Nová hala u brněnské vozovny
Brno - Pisárky
(4. 9. 2020) dkarchitekti
Nová hala u brněnské vozovny
Nová
hala Dopravního podniku města Brna je stejně dlouhá jako Špilberk, má však jen
jedno okno vysoké přes pět a půl metru a dlouhé více než 23 metrů. Podstatným
limitem návrhu její fasády do ulice bylo hlukové zatížení veřejného prostoru.
Autoři projektu z ateliéru dkarchitekti se proto rozhodli pro prolamovaný
perforovaný hliníkový plášť, za nímž se skrývá zvukově pohltivá vrstva
materiálu.
Tramvajová
vozovna se nachází poblíž bývalé konečné stanice tramvaje v Brně Pisárkách a
jedná se o vůbec první vozovnu MHD v Brně. Nová hala disponuje dvěma krytými
kanály pro kontrolu podvozků tramvají, plošinami pro náhled na elektrickou
výzbroj na střeše a zázemím pro očistu interiéru vozů.
„Zdánlivě
banální architektonické zadání, vycházející z racionálního provozu kolejových
vozidel, se stalo při pohledu z ulice výrazným architektonickým tématem. Pokud
je někde silně zastoupen Dopravní podnik, je to právě tady na ulici Hlinky –
během dne cestující sledují prostor pokrytý kolejemi, v nočních hodinách hradbu
odstavených vozů. Stavba vytváří 117 metrů dlouhou fasádu do jedné z
nejkrásnějších brněnských ulic, takže i když se jedná o halu pro očištění a
ošetření vozů tramvají, je to významný architektonický objekt,“ uvádí architekt
David Kudla a dodává: „Měla mít nejen vysoký estetický standard, ale také
minimalizovat hluk projíždějících tramvají. Proto jsme ji koncipovali jako
průjezdný hranol s členitou fasádou. Primárně jsme se zabývali problematikou
chování zvukových vln a jejich odrazu, následně jsme analyzovali jiné stavby,
abychom zjistili, jak tuto strukturu konstrukčně zvládnout. Mezi naše reference
patří renovace garáží v Japonsku, jejichž prolamovaná fasáda připomíná vlny,
ředitelství a konferenční sál společnosti S2OSB v Turecku a další. Půjde o
nejmodernější pracoviště pro ošetření a očištění tramvají s prvním plně
automatickým stavěním vlakové cesty.“
Architektonické
a provozní řešení
Prostorovým
měřítkem pro řešení haly byla samotná tramvaj. Má půdorys obdélníku, její
velikost vycházela převážně z technologického postupu očisty a kontroly vozidel
na konci denní směny. V čelech objektu jsou vjezdový a výjezdní portál, které
vytvářejí krytý prostor s červeným hliníkovým obkladem včetně skládacích
motorických vrat, která jsou dokonale integrována do spárořezu obkladů.
Standardní řešení takto velkých vrat by nevytvářelo důstojný obraz, proto bylo
vyvinuto řešení včetně jejich pohonu. Výslednou podobou je portál bez zřejmé
přítomnosti otvorů o velikosti tramvaje.
Hluk
tříští 108 pyramid z perforovaného plechu. „Běžná fasáda do okolí odrazí až 90
% hluku, zatímco naše 40 %. Pohled do interiéru umožňuje jediné okno o ploše
129 metrů čtverečních v místě, kde projíždí již očištěná a zkontrolovaná
tramvaj ke svému odstavení. Spolu s podsvětleným logem DPMB svítí do noční
ulice – pracovní proces čištění tramvajových souprav totiž končí v pozdních
hodinách, okno tedy vypráví příběh o tom, že zatímco ostatní už mají
odpracováno, tady se tramvaje připravují pro nový den,“ upřesňuje inženýr
projektu Tomáš Fries.
Vnitřní
dispozice je otevřená, uzpůsobená měřítku tramvaje a provozním nárokům pro
údržbu. V čele stavby je dvojice vrat s kolejemi, průjezd tramvají halou
probíhá na dvou stanovištích určených pro očistu a údržbu.
