schopná srovnávat se s milovaným Rudolfinem. Mám ale obavy, že to bude zase hranatý předimenzovaný kvádr a na akustice se ušetří.
18. 2. 2021 18:13:06
Re: Projekt Vltavské filharmonie pokračuje
Velice si přeji krásnou budovu s výbornou akustikou, která je schopná srovnávat se s milovaným Rudolfinem. Mám ale obavy, že to bude zase hranatý předimenzovaný kvádr a na akustice se ušetří.
18. 2. 2021 18:07:07
Re: KRUH 2021: Dialogy na FB
Dobrý den. Nechci být na sociálních sítích. Ráda bych se zúčastnila vašich přednášek. Je to možné mimo FB? Děkuji. Kateřina Adámková , ing.arch. aka.architekt@gmail.com
18. 2. 2021 18:07:06
Re: KRUH 2021: Dialogy na FB
Dobrý den. Nechci být na sociálních sítích. Ráda bych se zúčastnila vašich přednášek. Je to možné mimo FB? Děkuji. Kateřina Adámková , ing.arch. aka.architekt@gmail.com
17. 2. 2021 09:22:57
Re: Projekt Vltavské filharmonie pokračuje
Ackoliv jsem se narodil "hned vedle" (na Stvanici) tak polohu uvazovane stavby povazuji za ponekud nestastnou. Je to jaksi bokem, jiz "mimo Prahu". Vyrustaje na Vinohradech, na Flore, moje maminka vzdy jela "dolu, do Prahy". Tady teda spise "pres most, do Prahy". Vsak take tam, hned za mostem a "uz v Praze" je a stale jeste od bolseviku zbouraneho nadrazi, nezacelena rana, vcetne te tam koncici"magistraly", volajici po zakryti. A nebo predmosti Stefanikova mostu, polohou odpovidajici Narodnimu divadlu. Take na "velmi stistnenem" staveniti (kdyby tam ten flicek dnes byl volny, tak by take nikoho nenapadlo tam stavet divadlo).
16. 2. 2021 18:21:49
Re: Villa Sophia
Paráda. Je fajn, že někdo, kdo má dost peněz, je vrazí do takové stavby.
16. 2. 2021 15:11:23
Re: Projekt Vltavské filharmonie pokračuje
Jak jsem již v roce 2017 poznamenal, výborný nápad. Voda je démon města a kolem je třeba soustřeďovat zajímavé stavby. Jenom se zase obávám systému a stylu soutěže!!! Příliš komplikované zadání, příliš věci, které se bude požadovat vyřešit najednou, příliš ,příliš, příliš všeho. Taková záležitost musí jednoznačně vyplynout z prostoru a hmoty a vztahů k okolí. To je vždy pro architekturu určující!
4. 2. 2021 14:19:55
Rozhledna pod kopcem
Proč je "vyhlídka" min. 40m pod vrcholem Holedné, přes který není vidět? Točité schody na takovou výšku bez mezipodesty nejsou pro každého, nehledě na to, že se na nich dost blbě vyhýbá :-/ Architektonické i konstrukční řešení jsou konvenční, prakticky bez nápadu. Díky za každou novou rozhlednu, ale tahle se mou nejoblíbenější určitě nestane.
3. 2. 2021 23:51:00
Re: RK 17
Milí přátelé v redakci, zkroťte si toho šotka v mapách. Tentokrát vám posadil dům na Karlův most. :-)