(ČTK) – Novou lávku přes Labe v Nymburku
vyprojektuje firma autora předešlé lávky, která byla stržena kvůli
havarijnímu stavu. Návrh na novou lávku přes Labe Nymburk vybral dne 17. září 2018.
Vítězem se stala firma Stráský, Hustý a partneři. Jejím jednatelem a
autorem návrhu je projektant Jiří Stráský, který navrhoval také lávku
v Praze-Troji, jež se zřítila do Vltavy.
Odborná porota vybírala z šesti návrhů. Nová lávka bude mít
obloukovou konstrukci, bude o metr širší než původní. Cenově by se měla
stavba vejít do 40 milionů korun, přesnou cenu ale určí až detailní
projekt, který teď firma musí zpracovat. Nová lávka by mohla stát v roce
2020.
Odborná porota vybírala návrhy anonymně, autora vítězného
návrhu se dozvěděla až po jeho zvolení. Původně se do soutěže přihlásilo
14 zájemců, do užšího kola postoupilo šest.
„Návrhy
byly na velmi vysoké úrovni technické i architektonické, takže nebylo
tak jednoduché učinit výběr. Byly tam různé typy konstrukcí,“
řekl novinářům předseda poroty Jan Vítek. Podle něj se objevily
například obloukové konstrukce nebo konstrukce podporované lany.
Sedmičlenná
porota hodnotila tři oblasti – celkové řešení a začlenění do prostoru
města, splnění stavebního programu, kde se vyhodnocovalo, jak jednotlivé
projekty splnily uživatelské parametry. Třetí oblast tvořila údržba a
celoživotní náklady.
„Do
blízkosti starého mostu se hodí oblouková konstrukce, dobře tam zapadá.
Z hlediska uživatelských parametrů byly klíčové sklony, aby lidé
nechodili příliš nahoru a dolů,“ řekl Vítek. Vítězný návrh má
podle něj takzvanou integrovanou konstrukci, která je jednoduchá na
údržbu, protože nepoužívá dilatační závěry ani ložiska, která mají
kratší životnost, než samotný most.
Nedohodne-li se město s vítězným autorem na vypracování projektu, dostane příležitost druhý, případně třetí návrh v pořadí.
Lávku
dalo město zbourat, protože hrozilo, že se zřítí. Lávku uzavřelo pro
chodce loni v prosinci, lodě nesměly plout pod lávkou od června. Provoz
na řece byl obnoven přesně po dvou měsících 8. srpna. Místo stržené
lávky v Nymburce od září funguje přívoz, lidé také mohou používat pro
přechod přes Labe železniční most nebo hydroelektrárnu, což znamená více
než kilometrovou cestu.
O tom trojskle nepochybuji. Na to jsem rozhodnutý na 100%, aspoň v tom mám jasno na začátek. Ale vypadá to…
To tlumení zvuku je tam docela slušné, co tak koukám.
I to byl důvod, proč jsme si na stavbu domu vybrali právě cihly Heluz. Jasně, šlo hlavně o ty technické…
Petr Vybrali jsme ho hlavně kvůli lepší tepelné izolaci – v zimě je u oken znatelně tepleji a v létě…
Je fajn vidět, že společnost HELUZ IZOS nabízí nejen širokou škálu izolačního zasklení, ale také nástroje, které usnadňují výběr —…