V
suterénu se nachází kanál pro zaměstnance, kteří upravující podvozky tramvají,
dále tu jsou sklady a technické zázemí objektu. 1. NP tvoří hlavní prostor s
pojezdem tramvají na dvou kolejích. Při výjezdu z haly je červený box v místě
velkého okna se zázemím pro zaměstnance a řídícím centrem (místnost vozmistra),
odkud se organizuje příjezd vozů do haly, technologický proces a odstavení vozů
na kolejišti pomoci automaticky řízené vlakové cesty. Součástí je i technické
zázemí pro kompresorové hospodářství a centrální vysavač. Před výjezdem z haly
je v kolejišti osazeno zařízení pro detekci profilu kola tramvaje a přítlaku
pantografu. Jako 2. NP jsou označovány lávky pro kontrolu pantografů v úrovni
střechy tramvaje podél obvodových stěn. Pod střechou haly jsou kromě toho také
lávky pro údržbu technologií haly pod střešní konstrukcí.
Konstrukce haly sestává z průběžného modulu ocelového rámu, vynášející střešní a obvodový plášť. Podélnou tuhost stavby zajišťují diagonální ztužidla ve dvou polích a podélná ztužidla v celé délce haly. Spádovaná podlaha je železobetonová s epoxidovou stěrkou. Obvodový plášť je z izolačních panelů, ke kterým je na severní straně do ulice přidán předsazený prolamovaný hliníkový plášť. Červený box je vyzděn z keramického zdiva, opláštěn je bondovým obkladem.
Na halu navazuje odstavná plocha o půdorysu lichoběžníku. Její střešní plášť byl realizován na ocelových příhradových vaznících, ukládaných na konstrukci nové haly a na ocelových sloupech u stávající haly.
Opláštění haly
Plášť haly byl realizován z fasádních panelů s izolačním jádrem z tuhé pěny tl. 100 mm. Opláštění panelů je z žárově pozinkovaných ocelových plechů s povrchovou úpravou v podobě polyesterového laku ve světle šedé barvě. Panely se kladly v horizontálním směru, kotvily se v patě do systémového ocelového profilu, v ploše do sloupů nosných rámů haly. Spáry mezi panely jsou opatřeny antikondenzačními těsnicími páskami. Pro oplechování styků panelů, ukončení a dilatačních spár byly použity klempířské prvky z pozinkovaného lakovaného plechu. V severní stěně jsou ztužené izolační panely pro možnost zavěšení obkladu. Na ně se pak přichytily nosné hliníkové profily a akustický obklad z dřevité lisované vlny.
Severní strana směrem do ulice je opatřena předsazenou fasádou z profilovaných kazet z hliníkového plechu. Profilace kazet má tvar jehlanu o čtyřech stěnách, umožňuje tak odraz hluku různými směry. Podobné řešení se běžně používá pro tlumení akustických vln v interiérech. Kazety se upevnily na předsazený rošt z ocelových válcovaných profilů, založených na základových patkách a prokotvených k nosným rámům haly. Pod kazety byly použity pryžové podložky pro zabránění přenosu vibrací z podkonstrukce, která by se mohla rozvibrovat od projíždějících tramvají. Kazety tvoří rámy z ohýbaných plechů s perforací kruhovými otvory na CNC stroji. Opatřeny byly komaxitovým lakováním ve stříbrné metalické barvě.
Důležitá byla preciznost provedení fasády a portálů včetně detailů styku obou fasád. „V realizační dokumentaci jsme dlouho vyvíjeli detail styku čtyř kazet v úžlabí a osmi kazet ve vrcholu prolamované fasády. Každá z kazet je přitom natočena v jiném směru. Tato drobnost způsobila množství konstrukčních problémů. Sledovali jsme hlavně hledisko realizovatelnosti a snadnosti montáže, abychom dodrželi stejné natočení a polohu kazet v rámci celé fasády. V konečném řešení byl použit princip kolmých čepů s kruhovými kotevními deskami. Pro dosažení perfektního estetického výsledku jsme také zpracovali podrobnou dílenskou dokumentaci, vzorkovaly se materiály, zkoušely jsme vzorky fasády včetně měření útlumu hluku na reálném vzorku o velikosti 3 x 3 m a nasvětlení fasády před osazením zemních svítidel typu RGBW, které celou prolamovanou fasádu v noci barevně nasvěcují. Nasvětlení fasády má několik režimů, měla by mít i výjimečné nasvětlení ve významné státní dny. Ladění umělého osvětlení se týkalo i loga DPMB a interiéru objektu, které svítí přes velké okno na severní fasádě,“ upřesňuje architekt Kudla.
Hana Vinšová
Článek vyšel v časopisu Stavitel 05/2020
Pracoviště čištění a kontroly tramvají Pisárky
Investor: Dopravní podnik města Brna, a.s.
Autoři: dkarchitekti – David Kudla, Tomáš Fries, Filip Malý
Dodavatelé: Firesta-Fišer, IMOS Brno, Dopravní stavby
Půdorys haly: 117 × 14,5 m, výška 10,5 m, rozměry okna 5,6 × 23,6 m
Zastavěná plocha: 1612 m2
Celková plocha řešeného území: 6650 m2
Základní informace o objektu
Kategorie
Novostavby
Dokončení
2020
Komentáře ke článku
Registrace k zasílání newsletteru
Stavbaweb.cz informuje o novinkách v oboru architektury a stavebnictví, představuje zajímavé objekty, projekty a materiály. Prostřednictvím tohoto formuláře se můžete přihlásit k odebírání denního newsletteru, a dostávat tak pravidelné informace přímo do své e-mailové schránky.

7. 6. 2023 20:42:31
Re: Re: Rodinný dům Tribuna.
To máte to samé, jako rodinný dům v Mníšku, který má nízké parapety. Nebo velká spousta předělávaných interiérů, kde se po úpravě vstupuje na WC přímo z prostoru pro přípravu a konzumaci jídel. Ale stavebnímu úřadu bych za to až tak vinu nedávala. K souhlasu se stavbou se nepředkládá prováděcí projekt, za správnost projektu odpovídá projektant a stavby jako jsou rodinné domy se nechodí kolaudovat, protože se jen vydává souhlas s užíváním
7. 6. 2023 19:45:10
Re: Re: Rodinný dům v Mníšku pod Brdy.
Jestli to nebude tím, že spousta požadavků je jen v ČSN, které dřív byly ale dnes nejsou závazné.
7. 6. 2023 16:46:45
Pujcky
Mám kapitál, který bude sloužit k poskytování krátkodobých a dlouhodobých zvláštních půjček od 50000 Kč do 500.000.000 Kč pro každého, kdo chce, aby byl tento úvěr vážný. Zájem ve výši 3% ročně v závislosti na půjčené částce, protože zejména nechceme porušovat zákon. Můžete splácet až 3 až 25 let v závislosti na výši úvěru. Je na vás, abyste prováděl měsíční platby. Požaduji pouze uznání certifikovaného ručně dlužného dluhu a některé části jsou také potřebné Email: kdfin11@gmail.com
7. 6. 2023 13:11:53
Re: Rodinný dům Tribuna
Děkuji paní Ivetě Cákové za plodnou diskusi k tématu. Ale k věci: Prezentovat stavbu bez situace a možnosti posouzení vnějších vazeb je nesmysl. I když i fotografie samotné vypovídají o urbanistické kvalitě mnohé. A mimochodem - schodiště musí mít madlo. Ale je vidět, že autoři netrpí úzkoprsostí a stavební úřad také ne.
5. 6. 2023 16:30:04
Re: Rodinný dům v Mníšku pod Brdy
Dobrý den, někde jsem četl, že parapety musí být vysoké 90 cm. V podkroví ale určitě tak vysoký není. Jak je možné, že to takto architekti nevědí a že to stavební úřad zkolaudoval?
31. 5. 2023 19:54:12
Re: Město a investor zveřejnilo pět návrhů pro dostavbu pražskéh...
Mně by se nejvíc líbil návrh týmu 15. Fasáda svou tektonikou i barevností perfektně zapadá mezi původní stavby a přitom je nekopíruje. Navíc krásně otevírá "vnitrobloky", které jsou vlastně náměstími. Tým 11 má na první pohled velmi atraktivní fasádu se zámecky působícími vstupními oblouky, ale právě ty ve mě vyvolávají spíš pocit "tady už je to naše", než "pojď dál". A stejné je to u průchodů do vnitrobloků - nejsou to ulice.
31. 5. 2023 19:33:03
Re: Studenti architektury představí vizi Česka na výstavě CZ2
Studentská představa, že cyklistika plnohodnotně nahradí automobilovou dopravu, je naivní. Na kole nerozvezete děti do škol, nepřivezete nákup, nedojedete čistý v každém počasí. A to ještě nemluvím o rychlosti, která je zejména mimo centra měst nesrovnatelná.
31. 5. 2023 07:18:08
Re: Město a investor zveřejnilo pět návrhů pro dostavbu pražskéh...
... ilustrační foto ?
30. 5. 2023 14:49:13
Re: Byt výtvarnice a architekta
Byt je krásně rozvolněný, nicméně stále nechápu, jak je možné, že zde není dodržena norma ohledně nepřípustnosti přímého vstupu z kuchyně / obytné místnosti na WC. Tento precedens mne trápí, protože pokud projekt byl předložen na stavební úřad a vyjádřila se němu i Hygienická stanice, pak něco není v pořádku.....
25. 5. 2023 19:47:02
Re: Rozšíření kanceláří Price f(x)
Zaujaly mě ty "černě přestříkané technologické rozvody". Jaké technologie se tím myslí? Copak nemají rozvody podle druhu média z bezpečnostních důvodů svou předepsanou barvu?
25. 5. 2023 18:31:36
Re: Rezidence nad zatopeným lomem
Nádhera.
8. 5. 2023 18:56:36
Re: Rekonstrukce bytu: Tři boxy z Packwallu
Proč ve většině nových dispozic architekti ignorují požadavek, aby WC nebylo přímo přístupné z prostoru pro přípravu a konzumaci jídel? Jinak hezké, hlavně jak je to barevné.
5. 5. 2023 11:38:19
Re: Rekonstrukce bytu: Tři boxy z Packwallu
Vypadá to úžasně! Mohu se k Vám pozvat na kávu a prohlídku rekonstruovaného bytu? Moc děkuji a těším se Karel Klátil 777979743 karel.klatil@flexibau.cz
27. 4. 2023 20:00:04
Re: Rekonstrukce stodoly v Pošumaví
Tak tohle se mi opravdu líbí. Taková obytná/neobytná stodola/nestodola. Paráda.
27. 4. 2023 19:15:46
Re: Re: Rozhledna Vysoké Pole.
Tak zkuste žít v jeskyni. A běda, jestli někde vyšlapete pěšinku.
27. 4. 2023 19:08:53
Re: Zlínská zrcadla
Pěkné instalace pro lidi, ale kolik ptáků už se o ta zrcadla zabilo? Nebo je ten povrch pro ptáky nějak zviditelněn?
24. 4. 2023 11:27:21
Re: Re: Ostrava se v realizaci koncertního sálu posunula o další...
...stejně jako kdysi nepotřebovala Praha Národní divadlo... Stavby pro kulturu de facto nejsou zapotřebí nikdy, člověk se obrazů nebo hudby nenají, přece, není-liž pravda?
22. 4. 2023 13:59:36
Re: Ostrava se v realizaci koncertního sálu posunula o další kro...
Pokládám od počátku tento plán za nesmírné plýtvání veřejnými prostředky a v souvislosti se současnou fiskální situací státu i podnikatelských kruhů v MS kraji ze vrcholně nezodpovědné jednání primátora a jeho nohsledů, zejména paní Bajgarové. Koncertní sál Ostrava nepotřebuje. Pro Tomáše Macuru to má být jen jeden z hlavních pomníků jeho mocenského megalomanského působení ve vedení Magistrátu. Podobně jako Andrej Babiš, i Macura finanční stránku města řídí jak svoji privátní firmu. Najde se nějaký dobrý spolek, který tohoto odiozního politického podivína požene k hmotné odpovědnosti?
19. 4. 2023 00:10:45
Re: Rozhledna Vysoké Pole
Vylepšování krajiny rozhlednami je zcela nevhodná záležitost. Příroda je dokonalá bez našich zásahů. Navíc je to skutečně nevkusné,
18. 4. 2023 22:46:43
Re: Rozhledna Vysoké Pole
Pro mě je to nádhera. Těším se na návštěvu a gratuluji!